Polaris Media øker sin eierandel i Polaris Media Sør til 87,5 %

Agderposten Medier har innløst salgsopsjoner på 22,5 % aksjene i Polaris Media Sør med virkning fra 14. juli 2023. Polaris Media øker dermed sin eierandel i Polaris Media Sør fra 65 % til 87,5 %.

Polaris Media betaler MNOK 111,6 for aksjene. Transaksjonen verdsetter 100 % av aksjene i Polaris Media Sør til MNOK 496. Kjøpesummen er fastsatt i henhold til avtalt prisingsmodell i aksjonæravtalen mellom partene, hvor selskapsverdien er basert på en EV/EBITDA-multippel på 6,5.

­– Vi er meget godt fornøyde med utviklingen som har vært i Polaris Media Sør siden etableringen i 2020, og ser frem til å utvikle selskapet videre med enda tydeligere eierposisjon for Polaris Media. Vi har lyktes godt med å styrke mediehusenes posisjoner og skapt positive effekter av å være en sterk region, noe som også har bidratt til bedre resultater. Vi har hele tiden hatt et godt samarbeid med minoritetseierne, og vil fortsette å ha det, selv om de nå går ut av styret og vekter seg ned i eierandel, sier Per Axel Koch, styreleder i Polaris Media Sør AS og konsernsjef i Polaris Media.

Parallelt med salget av 22,5 % av aksjene i Polaris Media Sør til Polaris Media, selger Agderposten Medier sin resterende eierandel på 12,5 % til sine aksjonærer. Etter transaksjonene eies Polaris Media Sør av Polaris Media ASA (87,5 %), Elise Stray BV (11,67 %) v/ Elise Sijthoff, Pecunia & Begonia BV (0,5 %) v/ Sigrid Sijthoff og Fienn BV (0,33 %) v/ Willem Sijthoff. Det er inngått nye aksjonæravtaler mellom Polaris Media og de tre minoritetsaksjonærene. Salgsopsjonene som var regulert i aksjonæravtalen mellom Agderposten Medier og Polaris Media er overført til de tre minoritetsaksjonærene. Opsjonene kan utøves helt eller delvis i perioden 1. april til 30. juni i årene 2024, 2025 og 2026. Opsjonene bortfaller 1. juli 2026.

Som følge av transaksjonen trer Willem Sijthoff ut av styret i Polaris Media Sør. Sijthoff har vært styremedlem siden Polaris Media Sør ble etablert som et regionalt mediehuskonsern av Polaris Media og Agderposten Medier i januar 2020.