Elbil-eierne skiller seg ut
Elbil-eierne er sterkere i troen på at merkeverkstedene gir best og sikrest reparasjon og service enn gjennomsnittet av bilistene samlet, viser en ny måling utført av YouGov for Autobransjens leverandørforening (ABL).
40 prosent av el-bilistene mener at merkeverkstedene er best. Når svarene fra alle de spurte ses samlet, uavhengig av bilens drivstoffteknologi, mener kun tre av ti det samme.
– Vi er fortsatt på et tidlig stadium i innfasingen av el-biler, så det er naturlig at mange eiere tror det er tryggest å ta service der bilmerket, forhandler og verksted er knyttet sammen. I årene fremover vil nok dette endre seg, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
Pris viktigste faktor
Han viser til at arbeid på elbiler utgjør en stadig større andel av oppdragsmengden også for frittstående verksteder og kjeder, som dermed raskt bygger erfaring og kunnskap.
– Halvparten av alle spurte svarer at det ikke er forskjell i kvalitet mellom ulike typer verksteder, eller krysser av for vet ikke. To av ti mener dessuten at de uavhengige er best. Slike holdninger gir et godt grunnlag for reell konkurranse, til kundenes beste, sier Hansen.
I undersøkelsen oppgir 29 prosent av el-bilistene at merketilknytningen er mest avgjørende for valg av verksted. Bare 20 prosent av alle spurte uavhengig av biltype svarer det samme. Pris er en langt viktigere faktor for de fleste. 36 prosent mener dette er mest avgjørende.
Også de frittstående bransjeaktørene tror ulike verkstedpreferanser basert på motorteknologi er et overgangsfenomen.
Investerer i kompetanse
– Med de endringer som skjer i bilparken, må alle aktører tilpasse seg elbil-revolusjonen for å være relevante i fremtiden. Derfor investerer både vi og mange konkurrenter mye i kompetanseutvikling på dette feltet, sier Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester.
Av kjedens drøyt 200 verksteder er de aller fleste rustet for å utføre service og reparasjoner også på elbiler.
– Og alle som sier ja til slike oppdrag skal kunne utføre dem uten at kvaliteten avviker fra merkeverkstedene. Om fem år tror jeg ikke lenger dette er et tema i det hele tatt, sier Køste.
60 prosent av bileierne er nå klar over at frittstående verksteder og kjeder har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte, viser ABL-undersøkelsen. 47 prosent undersøker priser hos flere verksteder før de bestiller time.
– Vi håper disse andelene øker i årene fremover. Det vil gi økt konkurranse og forbrukermakt, sier Arild Hansen.
Nøkkelord
Kontakter
Arild HansenDaglig leder
Tel:907 74 601arild.hansen@autobransjen.noBilder
Om Autobransjens Leverandørforening
Autobransjens leverandørforening (ABL) er organisasjonen for frittstående importører og grossister innen bil- og motorbransjen. Medlemmene representerer storparten av de internasjonale produsentene innen områdene verkstedutstyr, deler og rekvisita. ABL deltar i en rekke nasjonale og internasjonale fora på bransjens vegne, og arrangerer hvert tredje år landets største bilbransjeutstilling, Automessen, i samarbeid med Norges Varemesse.
Følg pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Autobransjens Leverandørforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Autobransjens Leverandørforening
Tørker ikke av etter forrige bruker19.11.2024 08:07:00 CET | Pressemelding
De fleste dropper å rengjøre kupeen før de setter seg inn i en bil med mange brukere, viser ny måling. Lurt å tenke mer på hygiene, råder bransjefolk.
Mener bilen trenger bedre lys20.9.2024 08:12:00 CEST | Pressemelding
Fire av ti synes egen bil kunne trenge mer eller sterkere lys enn den var utstyrt med fra fabrikken, viser ny undersøkelse. Én gruppe er særlig misfornøyd.
Seks av ti bileiere sliter med dette7.3.2024 08:20:00 CET | Pressemelding
Kunnskapen om dekk er begrenset blant bileierne, viser en ny undersøkelse. Men én gruppe føler seg langt mer opplyst enn gjennomsnittet.
Bileierne frykter ikke hackere16.1.2024 08:17:00 CET | Pressemelding
Bare et lite fåtall bilister anser hacking som en risiko, viser ny undersøkelse. Samtidig blir det stadig viktigere å beskytte seg, mener bransjeeksperter.
Mange eiere lar bilen ruste27.10.2023 08:05:00 CEST | Pressemelding
Bare to av ti eiere passer på at bilen er beskyttet mot rust, viser en ny undersøkelse. Svært uheldig at dette blir glemt, mener bransjefolk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom