Digital vekst, men svakere resultat i Polaris Media

Veksten i digitale abonnement fortsetter både i Norge og Sverige, men Polaris Media måtte bokføre et svekket resultat i første kvartal.

Driftsresultatet (EBITDA) justert for engangseffekter endte på 22 MNOK. Det er en nedgang på 32 MNOK målt mot første kvartal i fjor. Resultatnedgangen skyldes reduserte annonseinntekter og økte kostnader.

— Vi er ikke tilfredse med konsernets finansielle resultater i første kvartal, og har iverksatt flere tiltak

som vil gi effekt fremover. Samtidig som vi tilpasser kostnadene, opprettholder vi viktige satsinger som skal gi oss vekst og ytterligere styrke vår posisjon, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Fortsatt god vekst i digitale brukerinntekter
Det var særlig annonseinntekter fra papiravisene som sviktet i første kvartal. Noe av nedgangen ble

kompensert av økte brukerinntekter, takket være en fortsatt sterk vekst i heldigitale abonnement både i Polaris Media Norge og Stampen Media.

— Vi har en langsiktig satsing på å styrke det digitale tilbudet vårt, og vi ser at en stadig større andel av abonnementsmassen er heldigitale, sier Per Axel Koch.

— Mediehusene våre spiller en viktig rolle både i Norge og Sverige og er en bærebjelke i demokratiet. Vårt samfunnsoppdrag er viktigere enn noen gang for å sikre demokratiske grunnverdier som ytringsfrihet og pressefrihet, fortsetter Koch.

Konsernets 73 mediehus leverer kvalitetsjournalistikk som dette kvartalet har fått flere nominasjoner og priser både i Norge og Sverige. Det er spesielt imponerende at Göteborgs-Posten fikk tildelt graveprisen Guldspaden for fjerde gang på fem år.

Stabil resultatutvikling i trykkerivirksomheten
Trykkeriene leverte et driftsresultat tett opptil fjorårets nivå, til tross for kraftig økning i papirpriser og

øvrige innsatsfaktorer. En betydelig andel av papirprisøkningen ble tatt ut i høyere pris til kundene.

Sammen med volumvekst innen siviltrykk, bidro dette til en stabil resultatutvikling i

trykkerivirksomheten.

— Våre trykkerier har over tid vist at de evner å omstille seg i et marked der papiravisenes volum er

fallende. Vi er fornøyde med at denne delen av virksomheten leverte et resultat tilnærmet på nivå med første kvartal i fjor, sier Per Axel Koch.

Distribusjonsselskapene i konsernet leverte et svakere resultat enn i fjor, både i Norge i Sverige.

— Reduserte inntekter fra distribusjon av papiraviser kombinert med kostnadspress, gjør at rammebetingelsene er krevende for distribusjonsvirksomheten. Samtidig er det gledelig å se at en sterk vekst i inntekter fra distribusjon av netthandelspakker i Norge, kompenserer for noe av bortfallet i tradisjonelle inntekter, kommenterer Koch.

Inntektene fra pakkedistribusjon gjennom Helthjem nettverket, økte med 33 prosent sammenlignet med første kvartal i fjor.

Kostnadstiltak iverksettes for å møte endrede rammebetingelser
Konsernet har allerede iverksatt kostnadsbesparende tiltak som gradvis vil gi effekt i 2023 og 2024,

inkludert bemanningsreduksjon tilsvarende 94 årsverk. Mediehusene har også innført flere kostnadstiltak som har resultert i en lav kostnadsvekst i kvartalet. Konsernet vil jobbe med å redusere kostnadene betydelig i papirverdikjeden gjennom frekvensvurderinger, tilpasning av drift og mulige strukturelle endringer.