Boston Consulting Group

Har du fylt netthandelskurven, men latt være å fullføre kjøpet? Du er ikke alene.

Del

Covid-19 tvang handel av alle slag over til digitale plattformer, og netthandel er i dag fortsatt godt over nivåene før pandemien. For butikkeiere er konverteringsfrekvensen - hvor mange kunder som begynner på sin digitale handlereise som også fullfører kjøpet – selvfølgelig avgjørende. En ny rapport fra Shopify og BCG gir oss flere pekepinner på hvorfor vi ofte forlater kurven uten å fullføre handelen.

Små endringer i kjøpsopplevelsen kan gjøre nettsurfere til netthandlere, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner i BCG.
Små endringer i kjøpsopplevelsen kan gjøre nettsurfere til netthandlere, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner i BCG. EyeEM

- E-handel har vokst i både volum og betydning de siste årene, og har blitt en integrert del av forbrukernes handlevaner, sier Sverre Martinsen, Managing Director og Partner ved BCGs kontor i Oslo.  

- Alle e-handelsbedrifter kan dra nytte av å tilpasse sine strategier for å øke kundelojaliteten, gi en personlig kundeopplevelse samt investere i en brukervennlig handelsplattform. Små endringer i kjøpsopplevelsen kan i store utslag for en virksomhet - og gjøre nettsurfere til netthandlere, sier Martinsen. 

Seks hindre for en fullført handel 


BCG og Shopify har nylig publisert en dybdeanalyse av e-handelsbransjen med tittelen Leading Online Shoppers to the Finish Line. Rapporten peker på seks mulige årsaker til at kundene ikke fullfører handelen. 

1. Hvor du hørte om butikken 

Organiske kanaler som jungeltelegrafen eller anbefalinger på sosiale medier er betydelig mer effektive enn betalte kanaler i total konverteringsfrekvens, spesielt for mindre butikker, ifølge rapporten. 

2. Antall varer du handler 

Handlevogner som inneholder mer enn fem varer har en tendens til å gi høyere konvertering. Konverteringsraten kan øke med så mye som 63 % når en kunde som i utgangspunktet bare legger en eller to enheter i handlekurven fortsetter å handle og ender opp med mer enn ti varer. 

3. Minst mulig punching av data 

Forbrukere forventer en rask og enkel betalingsopplevelse.  Automatisk eller forhåndsutfylt informasjon (som leveringsadresse eller kredittkortinformasjon) øker konverteringsfrekvensen. Ifølge studien aktiverer 99 % av butikkene autofyll når det er tilgjengelig. Med andre ord: må du selv legge inn denne informasjonen, er det slett ikke sjelden at du lar det hele være. Lyder det kjent? 

4. Betalingsløsning

Bruk av betalingsmetoder som Meta Pay, Amazon Pay, PayPal, Shop Pay, Apple Pay og Google Pay økte konverteringene, spesielt i Nord-Amerika, dramatisk. Selv om Vipps ikke inngår i rapporten, er det naturlig å tro at det er med på å påvirke konverteringene her til lands. 

5. Brukervennlig nettside 

Nettsteder med front-end-tilpasning – et brukervennlig grensesnitt, åpenbar vei til spesifikke produkter og en tiltalende og ryddig produktside - oppnår høyere konverteringsfrekvenser enn de med kun back-end-tilpasning. Vi setter samtidig stor pris på å bli belønnet for vår lojalitet; Analysen fant at butikker med gjennomsnittlig ordreverdi under $200 ser en økning på 4 % til 6 % på konverteringsfrekvensen ved å ta i bruk et lojalitetsprogram. 

6. Det må gå kjapt 

Vi liker ikke å stå i kø og vil at det skal gå raskt å få betalt. Konverteringsfrekvensen øker betraktelig hvis kundene kan fullføre hele betalingsprosessen på mindre enn 90 sekunder.  

En milliard datapunkter 


I arbeidet med rapporten analyserte Shopify og BCG hele 1 milliard datapunkter på over 220 000 e-handelsnettsteder. 

- Det var viktig for oss å gjennomføre en grundig undersøkelse av hvordan butikkeier kan optimalisere opplevelsen, integrasjonene og tilpasningene de gjør. Konvertering er kjernen i e-handel, og er sentrum for alt vi gjør i Shopify, avslutter Harley Finkelstein, CEO i Shopify.  

Kontakter

Bilder

Hvis kundene kan fullføre hele betalingsprosessen på mindre enn 90 sekunder øker konverteringsfrekvensen betraktelig, viser en ny analyse fra BCG.
Hvis kundene kan fullføre hele betalingsprosessen på mindre enn 90 sekunder øker konverteringsfrekvensen betraktelig, viser en ny analyse fra BCG.
Last ned bilde

Lenker

Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group

Innovasjon er nøkkelen til suksess i detaljhandelen23.4.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Hvilke selskaper som er ledende på detaljhandel internasjonalt har endret seg betydelig de siste tre tiårene. Etablerte aktører har fått kamp av – og tidvis blitt utkonkurrert av - kreative nykommere som har prioritert innovasjon og teknologiske løsninger i møte med endrede forbrukerpreferanser. Ledende bransjeaktører investerer i gjennomsnitt 13% av årlige inntekter i innovasjonsinitiativer og ser en avkastning på 21% på innsatsen, ifølge en fersk rapport fra Boston Consulting Group (BCG) og World Retail Congress (WRC).

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye