Mercedes-Benz 600 feirer 60 år

- Gjennom årene har Mercedes-Benz vist sin evne til å utvikle biler som blir ansett som de beste i verden. Mercedes-Benz 600, med sin utrolige historie og prestisjetunge posisjon som den ultimate luksusbilen, er et godt eksempel på dette. I dag, flere tiår senere, er Mercedes-Benz fortsatt synonymt med luksuriøse kjøreopplevelser, og 600 representerer en tidløs forbindelse mellom fortiden og nåtiden, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
En ekstraordinær bil for ekstraordinære eiere
Mercedes-Benz 600 holdt sin posisjon som den internasjonale målestokken i bilindustrien i nesten to tiår, helt til produksjonen av denne ikoniske modellen ble avsluttet i 1981. Denne luksuriøse bilen sikret sin posisjon takket være enestående teknologi, sensasjonell komfort og utmerkede kjøreegenskaper. Kjøperne av denne prestisjefylte modellen kom fra alle verdenshjørner og inkluderte kongelige, statsoverhoder og kjente personligheter fra industri og underholdningsbransjen.
Produksjonen av bilene i W 100-serien fant sted ved Sindelfingen-fabrikken, der Mercedes-Benz imøtekom individuelle og unike kundeønsker, så lenge de ikke endret bilens grunnleggende karakter eller gikk på bekostning av sikkerheten. Dette gjorde at hver av de 2.677 produserte Mercedes-Benz 600-ene, hvorav 487 var Pullman-versjonen, ble unike modeller. Etter endt brukstid ble mange av dem ettertraktet som samleobjekter.
Fire karosserivarianter var tilgjengelig
Produksjonen av Mercedes-Benz 600 startet i september 1964, og fra begynnelsen ble utgaven med akselavstand på 3.200 millimeter og en Pullman-utgave med akselavstand på 3.900 millimeter tilbudt. Allerede fra 1965 ble det også mulig å bestille spesialversjoner med beskyttelse, og senere ble også karosserivariantene Pullman Landaulet og Pullman Limousine med seks dører introdusert.
Den største andelen av Mercedes-Benz 600 ble levert til USA med totalt 743 biler. Deretter fulgte Tyskland med 589, Frankrike med 151 og Storbritannia med 126 biler. To spesiallagde modeller inkluderte en Landaulet med lang akselavstand laget for pave Paul VI og en Landaulet med kort akselavstand for greve Berckheim. En todørs coupé ble produsert i Sindelfingen i 1965, men det forble med den ene og unike modellen, som ble laget for å utforske potensialet til en stor coupé som etterfølgeren til 300 Sc (W 188 II).
Mercedes-Benz 600 drives av en V8-motor på 6,3 liter med en effekt på 250 hestekrefter. Dette var den første V8-motoren i en Mercedes-Benz personbil noensinne, og ytelsen var på et høyt nivå. Den luksuriøse sedanen akselererte fra 0 til 100 km/t på 9,7 sekunder, og hadde en toppfart på 205 km/t. Produksjonsmotoren, betegnet M 100, ble også brukt i Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) med uendret effekt.
Prislisten fra 1964 oppga 56.500 DM for sedanen og 63.500 DM for Pullman sedan. Til sammenligning kostet den elegante og luksuriøse sedanen Mercedes-Benz 300 SE lang (W 112) med automatgir 27.800 DM.
Ikonisk design og uovertruffen komfort
Designet var tydelig rettet mot kunder med en høy standard. Eksteriøret var en moderne prestisjeerklæring, mens innvendig kunne passasjerene forvente en atmosfære av kultivert luksus som utnyttet enhver mulighet til å gjøre opplevelsen så komfortabel som mulig.
Et hydraulikksystem ble brukt for å øke komfortnivået ved bruk avl følgende funksjoner:
- Komfortlukking av dørene
- Åpning og lukking av soltaket, vinduene, bagasjerommet og ventilasjonsklaffene
- Justering av for- og baksete
- Støtdemperjustering
- Frigjøring av parkeringsbrems
- Drift av skilleveggen
For å oppnå den mest optimale løsningen for alle funksjonene sammenlignet ingeniørene et elektrisk system med et hydraulisk system, og hydraulikksystemet vant.
"Du fikk ikke plass til alle funksjonene vi ønsket å inkludere med elektriske systemer den gang. Det var et problem med plass og vekt, fordi vi blant annet ville ha trengt et ekstra batteri. Det høye trykket i hydraulikksystemet hadde fordelen av å kunne klare seg med små komponenter. Hydraulikken var rett og slett mindre, mer stillegående og lettere enn de elektriske systemene på den tiden", sa Breitschwerdt om dette.
Kombinasjonen av luftfjæring sammen med det velutviklede understellet gav en nærmest euforisk styreopplevelse på den tiden. Ingeniørene viet spesiell oppmerksomhet til bremsesystemet, som på 600 var et system med to kretser og skivebremser både foran og bak. To bremsekalipere virket på hver av de fremre skivene på 291 millimeter.
Selv om dagens modeller er vesentlig mindre kantete, og dermed kan skimte med lavere Cd-verdier, så var Mercedes-Benz 600 forbløffende aerodynamisk i sin tid med en Cd-verdi på 0,458. Til sammenligning oppnådde Mercedes-Benz 230 SL “Pagoda” (W 113) med hardtop Cd = 0,515 og 190 SL (W 121) med hardtop Cd = 0,461.
Mercedes-Benz 600 i Bertel O. Steen sin historiske bilsamling
Bertel O. Steen er stolt eier av en eksklusiv Mercedes-Benz 600 i sin historiske bilsamling. Denne fantastiske bilen utmerker seg med sitt gullfargede karosseri, som ytterligere blir forsterket av de elegante og matchende gullkapslene på hjulene. Innvendig har den et elegant skinninteriør som kompletteres med listverk i tre rundt om, som bidrar til den tidløse sjarmen. Men dette er ikke bare en bil med enestående estetikk – den har også en bemerkelsesverdig historie.
I 1972, under de olympiske lekene i München, fikk denne bilen æren av å være en representasjonsbil, noe som understreker dens prestisje og betydning. Samme år ble bilen importert til Norge og det gir bilen en helt spesiell betydning i norsk sammenheng. Med en lang og fascinerende historie her i landet, representerer den dermed et unikt stykke norsk bilhistorie.
Siden 1995 har den hatt sin faste plass i Bertel O. Steen sitt eie, hvor den blir verdsatt som en ekte juvel i samlingen, og er en bil som fortsetter å fascinere og begeistre både Mercedes-Benz entusiaster og historieinteresserte over hele Norge.
Tekniske data:
Mercedes-Benz |
600 (W 100) |
Motor |
V8 |
Volum |
6,3 liter |
Effekt |
250 hk |
Akselerasjon (0 – 100 km/t) |
9,7 sekunder |
Toppfart |
205 km/t |
Lengde / bredde / høyde |
5.540 / 1.950 / 1.500 mm |
Akselavstand |
3.200 mm |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noThorbjørn MyrhaugKonserndirektør Mercedes-Benz Norge
thorbjorn.myrhaug@mercedes-benz.noBilder







Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz CLA13.3.2025 19:34:50 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz CLA byr på en imponerende rekkevidde på opptil 792 kilometer og en eksepsjonell ladehastighet på opptil 320 kW. Med avansert 800-volt arkitektur og det helt nye operativsystemet MB.OS, er nye CLA smartere, mer fleksibel og mer luksuriøs enn tidligere. Norsk salgsstart forventes tidlig i høst.
Nye Mercedes-Benz flerbruksbiler på vintertesting i Sverige10.3.2025 09:51:23 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz Vans starter siste vintertesting av sine nye flerbruksbiler der testingen har fokus på kjøredynamikk, termisk styring og interiørkomfort. Både 4MATIC firehjulstrekk og bakakselstyring er bekreftet på de nye bilene, som til nå har bestått testsyklusene med glans.
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC – testet under ekstreme vinterforhold5.3.2025 05:32:00 CET | Pressemelding
Med avansert 800-volts arkitektur, imponerende rekkevidde og ladehastighet på over 320 kW*, vil nye elektriske GLC by på en solid totalpakke. Etter omfattende tester i lave temperaturer i Arjeplog, Sverige, bekreftes det at GLC leverer på både effektivitet, komfort og sikkerhet.
Nå er luksuriøse Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series klar for bestilling26.2.2025 11:00:00 CET | Pressemelding
Mercedes-Maybach SL 680 Monogram Series er den mest sportslige modellen fra Mercedes-Maybach noensinne, samtidig som komfort og de klassiske og elegante detaljene er ivaretatt. Nå er de norske prisene klare, og starter på kr. 4.330.000,- ekskl. levering. Den unike modellen forventes på veien i løpet av sommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom