Høyrentefond i vinden for Kron-kundene

Høy rente og lav skatt frister
Topp 10 listen over de mest kjøpte fondene er som normalt preget av aksjeindeksfond fra ulike leverandører, men i juli klatret høyrentefondet Alfred Berg Nordic High Yield helt opp til en 4. plass.

- Mens europeiske og amerikanske høyrente kredittpåslag har kommet inn hittil i år, har de i Norden holdt seg på høye nivåer. Påslagene har steget med cirka 50 – 100 basispoeng fra bunnen som vi så i slutten av 2021. I kombinasjon med rentehevingene gir dette nå en effektiv rente på 10-11 %, og det er ingen overraskelse at dette sammen med en skatt på kun 22 % for privatpersoner frister mange investorer til å kjøpe høyrentefond, sier Joar Hagatun, porteføljeforvalter i Kron.

På Verdipapirfondenes forening sin oversikt over høyrentefond ligger Alfred Berg-fondet helt i toppskiktet for avkastning hittil i år blant de norske tilbyderne - med over 9 % hittil i år. Oslo børs fondsindeks er til sammenligning kun opp 2 % hittil i 2023.

- Flere og flere har forstått at også andre investeringer enn aksjer kan by på god årlig avkastning. Med kun 2 % årlig misligholdsrate og høy underliggende rente har dette gitt god avkastning hittil i år. Med fortsatt stigende rentekostnader for bedriftene må vi fremover forvente at langt flere låntakere ikke klarer å gjøre opp for seg og går i mislighold, men dette er i stor grad priset inn i den attraktive effektive renten. Det er derfor viktig for investorer å forstå at den faktiske avkastningen vil svinge og ikke kan sammenlignes med renten på en høyrentekonto, uttaler Hagatun.

Overvekt USA og AI
Globale indeksfond har cirka 70 % plassert i amerikanske aksjer. Med en rekke indeksfond på topplisten i lang tid har Kron-kundene hatt god eksponering mot teknologigigantene og AI-bølgen som har sørget for mesteparten av oppgangen så langt i 2023. Dette har ikke dempet appetitten for amerikanske aksjer, og på topplisten finner vi også fondet Ishares S&P500 Core, som investerer i den amerikanske S&P 500 indeksen. Indeksen består av de 500 største selskapene i landet.

- S&P 500 har hele 16 % i Apple, Microsoft, Amazon, Nvidia og Google-eier Alphabet. Dette har sørget for knallavkastning hittil i år, og mange har tro på at AI-bølgen skal fortsette. Mye av oppgangen skyldes multippelekspansjon, altså hvor en aksje prises stadig høyere selv om forventningene til fremtidig inntjening tilsynelatende er uendret, noe som gjør at nedsiden kan bli større for disse selskapene dersom markedet skulle snu, sier Hagatun.

Topp 10 fond juli

Alfred Berg Nordic High Yield