BCG Transform Index: Fortsatt investeringsvilje i Norden, tross utfordringer i kø

Hardnakket høy inflasjon, stadige renteøkninger, høye energikostnader og den gnagende trusselen om resesjon. Bedrifter Europa rundt står overfor usikkerhet og utfordringer, som langtifra er ukjente også for det nordiske markedet. Imidlertid finnes det flere lyspunkt.
Selv om nordiske selskaper har mindre å rutte med, er mye av gjelden i investeringer. - I vedvarende kriser kan ikke bedrifter fortsette i reaktivt brannslukkingsmodus, men må snarere fokusere på proaktivt å gripe muligheter, er budskapet fra BCGs Børge Kristoffersen (Foto: Guro Beitohaugen, BCG).

- 1 av 4 europeiske selskaper hadde negativ fri kontantstrøm i løpet av de 12 månedene fra siste kvartal 2021 til og med tredje kvartal 2022, sier Børge Kristoffersen, managing director og senior partner i Boston Consulting Group (BCG). Kristoffersen leder også BCGs Oslo-kontor.

BCG har i den første utgaven av BCG Transform Index gjort en finansiell gjennomgang av mer enn 1300 selskaper, med en minimumsinntekt på 500 millioner euro, i ti primærsektorer i 33 europeiske land. 234 av disse var fra Norden, 51 av disse igjen fra Norge. Analyseperioden er 1. kvartal 2018 - 3. kvartal 2022.

- De nordiske landene forventes å forbli mer robuste i møte med fremtidig makroøkonomisk turbulens, med en årlig vekst i BNP i 2023 på 1,40 %. 2023-prognosen for eurosonen er kun 0,4 %, og enda lavere i Storbritannia og Sør-Europa, sier Kristoffersen.

Metall- og gruveindustri topper listen

BCG har rangert primærsektorene etter lønnsomhet, suffisiens (positiv egenkapital) og finansiell stabilitet. I Norden, som ellers i Europa, er metall- og gruveindustrien på topp. Energisektoren scorer maksimalt på både lønnsomhet og suffisiens, men ustabiliteten trekker ned og gjør at BCGs analytikere gir sektoren en tredjeplass på listen.

Blant dem som har merket utfordringene tettest på kroppen, trekker BCG-rapporten frem bilbransjen. Både lavere kjøpekraft i befolkningen, delemangel og brudd i logistikkjedene, samt høyere priser på innsatsfaktorer, bidrar til en negativ utvikling. Sammen med forbrukersektoren er det disse sektorene som ligger nederst listen.

Norden investerer

Kristoffersen påpeker at andelen nordiske selskaper med negativ fri kontantstrøm har økt fra siste kvartal i 2021 til tredje kvartal i 2022, og utgjør 30 %. Dette er høyere enn det europeiske gjennomsnittet på 27 %.

- Nettogjelden økte betydelig i 2019, ble redusert frem til 2021, og startet deretter å stige igjen i slutten av analyseperioden, sier Kristoffersen

Men han trekker frem at det i motsetning til andre europeiske land har vært en positiv endring i andelen av gjelden som har gått til investeringer.

- De siste tolv månedene er 73 % av gjelden investeringsgrad, som er en mye høyere prosentandel enn det europeiske gjennomsnittet på 45 %, sier BCG-partneren.

- I vedvarende kriser kan ikke bedrifter fortsette reaktivt brannslukkingsmodus, men må snarere fokusere på proaktivt å gripe muligheter - støttet av en tilpasningsdyktig kostnadsstruktur, sunne finanser og en justert go-to-market-strategi. I et nøtteskall: Tilpasnings- og motstandsdyktighet er nøkkelen til suksess, avslutter Børge Kristoffersen.

BCG har rangert ti primærsektorer etter lønnsomhet, suffisiens og finansiell stabilitet fra 2018-2022. Metall- og gruveindustri topper listen både i Europa og i Norden. Kilde: BCG Transform Index, Nordic Deck

Om Boston Consulting Group

Henrik Ibsens gate 4