Brukte sekker blir til 3000 paller med nye Aion-avtale

Avtalen, som er den største i Aions historie, skal bidra til at Aker BioMarine reduserer både utslipp og utgifter.

Pallene skal i første runde lages av store produktsekker som er til overs fra AkerBioMarines offshoreproduksjon.

-Med denne avtalen får vi våre oppbrukte produktsekker inn i nye verdikjeder. Avfall er verdier på avveie, nå får vi satt avfall inn i et sirkulært system i en mye større skala enn vi har gjort tidligere. Det er starten på en spennende reise for både Aker BioMarine og AION, og vi ser frem til å fortsette vårt samarbeid for å fremme en mer bærekraftig og sirkulærøkonomi, sier Matts Johansen, administrerende direktør Aker BioMarine.

Avtalen ble signert i juni, og trer i kraft i høsten 2023.

Reduserer avtrykket

-Med denne avtalen viser Aker BioMarine det perfekte eksempel på hvordan en kan utnytte sitt eget plastavfall for å dekke materialebehovet for andre plastprodukter i sin egen verdikjede; en modell som sparer reduserer utslipp og kostnader for selskapet, sier Eirik Seljelid, administrerende direktør i AION.

En plastpall kan holdes i omløp i cirka ti år før de smeltes om igjen til nye paller. Pallene blir en del av et sirkulært kretsløp, det vil si at de gjenvinnes og benyttes i produksjon av nye paller minst 10 ganger. Dette gir et betydelig lavere utslipp enn engangstrepaller.

Kjernen i Aion

AION ble etablert i 2020, og startet med Aker BioMarines arbeid med sirkulering av eget plastavfall.

-Det å generere ressurser ut av plastavfall og skape lukkede, sporbare sløyfer, er kjernen i AION. Vi er veldig fornøyde med å få muligheten til å levere sirkulære løsninger, inkludert produkter, til Aker BioMarine, sier Seljelid.

Lukkede og sporbare sløyfer vil si at det er full kontroll på materialene som går inn i pallene og produktene gjennom hele livs-syklusen. Når produktene returneres for gjenvinning «lukkes» sløyfen ved å bruke det igjen inn i samme produkt. Ved hjelp av selskapets digitale plattform, AION LOOP, spores materialene gjenvinning og produksjon.

-Det finnes ingen enkelt løsning for å skape en sirkulærøkonomi for plast, så vi trenger aktører som Aker BioMarine som tør å grave dypt og utvikle sine egne lukkede sløyfer for å redusere deres plastavtrykk og ta ansvar for deres rolle i en mer ressurseffektiv fremtid, sier Dr. Susie Jahren, Chief Circular Product Officer i AION.

Avtalen er den største AION har inngått så langt, og bygger videre på erfaringer med tidligere piloter med for eksempel Bremnes og Skretting. Lignende paller er i dag under pilotering og testing i frakt mellom Houston og Montevideo.

Les mer på: www.akerbiomarine.com

Om Aion

AION har som mål å bli en ledende aktør innen plastsirkularitet, med en skalerbar og teknologiagnostisk forretningsmodell muliggjort av sporbarhetsplattformen deres, AION LOOP. Selskapet tilbyr fleksible og sporbare end-to-end-tjenester innen sirkularitet av plast med en dokumentert bærekraftseffekt for kundene sine. AION samarbeider med et nettverk av leverandører i den fysiske verdikjeden, og velger de partnerne som er best egnet for den spesifikke loopen. AION har kunder over forskjellige geografiske markeder og bransjer, og har et mål om å øke plastsirkularitet med deres produkttilbud, rådgivningstjenester og digital sporbarhet.

Les mer på https://aion.eco/

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Aker BioMarine på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.