Polaris Media

Svakere resultat i Polaris Media siste kvartal 2022

Del
Driftsresultatet (EBITDA), justert for engangseffekter, endte på 74 MNOK i årets siste kvartal. Det er en nedgang på 42 % fra 127 MNOK i 2021.

Lavere annonseinntekter og høyere kostnader, drevet av generell prisvekst og sterk økning i papirpriser, er hovedårsakene til at Polaris Media hadde en underliggende resultatnedgang på 53 MNOK i fjerde kvartal.

For året 2022 endte EBITDA på 332 MNOK. Også det er justert for engangseffekter, og resultatet er 29 % svakere enn 2021-resultatet på 468 MNOK. Bortfall av annonsesalgsavtaler med FINN.no og økte papirpriser utgjør til sammen rundt 65 MNOK av resultatnedgangen i 2022.

De digitale brukerinntektene økte med 12% i 2022, og konsernet har nå en andel på 57% heldigitale abonnement i Polaris Media Norge og 51% i Stampen Media i Sverige. Til sammen har mediehusene i Polaris Media Norge og Stampen Media 594 000 abonnenter ved utgangen av fjerde kvartal.

—Vårt samfunnsoppdrag som en bærebjelke i demokratiet i Norge og Sverige, er viktigere enn noen gang, og vi investerer i utvikling der vi ser et potensial for videre vekst. Vi satser på teknologi som effektiviserer driften i våre mediehus, og jobber målrettet for å øke verdien på våre produkter og med det beholde og øke vår kundebase, sier Per Axel Koch.

Driften tilpasses endrede rammebetingelser

Annonsemarkedet blir tidlig påvirket av konjunktursvingninger. Den norske delen av virksomheten fikk et betydelig negativt skifte i annonsemarkedet i tredje kvartal, mens skiftet kom i fjerde kvartal for våre svenske mediehus.

—Vi setter inn flere kostnadsreduserende tiltak for å tilpasse driften til et høyt kostnadspress og endrede rammebetingelser som følge av store makroøkonomiske bevegelser. Det gjør at vi også kan investere i utviklingsprosjekter som skal styrke de digitale inntektsstrømmene våre, sier Per Axel Koch.

—Den sterke økningen i prisen på papir og andre innsatsfaktorer, svekker lønnsomheten av våre papirprodukter. Samtidig er det stadig færre som velger å abonnere på en papiravis. Digitalt innhold av høy kvalitet blir viktigere og viktigere for våre lesere, og vi starter nå et mer omfattende arbeid enn tidligere for å vurdere lavere utgivelsesfrekvens for en rekke titler de kommenende årene, sier Per Axel Koch.

Konsernet har iverksatt bemanningsreduserende tiltak med forventet effekt på inntil 94 årsverk, hvorav 68 årsverk i Polaris Media Norge og 26 årsverk i Stampen Media. Bemanningsreduksjonen vil skje løpende i 2023 og 2024. I den norske virksomheten skjer dette gjennom en frivillig gavepensjonsordning som er tilbudt ansatte mellom 62 og 67 år. I Stampen Media er det en kombinasjon av frivillig gavepensjon og sluttavtaler.

Polaris Media styrker sin posisjon gjennom strukturell vekst og består nå av 72 mediehus, 54 i Norge og 18 i Sverige. Nye mediehus i Norge i 2022 er Kulingen, Kyst og Fjord, Marsteinen, Klæbuposten, Gauldalsposten og Nea Radio. I Sverige har Stampen Media kjøpt Melleruds Nyheter og etablert Mark-Posten og Härryda-Posten.

Kvartalspresentasjon og webcast finnes på polarismedia.no/investorinformasjon

Kontakter

Bilder

Lenker

Om Polaris Media

Polaris Media
Polaris Media
Ferjemannsveien 10
7042 Trondheim

https://www.polarismedia.no/

Følg pressemeldinger fra Polaris Media

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Polaris Media

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye