Salget av meieriprodukter øker
Totalt økte ostesalget med 3 prosent og yoghurt 1,5 prosent. I tillegg økte rømme, fløte og smør. Melkesalget fikk en liten nedgang på 0,6 prosent, men sammenlignet med tall fra 2021-2022 er nedgangen langt mindre.
- Det er interessant å se at 2023 har startet med en positiv utvikling for de fleste meierikategoriene, og at samtlige produkter ligger høyt i volum. Mange nordmenn opplever strammere økonomi. I tillegg ser vi at grensehandelen ikke lønner seg like mye etter økte matvarepriser også i utlandet, sier Ida Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Sunn mat er nødvendigvis ikke dyrest
Når matvareprisene øker så mye blir det enda viktigere for forbrukerne å ta gode valg i matbutikken, både med hensyn til helse og økonomi. Berg Hauge tror vi automatisk tenker at sunn mat er dyrest, men mener at det ikke alltid er tilfellet, om vi ser på kilopris og hvor mye næring vi faktisk får for pengene.
- Vi tror forbrukerne fortsetter å kjøpe meieriprodukter fordi de ønsker vanlige produkter som egner seg til matlaging og baking i hjemmet. I tillegg er melk og meieriprodukter næringsrik mat, og blir dermed et godt kjøp for prisbevisste forbrukere som også ønsker å spise sunt. Sammenligner man en liter melk med andre drikker, får man langt mer næringsinnhold for pengene ved å kjøpe melk, avslutter Berg Hauge.
Totalt volum salg av meieriprodukter:
Totalt volum første kvartal 2022* |
Totalt volum første kvartal 2023 |
Endring 2022 - 2023 |
|
Melk |
105 249 |
104 659 |
- 0,6 % |
Ost |
27 020 |
27 472 |
+ 1,7 % |
Yoghurt |
15 347 |
15 559 |
+ 1,4 % |
Rømme |
4 770 |
4 920 |
+ 3,2 % |
Fløte |
6 949 |
7 234 |
+ 4,1 % |
Smør |
4 334 |
4 471 |
+ 3,2 % |
* Alle tall i 1000 liter
Tallene baserer seg på volumtall rapportert inn fra TINE, Q-Meieriene, Synnøve Finden, Fjordland og Rørosmeieriet. I tillegg innhentes volumtall på import fra SSB. Volumtallene viser volum solgt til dagligvare, storhusholdning og industri (for alle produktgrupper med unntak av melk og yoghurt)
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noStine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melketrenden fortsetter i første kvartal6.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig naturell variant seg ut.
Gjør endringer etter 20 år i melkens tjeneste30.4.2024 12:51:36 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter feirer 20-årsjubileum, og markerer det hele med nytt navn og ny logo.
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom