Utlysning av planlagt og nødvendig vedlikeholdsarbeid for Bårdshaug bru i Orkanger

Tilbudsfristen er 8. mai i år. Det er mål om å starte opp arbeidene i løpet av juni. Kontraktsfristen for ferdigstilling er 1. oktober 2024. Som del av oppdraget skal også Løypestrengen undergang vedlikeholdes.
Om Bårdshaug bru
Bårdshaug bru, som krysser elva Orkla, er en bjelkebru med seks spenn og har en totallengde på 133,5 meter. Brua ble bygd i 1964. Parallelt med brua ligger Bårdshaug gang- og sykkelvegbru, som ble bygd for noen år siden. Totalbredden til vegbrua er 10,3 meter med en føringsbredde på 7,5 meter. De tidligere gangfeltene, som ble nedlagt etter at gang- og sykkelbrua ble bygd, har en bredde på 1,25 meter.
– Det er helt nødvendige arbeider som nå skal gjøres på Bårdshaug bru. Disse arbeidene vil forlenge bruas levetid og gi bedre funksjonalitet og trafikksikkerhet, sier prosjektleder Trine Våbenø i Statens vegvesen.
Dette skal gjøres
Det er omfattende arbeider som skal gjøres på brua:
- Utskifting av østre- og vestre brufuge.
- Fjerning av de nedlagte gangfeltene og oppbygging av ny kantdrager med tilhørende kjøresterkt rekkverk på begge sider.
- Ny bakvegg, vinger, erosjonssikring* og justering av lager i akse 7.
- Nye avløp og lyktestolper.
- Mekanisk reparasjon av underkant bruplate, landkar og søyler.
- Flytting av infrastruktur fra Bårdshaug vegbru til Bårdshaug gang- og sykkelvegbru.
- Utskifting av fastlager og reetablering av søyletopp i akse 5.
- Overflatebehandling av landkar og søyler i alle akser.
- Utbedring av omkjøringsveg.
* I forkant av landkaret må det legges ut stabiliserende masser, som også skal fungere som erosjonssikring. Utfyllingen er delvis i elva Orkla, og det er derfor krav om at denne delen av arbeidene utføres mellom 1. desember og 20. april.
Før arbeidene på selve brua kan begynne, må vann- og avløpsledninger og fiber- og høyspentkabler flyttes over til gang- og sykkelvegbrua. Det blir også kurveutvidelse og andre tiltak på omkjøringsvegen.
Løypestrengen undergang vedlikeholdes som del av oppdraget
Omtrent 400 meter øst for Bårdshaug bru ligger Løypestrengen undergang, som også skal utbedres og vedlikeholdes. Denne undergangen, som ble bygd i 2006, er en elementkulvert under E39 med en totallengde på 3,91 meter. Totalbredden er 14,5 meter, med en føringsbredde på 10,6 meter.
Arbeidene omfatter fjerning av eksisterende betongkant på sørsiden av kulvert, rekkverk og kantdrager, skifte av øverste tørrmur og fjerning av kulvertmur. Det vil bli gravd ut en byggegrop på omtrent 25 meter for nye rekkverksfundament med tilhørende kjøresterkt brurekkverk. Brurekkverket blir koblet på nytt vegrekkverk.
Trafikale konsekvenser av arbeidene
Trafikk fra vest ledes over Bårdshaug i anleggsperioden, trafikk fra øst får omkjøring via Gammelosvegen og fylkesveg 6478. Under etablering og fjerning av kjørebru i akse 7 må hele brua stenges for trafikk i korte perioder, og all trafikk må ledes om via fylkesveg 6478 og Gammelosveien. En kurve i Gammelosveien må breddeutvides for å kunne håndtere modulvogntog. Breddeutvidelsen utføres før arbeidene og trafikkomleggingen begynner.
Under de forberedende arbeidene med omlegging av vann- og avløpsledninger må gangtrafikk fra Bårdshaug gang- og sykkelvegbru ledes over på Bårdshaug vegbru, i et eget dedikert område som er sikret med mot trafikk.
Myke trafikanter som ferdes under Bårdshaug bru, igjennom Løypestrengen undergang og langs omkjøringsvegene, skal ivaretas i hele anleggsperioden.
Utrykningskjøretøy må ha muligheten til å kunne passere begge bruer, i begge retninger, i anleggsperioden.
Det forutsettes kontinuerlig anleggsdrift uten avbrudd i anleggsperioden.
Sikkerheten først
– Vi beklager ulempene arbeidene medfører for trafikantene, men for å gjennomføre vedlikeholdsarbeidene må vi legge om trafikken. Disse arbeidene er et godt eksempel på Statens vegvesens målsetning om at vi må ta vare på det vi har og utbedre der vi kan. Det er viktig og riktig at disse arbeidene utføres, og bruas levetid forlenges betraktelig, avslutter Våbenø i Statens vegvesen.
Statens vegvesen vil komme tilbake med mer informasjon om arbeidene og trafikkomleggingen før arbeidene starter.
Mer informasjon
Nøkkelord
Kontakter
Trine VåbenøProsjektlederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99098740trine.vaabenoe@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder




Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Redusert framkommelighet i Fløyfjelltunnelen fram til 16. mai2.5.2025 10:54:15 CEST | Pressemelding
E39 Fløyfjelltunnelen i Bergen vil ha redusert framkommelighet fra mandag kveld og hver natt fram til 16. mai.
Nye gatelys og nytt rekkverk i Etne2.5.2025 08:39:08 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal montere nye gatelys og nytt rekkverk på E134 i Etne.
7 omkom på veiene i april – 3 kjørte MC1.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
I april døde syv personer i trafikkulykker. Tre av disse kjørte MC. Så langt i år er 23 personer omkommet i trafikken. Det er fem færre enn på samme tid i fjor. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Vegarbeid på rv. 658 frå Gjøsund til Ålesund lufthamn Vigra30.4.2025 19:12:48 CEST | Pressemelding
Frå måndag 5. mai til slutten av juli skal det gjerast vegarbeid på strekninga rv. 658 frå Gjøsund til Vigra flyplass i Giske kommune.
Veitransporten blir utslippsfri om 15 år30.4.2025 10:03:43 CEST | Pressemelding
Klimagassutslippene fra veitransporten ble redusert med ni prosent fra 2023 til 2024 til 7,25 millioner tonn CO2.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom