Ny E6 Moelv-Roterud gir redusert arealbeslag og klimagassutslipp
Planmateriale for ny E6 mellom Moelv og Roterud er tilgjengeliggjort i Ringsaker og Gjøvik kommuner. Det legges opp til tiltak som reduserer belastningene på natur, miljø og klima.

Planmaterialet som tilgjengeliggjøres er foreløpig og skal bearbeides videre før Nye Veier oversender det endelige planmaterialet høsten 2023. Deretter skal det behandles administrativt og politisk i Ringsaker og Gjøvik kommuner.
Prosjektet er forbedret
- Det siste året har Nye Veier arbeidet med å optimalisere alternativene for ny E6 Moelv - Roterud. Arbeidet har vært nyttig og vi har oppnådd effektene vi håpet på da vi varslet ny oppstart av reguleringsplanarbeidet i 2022. Vi har funnet gode løsninger for å redusere belastningene på natur, miljø og klima, også når det gjelder den nye Mjøsbrua, sier Jarle Kristian Tangen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.
Nye Veier har fått innvilget søknad til Vegdirektoratet om å kunne planlegge for fartsgrense 100 km/t.
-Det at vi kan planlegge for 100 km/t har vært en viktig forutsetning for de endelige anbefalingene for ny E6 Moelv – Roterud. Ved å planlegge for 100 km/t kan man gjenbruke vesentlig mer av dagens vei på strekningen, sier Tangen.
To alternativer
I Biri er det planlagt for videreutvikling av eksisterende kryss mot E6. Dette reduserer arealbeslaget av store næringsområder, og tar hensyn til lokale næringsinteresser som eksisterer i dag. På Ringsakersiden er det i alternativ 1 foreslått et kulvertlokk over E6. Her kan det utvikles et friområde med forbindelser både til Mjøsa og til Moelv sentrum.
Alternativ 1 og 2 reduserer prosjektets klimagassutslipp med henholdsvis 24% og 26 % sammenlignet med kommunedelplanen. Ingen av de to alternativene fører til inngrep i vernede naturområder. Den planlagte veien er dessuten trukket på land i Paradisvika i Biri. Dette gjør det mulig å unngå inngrep i gruntvannsområdet som er viktig for fugl og fisk, og som regnes som et supplement til Svennesvollene naturreservat.
Mjøsbrua
Det er det mer enn halvering av klimagassutslipp for selve kryssingen av Mjøsa. Det inkluderer både redusert utslipp for bygging av en mindre omfangsrik bru, og at dagens Mjøsbru beholdes.
-Ved å trekke veien lengre inn på land, reduseres utfyllingen av Mjøsa med 85 % sammenlignet med kommunedelplanen. Denne løsningen reduserer behovet for å transportere masser inn og ut av anleggsområdet og mindre mengder muddermasser må håndteres og lagres. Den foreslåtte løsningen fører imidlertid til at veien beslaglegger noe mer dyrket jord sammenlignet med kommunedelplanen, sier Tangen.
Kontakter
Jarle Kristian TangenProsjektutviklingssjef
Tel:92457020jarle-kristian.tangen@nyeveier.noBilder













Lenker
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
Knekte koden for systematisk ferdigstillelse24.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom