Wastefront AS

Strategisk partner investerer inntil 43 mill dollar i Wastefront og inngår avtale om åtte anlegg for gjenvinning av gamle bildekk

Sammen med Wastefront skal VTTI som er en ledende global leverandør av energilagre, planlegge bygging av dekkgjenvinningsanlegg ved åtte av VTTIs terminaler. Anleggene vil vært basert på et totalkonsept som Wastefront har utviklet gjennom de siste fire årene.

13. juli 2023 – London/Oslo/Rotterdam: Wastefront (www.wastefront.com) har inngått et strategisk partnerskap med det ledende energilagringsselskapet VTTI (www.vtti.com). Samarbeidet er globalt og gjelder etablering av anlegg på minimum åtte av VTTIs terminaler. I henhold til avtalen mellom partene, skal endelig investeringsbeslutning fattes innen fem år. VTTI vil også skyte inn inntil 43 millioner dollar i kapital i Wastefront og blir dermed medeier i det norske selskapet.

VTTI er eid av Vitol, IFM Investors og Abu Dhabi National Oil Company. Selskapet lagrer energi og andre kritiske produkter i terminalanlegg på sentrale lokasjoner verden rundt. Investeringen i Wastefront og planlagte investeringer i fremtidige anlegg, er ledd i VTTIs strategi om at mer enn 50 prosent av selskapets virksomhet innen 2028 skal være relatert til produksjon og håndtering av nye energikilder. Sirkulære løsninger er en viktig pilar i selskapets vekststrategi.

Gjennombrudd for en ny løsning

– For Wastefront representerer denne avtalen et stort gjennombrudd og en viktig validering av våre ambisjoner. Det er første gang vår totalløsning for resirkulering av materialer fra gamle bildekk blir lisensiert for global utrulling, sier Vianney Vales, administrerende direktør i Wastefront.

– Vi har kommet langt på veien mot vårt mål om å skape en Green Global Industrial Platform, men vi kan ikke løse et verdensomspennende problem alene. VTTI er en ideell partner, et ledende infrastrukturselskap, med en klar ambisjon om å vokse gjennom å bidra til det grønne skiftet. Ved å investere i Wastefront, har VTTI dessuten valgt å gå enda et steg lenger. Det gir oss muligheten til å akselerere arbeidet med vårt første anlegg i Sunderland, og styrke vår posisjon i det globale markedet med ytterligere åtte VTTI-anlegg, fortsetter Vales.

Siden oppstarten i 2019, har Wastefront utviklet en helt ny Green Global Industrial Platform som løser det verdensomspennende miljøproblemet med utrangerte bildekk. Per i dag vil de fleste slike dekk enten havne på en fylling eller bli brent. Wastefronts løsning innebærer at bildekkene i stedet blir omdannet til verdifulle råvarer gjennom kjemiske prosesser med 80 prosent lavere CO2-utslipp.

Løsningen som Wastefront tilbyr på lisens, knytter sammen all nødvendig teknologi og forretningsmessige elementer som er nødvendig for å drifte en dekkgjenvinningsfabrikk. Løsningen vil bli benyttet av Wastefront selv i en fabrikk i Port of Sunderland i Nordøst-England, der byggingen starter senere i år. Partnerskapet med VTTI er første gang Wastefront-løsningen blir lisensiert for bruk globalt.

Partnerskapet mellom Wastefront og VTTI vil innledningsvis bestå av to deler. VTTI vil investere inntil 43 millioner dollar i Wastefront, til bruk i byggingen av anlegget i Sunderland. Dernest vil partene gjennomføre studier med sikte på å identifisere åtte VTTI-anlegg som vil være egnet for dekkgjenvinningsanlegg med delt eierskap. Anleggene vil driftes av VTTI med bruk av Wastefront-teknologi, og vil fremskynde den globale utrullingen av Wastefronts løsning.

– VTTI ser frem til å samarbeide tett med Wastefront om denne viktige sirkulære løsningen. Vi er overbevist om at våre selskaper utfyller hverandre svært godt, og er meget imponert over det Wastefront har oppnådd på kort tid. Selskapet kommer med en fullt utviklet og validert teknologisk løsning for dekkgjenvinning, et erfarent team, et omfattende nettverk i råvaremarkedene og anerkjennelse fra dekkprodusenter, sier Guy Moeyens, administrerende direktør i VTTI.

– Gjennom vår felles innsats vil vi kunne omgjøre et voksende globalt avfallsproblem til produkter som pyrolyseolje og Recovered Carbon Black, som er svært etterspurte i den pågående energiomstillingen, fortsetter Moeyens.

Ny produksjon av Recovered Carbon Black (rCB) er avgjørende på grunn av EU-sanksjonene som begrenser importen fra Russland. En betydelig mengde carbon black som brukes i Europa produseres i Russland, Ukraina og Belarus. Det globale carbon black-markedet anslås å vokse fra 13 milliarder dollar i 2022 til 18 milliarder dollar innen 2029, ifølge en 2022-rapport fra Fortune Business Insight.

I tråd med EUs ambisjoner

Den ambisiøse felles satsingen fra Wastefront og VTTI støtter opp under EUs arbeid for å oppnå sine nullutslippsmål. Nylig har EU fremmet to viktige lover:

• EU-taksonomien er et klassifiseringssystem med global rekkevidde, og Wastefronts teknologiske løsning vurderes å oppfylle taksonomimålene med hele 84-100 prosent, ifølge en uavhengig analyse.
  • For EUs grønne vekststrategi har Wastefront mottatt en livssyklusvurdering på 80 prosent, som innebærer en tydelig legitimering av selskapets bærekraftige løsning på en global utfordring.
Flere internasjonale avtaler

Wastefront rykker stadig nærmere ambisjonen om å skape en Green Global Industrial Platform. I mai i år oppnådde selskapet total sirkularitet gjennom avtalen med Weber & Schaer, en av Europas største distributører av produkter til gummiindustrien. Avtalen gjelder avtak og salg for minimum 35 prosent av rCB som produseres ved Wastefronts Sunderland-anlegg. En rekke andre avtaler er inngått med tunge internasjonale aktører de siste årene:

• I 2020 signerte Wastefront avtaler med energi- og råvareselskapet Vitol for en 10-årig avtaksavtale for flytende hydrokarboner og forskjellige ikke-flytende produkter.
  • I 2022 signerte Wastefront en avtale med det franske ingeniør- og teknologiselskapet Technip Energies, som ingeniør-, innkjøps- og konstruksjonspartner for utbyggingen av Sunderland-anlegget.
  • I 2022 inngikk Wastefont et strategisk partnerskap med den britiske dekkprodusenten ENSO om levering av rCB fra gjenvinningsanlegget, med oppstart fra 2024.
  • I 2022 ble det inngått med Gateway Resources, et uavhengig handelshus som er involvert i anskaffelse, logistikk, finansiering og distribusjonavvarer knyttet til produksjons- og resirkuleringsindustrien.

For mediehenvendelser til Wastefront, vennligst kontakt
Christopher Hatlen Magnus, seniorrådgiver, First House
cm@firsthouse.no

For mediehenvendelser til VTTI, vennligst kontakt
Lisanne Kosters, Communications & PR
lis@vtti.com

Om Wastefront AS

Wastefront AS
Henrik Ibsens gate 60 B

Om Wastefront

Wastefront ble grunnlagt i Oslo i 2019. Selskapets mål er å redusere den negative miljøpåvirkningen forbundet med utrangerte dekk, samtidig som det leverer en økonomisk attraktiv løsning til strategiske partnere på global skala. Wastefront kombinerer kommersiell teknologi med selskapets egne proprietære prosess for å minimere miljøpåvirkningen som vanligvis er forbundet med tradisjonell dekkpyrolyse. Det første kommersielle anlegget i Sunderland, UK, vil bli bygget ut i to steg. Investeringene i første fase vil beløpe seg til 100 millioner pund. Ved full kapasitet vil anlegget ha kapasitet til å behandle 83.000 tonn ELTs årlig og konvertere dem til nyttige råvarer, så som biodrivstoff, resirkulert stål og rCB. Sunderland-anlegget setter standarden for fremtidige anlegg basert på Wastefront-lisenser.

Wastefront har mottatt økonomisk støtte fra Eurostars Eureka-program, Innovasjon Norge og Vitol, og blir også støttet av Norges Forskningsråd gjennom Skattefunn-ordningen. For å finansiere byggingen av fabrikken i Sunderland, vil selskapet hente kapital fra britiske, nordiske og internasjonale investorer.

Om VTTI

VTTI er en av verdens største uavhengige infrastrukturselskaper for energilagring. VTTI utvikler, realiserer og drifter infrastruktur på lang sikt og sysselsetter mer enn 1250 mennesker over hele verden. VTTI har mer enn 10 millioner kubikkmeter lagringskapasitet ved store skipsruter og havner, fordelt på 17 terminaler på fem kontinenter. Med sin langsiktige visjon og investeringshorisont søker VTTI å spille en aktiv rolle i den globale energiomstillingen ved å fokusere på midlertidige drivstoffløsninger og fornybar energi. VTTI har som mål at mer enn 50 prosent av aktivitetene skal bestå av nye og midlertidige energikilder innen 2028. Dette målet støttes av en global vekstagenda, med grønt hydrogen, karbonfangst og -lagring, bio- og sirkulærbrensel og grønn gass som viktige brikker.