Nytt lovforslag om vindkraft-systemet er fortsatt ikke godt nok

Innlemming i plan- og bygningsloven og ny vindkraftforskrift kan sammen med sterkere krav til grundige og uavhengige konsekvensutredninger bidra til at dårlige prosjekter blir stanset på et tidligere stadium.
Naturvernforbundet er skuffet over at stortingskomiteen ikke har tatt hensyn til innspillene som har kommet inn, både fra miljøbevegelsen og mange av de påvirkede vindkraftkommunene.
- Vi er usikre på om den korte behandlingsfristen av lovforslaget har gitt politikerne god nok tid til å vurdere virkningene et slikt forslag vil ha for dagens vindkraftsystem, sier Naturvernforbundets leder, Truls Gulowsen.
Han er imidlertid glad for at et mindretall av komiteen (SV, Rødt, Venstre, MDG og KRF) støtter opp om flere av miljøbevegelsens innspill.
Det nye systemet
Kommunene må nå sette av arealer til vindkraft dersom de ønsker dette.
- Kommunen bør ikke begrenses til å måtte lage en overordnet plan. Med det nye forslaget får kommunen liten mulighet til medvirkning. Det er positivt at kommunen kan si nei til nye vindkraftanlegg, men de burde også få muligheten til å sette egne vilkår og bestemmelser som de anser som relevante, fortsetter Gulowsen.
Videre er det positivt at vertskommunen med de nye lovendringene kan omregulere arealene sine helt fram til det blir gitt konsesjon. For å sikre naturhensyn, demokrati og kommunenes selvråderett må det være mulig for kommunen å forhindre utbyggingen av nye vindkraftanlegg helt fram til alle relevante fakta ligger på bordet. Stortinget ønsker dessverre ikke dette.
Selv om konsesjonssystemet nå skal sørge for litt mer demokratiske prosesser, mangler det fortsatt mekanismer og juridisk forankring som sikrer at natur-, kultur- og friluftsinteresser blir ivaretatt. Når konsesjonssystemet oppdateres gjennom integrering i plan- og bygningsloven, bør det derfor samtidig oppdateres med ufravikelige krav som sørger for at verdifull natur beskyttes mot vindkraft.
NOEN HOVEDPOENG:
Forslaget fører til en betydelig begrensing av kommunens mulighet for detaljering, vilkår og bestemmelser i reguleringsplanen. Vi anser det som en unødvendig innskrenking av kommunens selvråderett å gi begrensninger i hvilke vilkår kommunen kan sette for et område for vindkraft.
- Samme regelverk for bakkemonterte solkraftanlegg
Mange av de samme problemstillingene knyttet til store arealbeslag og kommunal forankring gjelder også for bakkemontert solkraft.
-Vi er positive til at Stortinget ber regjeringa om å se på hvordan bakkemonterte solkraftanlegg også kan bli en del av plan- og bygningsloven, sier Gulowsen.
- Forskrift må på plass
Nytt lovforslag åpner for at det kan lages en forskrift. Vi mener at det på dette tidspunktet må lages en forskrift som gir oppklarende info om hvordan det nye systemet skal fungere i praksis, og med lovfestet krav til naturhensyn siden vi mangler dette i dagens system. Minimumskrav til hvor det ikke skal være lov å bygge nye kraftanlegg må forankres juridisk og være gjeldende i alle nye saker.
Direkte konflikt eller forringelse av følgende områder skal ligge til grunn for tidlig avslag og konsesjonstildeling
Sammen med DNT, WWF, BirdLife Norge, Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), Sabima og Norsk Friluftsliv har Naturvernforbundet kommet fram til en minimumsliste over områder som må få avslag på konsesjonstildeling:
1. Verneområder og inngrepsfrie områder.
2. Store sammenhengende områder med urørt preg, truede naturtyper, nasjonalt og regionalt viktige friluftslivsområder og utvalgte kulturlandskap.
3. Spesielt viktige områder for fugl og truede eller prioriterte arter, herunder villrein.
4. Myr og annen våtmark, samt karbonrik skog.
- Byggefrist må holdes
Hvis anlegget ikke er påbegynt før byggefristen gitt i konsesjonen, bør kommunen kunne omregulere arealene igjen. Byggefristen bør ikke kunne utvides uten at kommunen også får mulighet til å endre sin reguleringsplan. Kommunene skal altså ikke bindes til gitte konsesjoner som strekker ut i tid uten at bygging av anlegget settes i gang. Dette har vært kilde til store konflikter før, og er ikke blitt forbedret med de nye lovforslagene.
- Muligheten for statlig plan må fjernes
Vi mener at det ikke skal være mulig å bruke statlig plan for å overstyre kommunens avgjørelser dersom den ikke ønsker nye vindkraftanlegg med negative naturkonsekvenser. Det er fortsatt mulig for staten å trumfe gjennom et vindkraftanlegg som en statlig plan mot kommunens samtykke – det burde spesifiseres at staten ikke kan gjøre dette.
- Uavhengige konsekvensutredninger
Konsekvensutredningene må bli uavhengige og grundigere. Stortinget har akkurat stemt ned et forslag om å bryte båndet mellom utbygger og utreder (30 mai 2023). Naturen kommer tapende ut av den avgjørelsen fordi vi ikke sikrer et system som tilrettelegger for at det er trygt for kartleggerne å komme med grundig og nøytral fagkunnskap. Dagens avhengighetsforhold mellom utreder og utbygger er ugunstig. I tillegg er det en svakhet ved dagens vindkraftsystem at KU blir gjort før man har detaljert kunnskap om anleggets utforming – og dermed ikke får tatt hensyn til detaljinfo som for eksempel hvor veiene skal ligge.
Nøkkelord
Kontakter
Truls GulowsenLederNaturvernforbundet
Tel:90107904tg@naturvernforbundet.noRebecca BiongrådgiverNatur- areal- og forbruksavdelingen
Tel:942 67 965rb@naturvernforbundet.noBilder
Om Naturvernforbundet
Naturvernforbundet ble grunnlagt i 1914 og er Norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi er en demokratisk medlemsorganisasjon med over 37 000 medlemmer og rundt 100 fylkeslag og lokallag i hele landet.
Naturvernforbundet jobber med et bredt spekter av saker innen miljø- og naturvern, men spesielt med områdene naturvern, klima, energi og samferdsel.
Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Undersjøiske ras av gruveavfall kan skade Førdefjorden29.9.2023 06:51:00 CEST | Pressemelding
Ras i undersjøiske hauger med gruveavfall vil spre partikler som kan skade livet i Førdefjorden langt fra det planlagte deponiet til Nordic Mining. Det fortalte Terje van der Meeren, seniorforsker i Havforskningsinstituttet under behandlingen av Fjordsøksmålet i Oslo tingrett i går.
- Et svik mot fremtidige generasjoner27.9.2023 09:24:03 CEST | Pressemelding
Britiske myndigheter har i dag, gjennom The North Sea Transition Authority (NSTA), gitt tillatelse til utbygging av oljefeltet Rosebank utenfor Shetland. Equinor ønsker å gå videre med utbygging, og vil investere 41 milliarder kroner i det nye oljefeltet.
Feil oversettelse banet vei for sjødeponi24.9.2023 14:30:00 CEST | Pressemelding
En feil i oversettelsen av et EU-direktiv har banet vei for tillatelsen til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden. Først for tre uker siden, 15 år etter at loven ble gjeldende i Norge, foreslo Miljødirektoratet en oversettelse som samsvarer med direktvet.
Altfor dyrt å ta miljøsaker til retten20.9.2023 10:19:37 CEST | Pressemelding
Norge bryter internasjonale avtaler når de lar skyhøye kostnader stenge viktige miljøsaker ute fra rettssalene, mener Naturvernforbundet og Natur og Ungdom, som i disse dager fører sak mot staten for tillatelsen til gruvedumping i Førdefjorden. – Dette er et demokratisk problem, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Historisk rettsstrid om Førdefjorden17.9.2023 14:55:57 CEST | Pressemelding
I morgen 18. september starter rettsaken der staten er saksøkt av Naturvernforbundet og Natur og Ungdom for tillatelsen til å dumpe gruveavfall i Førdefjorden. Det er satt av ti dager i Oslo tingrett til det som blir omtalt som en historisk miljøsak.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom