6 av 10 synshemmede oppgir mangel på universell utforming som en av de største hindringene for digital deltakelse.
De fleste svaksynte og blinde kan i utgangspunktet bruke digitale tjenester som alle andre. Men det krever at de digitale tjenestene er universelt utformede, noe på langt nær alle er.
– Det skal ikke så mye til for å lage inkluderende digitale tjenester, men dessverre viser disse resultatene at mange personer med synsnedsettelser opplever digitale barrierer. Universell utforming av digitale løsninger må bli en selvfølge, uansett om det er snakk om nettsider, apper, banktjenester, selvbetjente resepsjonstjenester eller annet, sier generalsekretær Per Inge Bjerknes om funnene.
Universell utforming av digitale tjenester er blant annet at det er gode kontraster mellom tekst og bakgrunn på nettsiden du bestiller varer på, at det er mulig å koble seg på lyd på billettautomaten, eller at teksten kan forstørres på bank-id-appen du bruker.
Manglende opplæring
Den samme undersøkelsen viser også at 38 % oppgir manglende opplæring som en av de største hindrene for full digital deltakelse.
Det er kommunens ansvar å sørge for at innbyggerne har den nødvendige opplæringen for å kunne benytte seg av digitale tjenester.
– Selv om digitale plattformer er brukervennlige og universelt utformet, må man ha en viss digital kompetanse for å ta dem i bruk. Synshemmede har rett til å få grunnleggende opplæring i bruk av PC og smarttelefon, forteller Bjerknes.
Funn fra undersøkelsen «Digital deltakelse blant synshemmede»
- 80 % regner seg selv som digitale og 9 av 10 bruker smarttelefon.
- I 2023 oppgir 25 % at de har fått opplæring av kommune, Blindeforbundet eller liknende, i bruk av smarttelefon eller nettbrett. I 2018 var tallet 36 %.
- 37 % har ikke fått noen formell opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett.
- 80 % som anser seg selv som ikke digitale, har ikke fått formell opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett.
- 38 % oppgir manglende opplæring som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
- Undersøkelsen viser at flere områder i hverdagen ville blitt enklere om man fikk mer opplæring i bruk av smarttelefon eller nettbrett, f.eks. arbeidssituasjonen og helsetjenester.
- 6 av 10 oppgir mangel på universell utforming som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
- 36 % opplever at pålogging og registrering som en av de største hindringene for full digital deltakelse.
- 43 % trenger assistanse for å fylle ut og sjekke selvangivelse.
- Kun 3 av 10 kan bruke selvbetjeningskasser i butikk eller automatiske resepsjonstjenester selv.
- Under halvparten kan selv bruke kølappautomater eller betalingsautomat hos lege eller på sykehus.
Nøkkelord
Kontakter
Mia Jacobsen
Kommunikasjonssjef
Norges Blindeforbund
Tel: 958 74 292
mia.jacobsen@blindeforbundet.no
Per Inge Bjerknes
Generalsekretær
Norges Blindeforbund
Tel: 909 14 145
pib@blindeforbundet.no
Bilder
Lenker
Om Norges Blindeforbund
Norges Blindeforbund
Sporveisgata 10
0308 OSLO
23 21 50 00
https://www.blindeforbundet.no
Norges Blindeforbund, synshemmedes organisasjon, er blinde og svaksyntes interesse- og serviceorganisasjon i Norge. Vårt overordnede mål er samfunnsmessig likestilling for blinde og svaksynte og andre grupper med funksjonsnedsettelser.
Norges Blindeforbund har i tillegg til interessepolitisk virksomhet tre syn- og mestringssenter, et bo- og arbeidssenter, leirer for synshemmede barn, førerhundskoler, punktskrifttrykkeri og internasjonal avdeling og fylkeslag i hvert fylke.
Følg pressemeldinger fra Norges Blindeforbund
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Blindeforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norges Blindeforbund
6 av 10 førerhundbrukere har blitt nesten påkjørt eller påkjørt av sparkesykkel eller sykkel. Kirsti ble meid ned og tør knapt gå ut lenger.23.4.2024 18:47:25 CEST | Pressemelding
Det er ca. 300 førerhundbrukere i Norge. På Førerhundens dag 24. april, vil Blindeforbundet øke kunnskapen om den viktige jobben førerhunden gjør, og minne om hvor viktig det er at folk tar hensyn til den når den jobber. Kirsti Holbæk-Hanssens skrekkopplevelse viser hvor hensynsløse folk kan være.
Mangler i kommune- og spesialisthelsetjenesten rammer svaksynte og blinde. «Du blir nok blind, god tur hjem!»16.2.2024 12:01:21 CET | Pressemelding
Riksrevisjonen la i går frem en knusende rapport om rehabiliteringstilbudet i helse- og omsorgstjenesten. Der slår de fast at rehabiliteringstilbudet i kommunene og i spesialisthelsetjenesten er sterkt mangelfullt. Runar Kvam gikk rett i kjelleren da han mistet synet i 2018, og øyelegen sa at han ikke kunne gjøre noe mer for han.
Blindeforbundet «ødela» reklame i beste sendetid20.1.2024 21:00:00 CET | Pressemelding
Fordreid, flekkete og uklar. Dette er ikke ord som pleier å beskrive TV-reklame, men på lørdag var det akkurat det de var. De velkjente reklamene som ble sendt i forkant av «Hver gang vi møtes» på TV 2 så nemlig helt annerledes ut enn de pleier.
Salum Kashafali og Blindeforbundet går sammen: Bruk vernebriller på nyttårsaften!28.12.2023 11:53:03 CET | Pressemelding
Hvert år får rundt 10-15 personer i Norge synet helt eller delvis ødelagt på grunn av fyrverkeri. Det vil verdens raskeste parasprinter og Norges Blindeforbund gjøre noe med.
Viktige skritt i forliket til statsbudsjett, men fortsatt mye uløst4.12.2023 08:24:20 CET | Pressemelding
Norges Blindeforbund er glad for at budsjettforliket mellom regjeringspartiene og SV øker de laveste satsene for uføretrygdede og andre stønadsmottakere. Det innføres også en utskriftstjeneste for punktskrift. Ellers mener Blindeforbundet at mange saker blir stående uløst også med dette budsjettforliket.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom