Effektivt og trygt for en million reisende

Dagens bussterminal i Giæverbukta er Nord-Norges største kollektivterminal. Den har omlag 760 bussavganger daglig og en million påstigende årlig. Samtidig er dagens terminal trafikkfarlig og utformet slik at bussene får mye unødvendig kjøring for å sette av og ta på folk. I tillegg er den dårlig tilrettelagt for reisende med spesielle behov. Den nye terminalen skal bli mer effektiv og brukervennlig for alle.
– Når den nye terminalen står ferdig blir den et kinderegg som løser mange av dagens utfordringer, sier sekretariatsleder i Tenk Tromsø, Veronica Wiik.
Se video av den nye bussterminalen her
Økt sikkerhet
Den nye terminalen vil få en stor øy (fortau) for de reisende, i stedet for ni små øyer der bussene stopper i dag. Publikumsøya får to lukkede venteområder og ett toalettbygg, begge tilrettelagt for reisende med spesielle behov, dvs. universelt utformet. På øya kan de reisende bytte buss uten å måtte krysse andre bussers kjørebane slik de må i dag. Bare én opphøyd adkomst krysser kjørebanen.
– Dette gir vesentlig bedre trafikksikkerhet og fasiliteter for de reisende, sier Wiik.
Raskere og mer miljøvennlig
I dag må bussene kjøre via flere rundkjøringer hver gang de er innom terminalen. Ny terminal får direkte inn- og utkjøring. Det sparer tid og gir mindre utslipp fordi bussene totalt vil kjøre 40.000 kilometer mindre hvert år. I tillegg vil langt færre busser passere rundkjøringene i den sterkt trafikkerte Ringvegen og slik bidra til bedre trafikkflyt.
– For våre passasjerer vil hver busstur gå raskere. Samtidig får sjåførene en bedre og mer oversiktlig arbeidshverdag med mindre stress, sier fylkesrådsleder Kristina Torbergsen (Ap) i Troms og Finnmark Fylkeskommune.
Krevende byggeperiode
Terminalen skal være i bruk gjennom hele anleggsperioden. Entreprenøren som vinner oppdraget må derfor bygge midlertidige holdeplasser, gangfelt og sykkelstier.
Anbudskonkurransen
Staten vegvesen vil plukke ut inn til fire aktuelle leverandører. Det blir tilbudskonferanse 6. februar og konkurransen blir gjennomført med forhandlinger. Frist for å levere forespørsel om å få delta i konkurransen: 1. mars. Kontraktsignering er planlagt rundt 20. juni.
Nøkkelord
Kontakter
Jøran HeimdalProsjektlederStatens vegvesen Utbygging
Tel:976 43 825jaoran.heimdal@vegvesen.noBilder



Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Utvidet nattestenging på E39 i Åsane6.6.2025 14:42:37 CEST | Pressemelding
Det blir fresing og asfaltering i Åsane om et par uker, i forbindelse med oppgraderinga av E39 Glaskartunnelen. Dette gir utvidet nattestenging.
Kolonnekøyring i Fodnestunnelen også på dagtid 11. juni6.6.2025 12:23:37 CEST | Pressemelding
Onsdag 11. juni blir det kolonnekøyring i Fodnestunnelen også på dagtid mellom 06.00 og 20.00 på grunn av asfaltarbeid.
E14 Stjørdal-Hegramo: Åtte vil bygge gang- og sykkelveg6.6.2025 10:55:12 CEST | Pressemelding
Åtte entreprenører har levert inn tilbud i konkurransen om oppdraget med å bygge gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal-Hegramo. – Vi er godt fornøyde med at det er så stor interesse for prosjektet blant entreprenørene, sier seksjonsleder Anni Kari Pedersen i Statens vegvesen.
Slutt på nattarbeid Åsbrekkegjelet-Skromle bru6.6.2025 10:26:37 CEST | Pressemelding
Vegvesenet er etter planen ferdige med nattarbeid ved E16 Kvarmakløvet i denne omgang.
Arbeid i Lotetunnelen6.6.2025 10:00:14 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal montera evakueringslys og nye nødstasjonar i E39 Lotetunnelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom