Narvesen feirer pressefrihetens dag med halv pris på magasiner

Onsdag 3. mai feirer Reitan Convenience Norway den internasjonale dagen for pressefrihet ved å hedre journalistikkens rolle som forkjemper og forsvarer av frihet og demokrati, samt å tilby halv pris på magasiner til alle kunder på Narvesen.
Historisk bilde hentet fra arkiv.

Siden 1894 har Narvesen bidratt til mediemangfold i Norge gjennom å tilby aviser og tidsskrifter fra hele verden. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974, med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.

- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894, og vi er stolte over Narvesens lille bidrag til at Norge topper den internasjonale Pressefrihetsindeksen, sier brand manager i Reitan Convenience Norway, Synnøve Reisæter Tveit.

I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Okkupasjonen av Norge – karakterisert av politisk ensretting og undertrykkelse, streng sensur og forbud mot frie meninger – påminnet landet om viktigheten av ytringsfrihet.

Fritt Ord ble stiftet i 1974 på initiativ fra Narvesens administrerende- og viseadministrerende direktører, Jens Henrik Nordlie og Finn Skedsmo, samt høyesterettsadvokat Jens Christian Hauge.

- Pressefrihet skal ikke tas for gitt. Med krig i Europa og uroligheter på verdensbasis, anser vi det som vårt ansvar å bidra til å føre arven videre og fortsette å stå opp for ytringsfrihet. Vi er også en del av Reitan Retail som er stolt hovedsponsor for Nobels Fredssenter, fortsetter Tveit.

I begynnelsen av 2023 ble det offisielt at Reitan Retail er Nobels Fredssenter sin hovedsamarbeidspartner de neste tre årene. Formålet er å fremme hvilken rolle dialog og ytringsfrihet spiller for demokrati og fred.

- Vi tror at konflikter kan unngås og at verden blir et bedre sted med åpen og god dialog, og ønsker å støtte Fredssenteret i dette viktige arbeidet, sier CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan.

Han understreker at ytringsfrihet har vært en rød tråd gjennom Reitan Retail sin historie og da særskilt for convenience-virksomheten, hvor både Narvesen og Pressbyrån i Sverige har vært fyrtårn for ytringsfriheten.

Onsdag 3. mai feirer Narvesen 30-års jubileet til Pressefrihetens dag og tilbyr halv pris på alle magasiner denne dagen.

Historisk bilde hentet fra arkiv.
CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan, og leder for Nobels Fredssenter, Kjersti Fløgstad. (Foto: Ulrik Rolfsen)

Gladengveien 2

Reitan Convenience Norway åpner nytt serveringskonsept på Stortorvet i Oslo: - Ønsker å skape en ny standard for kaffe- og matentusiaster i storbyen31.1.2024 06:00:00 CET | Pressemelding