Norsk dekkgjenvinningsselskap med i forskningsprosjekt får millionstøtte fra EU
Det innovative forskningsprosjektet HYFUEL har fått finansieringsstøtte fra Eureka Eurostar, EUs rammeprogram for forskning og utvikling. Eureka Eurostar støttes av Forskningsrådet i Norge og Vinnova i Sverige.
Samlet ramme for forskningsprosjektet er på 21,4 millioner kroner (2,076 millioner euro), der Eurostar bidrar med 10,7 millioner kroner, og prosjektpartnerne med 10,7 millioner kroner.
- HYFUEL-prosessen vil gjøre det mulig for Wastefont å produsere dekk-utvunnet olje med et svært lavt svovelinnhold og selge det til bedriftsmarkedet. Vi har allerede sikret oss en signert avtale med Vitol Group, et av verdens største uavhengige tradingselskap innen energi, som forhandler produkter til raffinerier, oljeselskaper og distributører over hele verden, sier Henrik Selstam, CTO i Wastefront.
Wastefront skal bygge et resirkuleringsanlegg for kasserte dekk i den britiske havnebyen Sunderland. Anlegget vil koste rundt 100 millioner pund og være i kommersiell drift i 2024.
Partene i forskningsprosjektet HYFUEL er Wastefront AS (www.wastefront.com) og det det svenske kjemiingeniørselskapet Hulteberg AB (www.hulteberg.com).
Vil kraftig redusere utslipp
De to selskapene skal utvikle en ny katalysator for å rense pyrolyseolje utvunnet fra kasserte dekk, såkalte ELTs (end-of-life tyres). Dette skal foregå i en reaktor, slik at utbyttet oppfyller europeiske spesifikasjoner for kommersielt drivstoff.
Wastefont vil integrere HYFUEL-prosessen i sitt planlagte produksjonsanlegg for dekk-utvunnet olje, også kjent som TDO (Tyre Derived Oil). Resultatet skal bli en kostnadseffektiv og fleksibel løsning, som produserer rent og effektivt drivstoff som reduserer skadelige utslipp til miljøet drastisk.
- Hvert år blir brennes det millioner av kasserte dekk, blant annet i sementproduksjon, verden over, også i Norge. Dette er en meningsløs praksis, der vi brenner opp knappe råmaterialer fremfor å gjenvinne og gjenbruke dem til å lage nye produkter. For det er mulig. Wastefront jobber med å gjenvinne råmaterialene i dekk, sier Henrik Selstam, CTO i Wastefront.
Baner vei for mer resirkulering
Pyrolyseolje gjenvunnet fra kasserte dekk har et stort potensial i å erstatte fossilt brensel i en rekke industrielle prosesser. Ulempen er at slik olje har et bredt kokepunkts-område (fra 70 til 550 grader) og inneholder høye konsentrasjoner av svovel. Gjennom HYFUEL-prosessen blir pyrolyseolje renset og bearbeidet, slik at den kan brukes som erstatning for diesel.
Christian Hulteberg, grunnlegger og administrerende direktør i Hulteberg Chemistry & Engineering, er glad for å delta i HYFUEL-prosjektet sammen med Wastefront.
-Vi er imponert over den fremtidsrettede visjonen Wastefront har formidlet for resirkulering av dekk helt siden starten. Det var derfor en enkel beslutning for oss takke ja til dette samarbeidet. HYFUEL er et innovativt og banebrytende forskningsprosjekt. Vi er overbevist om at samarbeidet vårt kan bane vei for enda mer avanserte prosesser for resirkulering av kasserte dekk, sier Hulteberg,
HYFUEL-prosjektet er det andre forskningssamarbeidet som Wastefront har innledet. Tidligere i år ble det kjent at Wastefront har inngått et samarbeid med Newcastle University. Universitetet er verdensledende innen forskning på bærekraft. Wastefront og Newcastle University skal sammen gjennomføre et 18 måneder forskningsstudium for å utvikle nye bruksområder for gjenvunnet carbon black fra kasserte dekk.
Nøkkelord
Kontakter
Christian HultebergCEOHulteberg
Tel:+46 733969420christian@hulteberg.comHenrik SelstamCEOWastefront
Tel:+46 705 882265henrik@wastefront.comBilder
Lenker
Om Wastefront AS
Wastefront AS
Wastefront ble grunnlagt i Oslo i 2019 og jobber med en løsning for gjenvinning av råmaterialene i kasserte dekk. Målet er å redusere den negative miljøpåvirkningen forbundet med utrangerte dekk, samtidig som det leverer en økonomisk attraktiv løsning til strategiske partnere i global skala. Wastefront kombinerer kommersiell teknologi med sin egen proprietære prosess for å minimere miljøpåvirkningen, som vanligvis forbindes med tradisjonell dekkpyrolyse, med en eksepsjonelt sirkulær prosess. Wastefont har fått tillatelsen til å bygge et fullskala anlegg i Sunderland i Storbritannia, som vil ha en årlig kapasitet til å behandle mer enn 80.000 tonn dekkavfall, og konvertere det til nyttige varer, inkludert biodrivstoff, resirkulert stål og gjenvunnet carbon black.
Hulteberg Chemistry & Engineering AB
Hulteberg er et ingeniørselskap lokalisert i Malmö, Sverige, og er spesialisert på forskning, utvikling og produksjon av gass-katalysatorer. Selskapet ble etablert i 2006 og har tre virksomhetsområder: katalysatorer, hydrogenteknologi og klimateknologi. Selskapet ledes av Christian Hulteberg, som er professor ved Institutt for kjemiteknikk ved Lunds Universitet i Sverige. Hulteberg har i sin forskning jobbet mye med gjenvinning av fossile råvarer til fornybare innsatsvarer i kjemisk og petrokjemisk industri.
Eureka Eurostar
Forskningsprogrammet Eureka Eurostar er co-finansiert av EU gjennom Horizon Europa, som er EUs rammeprogram for forskning og innovasjon (2021-2027). Eurostars er det største internasjonale finansieringsprogrammet for SMBer som ønsker å samarbeide om forskning og utvikling som kan skape innovative produkter, prosesser eller tjenester som kan kommersialiseres.
Følg pressemeldinger fra Wastefront AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Wastefront AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Wastefront AS
Strategisk partner investerer inntil 43 mill dollar i Wastefront og inngår avtale om åtte anlegg for gjenvinning av gamle bildekk13.7.2023 12:00:00 CEST | Pressemelding
Sammen med Wastefront skal VTTI som er en ledende global leverandør av energilagre, planlegge bygging av dekkgjenvinningsanlegg ved åtte av VTTIs terminaler. Anleggene vil vært basert på et totalkonsept som Wastefront har utviklet gjennom de siste fire årene.
Ny avtale sikrer Wastefront full sirkularitet for brukte dekk15.5.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Det norske dekkgjenvinningsselskapet Wastefront inngår avtale med Weber & Schaer, en av Europas største distributører av produkter for gummiindustri. Når Wastefronts Sunderland-anlegg i Storbritannia er i full produksjon, vil det ha kapasitet til å behandle 80.000 tonn dekkavfall i året.
Wastefront har sikret årlig forsyning av nærmere 10 millioner utrangerte dekk til dekkgjenvinningsanlegget i Sunderland27.5.2022 08:05:00 CEST | Pressemelding
Det norske resirkuleringsselskapet for kasserte dekk, Wastefront AS, har inngått en viktig avtale med selskapet Gateway Resources. Avtalen sikrer Wastefront forsyning av utrangerte bildekk til selskapets planlagte gjenvinningsanlegg i havnebyen Sunderland i Storbritannia.