Blindeforbundet har inngått avtale med verdens raskeste mann

På Bislett Games 15. juni løp Salum Ageze Kashafali inn til verdensrekord med 10,37 sekunder på 100 meter. Etterpå ble han tildelt den høythengende Bislettmedaljen. Ikke rart Blindeforbundet er stolt av samarbeidet med Salum!
Forbundsleder Terje André Olsen, Salum Kashafali og generalsekretær Per Inge Bjerknes. Foto: Kristian Vårvik

- Du er en rå idrettsmann og en som viser at alt er mulig, skriver generalsekretær i Blindeforbundet Per Inge Bjerknes i en hyllest på Facebook til den sterkt svaksynte parautøveren.

Sprinteren Salum Kashafali skal gi Norges Blindeforbund drahjelp i synlighetsarbeidet og profilere Blindeforbundet i ulike sammenhenger.

- Vi har inngått samarbeidet for å få oppmerksomhet om saker som er viktige for svaksynte og blinde. Noe av det første vi tar tak i er muligheten til å drive idrett for svaksynte og blinde. Det er behov for oppmerksomhet om det, både i skolen, idrettslagene og på toppnivå. Salum er et tydelig bevis på at man kan oppnå veldig mye bare man jobber hardt og lenge, sier Blindeforbundets forbundsleder Terje André Olsen.

Det var Salum som først kontaktet Blindeforbundet om et mulig samarbeid.

- Blindeforbundet har gjort mye for meg personlig i den tøffeste tiden, da jeg mistet synet i 2017. Så vet jeg at Blindeforbundet gjør veldig mye bra som ikke når ut. Jeg ønsker at vi sammen når ut til flere, og skaper mer engasjement og kunnskap. Jeg brenner for dette samarbeidet her, sier Salum Kashafali.

Salum Kashafali er glad for samarbeidet med Norges Blindeforbund. Foto: Kristian Vårvik