Statens vegvesen

Signerte Nord-Norges største

Del
Torsdag 13. juli signerte Peab Anlegg AS og Statens vegvesen kontrakten for bygging av ny kollektivterminal i Giæverbukta.
Digital signering: Midt i ferietiden møttes partene på teams og gjennomførte en digital signering. Oppe fra venstre: Prosjektleder Jøran Heimdal, Vegvesenet og kalkyleleder i Peab, Arnulf Hansen. Nede fra venstre: sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge, Johan Hansson, fungerende utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Rolf Helge Grønås og delprosjektleder, Roy-Lars Olsen.
Digital signering: Midt i ferietiden møttes partene på teams og gjennomførte en digital signering. Oppe fra venstre: Prosjektleder Jøran Heimdal, Vegvesenet og kalkyleleder i Peab, Arnulf Hansen. Nede fra venstre: sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge, Johan Hansson, fungerende utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Rolf Helge Grønås og delprosjektleder, Roy-Lars Olsen.

– Klart vi er fornøyde! Det er ikke hver dag vi signerer kontrakt for bygging av Nord-Norges største kollektivterminal. Denne signeringen vil ha stor positiv påvirkning på alle som benytter seg av kollektivtrafikk i Tromsø, sier delprosjektleder Roy-Lars Olsen, i Statens vegvesen.

Peab har bred erfaringt fra store infrastrukturprojekter i Norge og Sverige.

– Vi er svært glad for dette oppdraget og vi er godt rustet til å håndtere de utfordringene som er knyttet til byggingen av det nye trafikknutepunktet i Tromsø, sier Johan Hansson, sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge.

Kostnadsramme

Peab Anlegg AS har påtatt seg oppdraget for 130 866 396,- kroner eks mva. Prosjektets totalkostnad medregnet, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, er beregnet til 225 millioner kroner (2023 kr), også kalt styringsramme.

Byggestart i høst

Peab legger opp til å starte utbyggignen i August/September 2023. Den nye terminalen skal etter planen stå ferdig i november 2024.

Derfor bygges ny terminal

Den nye bussterminalen er det første store prosjektet i bypakke Tenk Tromsø. Med om lag 760 bussavganger daglig, og ca. 1.5 millioner av- og påstigninger årlig, er bussterminalen i Giæverbukte Nord-Norges største kollektivterminal. Den nye terminalen vil få en utforming med bedre trafikkflyt, og vil være langt mer trafikksikker sammenlignet med dagens terminal. I tillegg vil terminalen ha en universell utforming og være bedre tilrettelagt for alle reisende. 

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Bilder

Digital signering: Midt i ferietiden møttes partene på teams og gjennomførte en digital signering. Oppe fra venstre: Prosjektleder Jøran Heimdal, Vegvesenet og kalkyleleder i Peab, Arnulf Hansen. Nede fra venstre: sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge, Johan Hansson, fungerende utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Rolf Helge Grønås og delprosjektleder, Roy-Lars Olsen.
Digital signering: Midt i ferietiden møttes partene på teams og gjennomførte en digital signering. Oppe fra venstre: Prosjektleder Jøran Heimdal, Vegvesenet og kalkyleleder i Peab, Arnulf Hansen. Nede fra venstre: sjef for Peabs anleggsvirksomhet i Norge, Johan Hansson, fungerende utbyggingsdirektør i Vegvesenet, Rolf Helge Grønås og delprosjektleder, Roy-Lars Olsen.
Last ned bilde
Enklere inn- og utkjøring vil spare tid og miljø. Bussene slipper å kjøre om rundkjøringene i Ringvegen for å sette av eller ta på passasjerer ved den nye Giæverbukta kollektivterminal. Illustrasjon: Statens vegvesen
Enklere inn- og utkjøring vil spare tid og miljø. Bussene slipper å kjøre om rundkjøringene i Ringvegen for å sette av eller ta på passasjerer ved den nye Giæverbukta kollektivterminal. Illustrasjon: Statens vegvesen
Last ned bilde
Dagens terminal er trafikkfarlig og lite effektiv: De reisende må krysse andre bussers kjørebane for å komme frem til den øya de skal ta buss fra. Bussene må kjøre en eller via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Foto: Statens vegvesen
Dagens terminal er trafikkfarlig og lite effektiv: De reisende må krysse andre bussers kjørebane for å komme frem til den øya de skal ta buss fra. Bussene må kjøre en eller via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Foto: Statens vegvesen
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye