Nok et godt år for Norli

Norges største bokhandelsaktør Norli satser på bredt utvalg av bøker, bred geografisk tilstedeværelse og høy investeringsvilje i butikkene, verdikjeden og den digitale satsningen. Det gir god uttelling. Norli-konsernet leverer sitt beste resultat noensinne.

– Vi har et resultat før skatt på 83,5 MNOK i en tid der all detaljhandel har det tøft med høye generelle kostnadsøkninger. Et solid driftsresultat gjør at vi kan fortsette å styrke Norli til glede for norske lesere, forfattere og forlag gjennom å investere offensivt i utvikling av butikkene og netthandelen, effektivisering av verdikjeden, og å sikre trygge arbeidsplasser, sier adm. direktør Johan Baklund i Norli.

- Norli har butikker over hele Norge, og mange lokale bokhandler har marginal økonomi. Gjennom effektiv kjedestruktur deler vi på kostnader og investeringer som legger til rette for opprettholdelse av et bredt bokhandlernett også i fremtiden

-Vi er stolte og takknemlige for våre medarbeidere som med et brennende engasjement skaper gode handleopplevelser over hele landet, sier Baklund.

Driftsinntektene i konsernet økte til NOK 1,58 mrd i 2022 mot 1,47 mrd året før, og kjeden fortsatte å øke sine markedsandeler. Kjeden har i underkant av 200 butikker, hvorav 53 er medlemseide. Den samlede omsetningen for Norli-konsernet med medlemseide butikker med Norli-skilt, har passert 2 mrd NOK.

-Vi opplever sterk vekst både i butikkene og på netthandel, og nettbutikken sender mye trafikk til de fysiske butikkene. Kundeklubben Norli Pluss nærmer seg en million medlemmer, og gir stort rom for kostnadseffektiv og målrettet markedsføring. Dette gjør oss til en attraktiv samarbeidspartner for frittstående bokhandlere, sier Johan Baklund.

Bilder

Johan Baklund, adm. direktør i Norli AS, sammen med tillitsvalgt Aud-Kristin K. Haldorsen. Hun er til daglig å finne i Norli-butikken i Paleet på Karl Johan.

Om Norli

Norli er Norges største bokhandelkjede med i overkant av 2 mrd i omsetning fordelt på ca 200 butikker fra Mandal i sør til Vadsø i nord. Norli AS har ca. 1.350 ansatte og er eid av H. Aschehoug & Co. (W. Nygaard) AS og NorgesGruppen ASA. For mer informasjon: www.norli.no