Nye Veier

Ny E6 Moelv-Roterud gir redusert arealbeslag og klimagassutslipp

Del

Planmateriale for ny E6 mellom Moelv og Roterud er tilgjengeliggjort i Ringsaker og Gjøvik kommuner. Det legges opp til tiltak som reduserer belastningene på natur, miljø og klima.

Planmaterialet som tilgjengeliggjøres er foreløpig og skal bearbeides videre før Nye Veier oversender det endelige planmaterialet høsten 2023. Deretter skal det behandles administrativt og politisk i Ringsaker og Gjøvik kommuner.

Prosjektet er forbedret

- Det siste året har Nye Veier arbeidet med å optimalisere alternativene for ny E6 Moelv - Roterud. Arbeidet har vært nyttig og vi har oppnådd effektene vi håpet på da vi varslet ny oppstart av reguleringsplanarbeidet i 2022. Vi har funnet gode løsninger for å redusere belastningene på natur, miljø og klima, også når det gjelder den nye Mjøsbrua, sier Jarle Kristian Tangen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.

Nye Veier har fått innvilget søknad til Vegdirektoratet om å kunne planlegge for fartsgrense 100 km/t.

-Det at vi kan planlegge for 100 km/t har vært en viktig forutsetning for de endelige anbefalingene for ny E6 Moelv – Roterud. Ved å planlegge for 100 km/t kan man gjenbruke vesentlig mer av dagens vei på strekningen, sier Tangen.

To alternativer

I Biri er det planlagt for videreutvikling av eksisterende kryss mot E6. Dette reduserer arealbeslaget av store næringsområder, og tar hensyn til lokale næringsinteresser som eksisterer i dag. På Ringsakersiden er det i alternativ 1 foreslått et kulvertlokk over E6. Her kan det utvikles et friområde med forbindelser både til Mjøsa og til Moelv sentrum.

Alternativ 1 og 2 reduserer prosjektets klimagassutslipp med henholdsvis 24% og 26 % sammenlignet med kommunedelplanen. Ingen av de to alternativene fører til inngrep i vernede naturområder. Den planlagte veien er dessuten trukket på land i Paradisvika i Biri. Dette gjør det mulig å unngå inngrep i gruntvannsområdet som er viktig for fugl og fisk, og som regnes som et supplement til Svennesvollene naturreservat.

Mjøsbrua

Det er det mer enn halvering av klimagassutslipp for selve kryssingen av Mjøsa. Det inkluderer både redusert utslipp for bygging av en mindre omfangsrik bru, og at dagens Mjøsbru beholdes.

-Ved å trekke veien lengre inn på land, reduseres utfyllingen av Mjøsa med 85 % sammenlignet med kommunedelplanen. Denne løsningen reduserer behovet for å transportere masser inn og ut av anleggsområdet og mindre mengder muddermasser må håndteres og lagres. Den foreslåtte løsningen fører imidlertid til at veien beslaglegger noe mer dyrket jord sammenlignet med kommunedelplanen, sier Tangen.

Kontakter

Bilder

Kartillustrasjon E6 Moelv - Roterud
Kartillustrasjon E6 Moelv - Roterud
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1:  I alternativ 1 er ny Mjøsbru foreslått utformet som eksisterende bru, og vil på den måten visuelt fremstå som en tvilling av den eksisterende brua.  Retning nord
Alternativ 1: I alternativ 1 er ny Mjøsbru foreslått utformet som eksisterende bru, og vil på den måten visuelt fremstå som en tvilling av den eksisterende brua. Retning nord
Nye veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1:  Ny E6 gjennom Moelv. Retning nord
Alternativ 1: Ny E6 gjennom Moelv. Retning nord
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1:  Kryssområdet ved Sandvoll. Retning nordvest
Alternativ 1: Kryssområdet ved Sandvoll. Retning nordvest
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1:  På Ringsakersiden er det i alternativ 1 foreslått et kulvertlokk over E6. Lokket vil kunne bli et fremtidig friområde med forbindelser både til Mjøsa og til Moelv sentrum. Retning nord
Alternativ 1: På Ringsakersiden er det i alternativ 1 foreslått et kulvertlokk over E6. Lokket vil kunne bli et fremtidig friområde med forbindelser både til Mjøsa og til Moelv sentrum. Retning nord
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1:  Eksisterende E6-bru til høyre, og ny Mjøsbru til venstre. Retning nordvest
Alternativ 1: Eksisterende E6-bru til høyre, og ny Mjøsbru til venstre. Retning nordvest
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 2:  Det er  lagt opp til at ny E6 bygges noe sør for dagens Mjøsbru. Retning nordvest
Alternativ 2: Det er lagt opp til at ny E6 bygges noe sør for dagens Mjøsbru. Retning nordvest
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 2:  Kryssområdet på Skulhus, E6 x rv. 4. Retning nordvest
Alternativ 2: Kryssområdet på Skulhus, E6 x rv. 4. Retning nordvest
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 2: Ny Mjøsbru nærmest og eksisterende Mjøsbru lengre bak i alternativ 2.  Retning nord
Alternativ 2: Ny Mjøsbru nærmest og eksisterende Mjøsbru lengre bak i alternativ 2. Retning nord
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1 og 2:  Ny E6 på strekningen Fremstadodden-Roterud. Retning vest
Alternativ 1 og 2: Ny E6 på strekningen Fremstadodden-Roterud. Retning vest
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1 og 2:  Ny E6 gjennom Biri. Retning nordvest
Alternativ 1 og 2: Ny E6 gjennom Biri. Retning nordvest
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1 og 2:  I Biri er det planlagt for videreutvikling av eksisterende kryss mot E6. Denne løsningen reduserer arealbeslaget av store næringsområder sentralt i Biri, og hensyntar på den måten de eksisterende lokale næringsinteressene. Retning nord
Alternativ 1 og 2: I Biri er det planlagt for videreutvikling av eksisterende kryss mot E6. Denne løsningen reduserer arealbeslaget av store næringsområder sentralt i Biri, og hensyntar på den måten de eksisterende lokale næringsinteressene. Retning nord
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde
Alternativ 1 og 2:  Vismunda bru til høyre og kulvert mot Svennes og Verket gård til venstre. Retning nord
Alternativ 1 og 2: Vismunda bru til høyre og kulvert mot Svennes og Verket gård til venstre. Retning nord
Nye Veier Nye Veier
Last ned bilde

Lenker

Om oss

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene. 

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye