Ny Menon-rapport: Prisdiskrimineringsforbud kan gi lavere priser

I rapporten oppsummerer det anerkjente analyse- og rådgivningsselskapet at en forskrift kan ha flere positive effekter for norske dagligvarekunder, blant annet gjennom
- reduserte etableringshindre både på leverandør- og kjedeleddet
- at det blir enklere for både leverandører og dagligvareaktører å vokse, noe som vil bidra til økt konkurranse og reduserte priser både i leverandør- og kjedeleddet
Menon anser at gjennomsnittlige innkjøps- og sluttbrukerpriser kan øke moderat på kort sikt, men at det er sannsynlig at det oppveies av nyetablering og vekst blant mindre kjeder og leverandører på lenger sikt.
Analysebyrået konkluderer også med at på kort sikt, før ny etablering finner sted, vil det variere mellom varer, kjeder og leverandører hvorvidt forskriften fører til økte eller reduserte innkjøpspriser.
Rapporten fra Menon er utarbeidet på oppdrag fra Oda Norway og Reitan Retail.
Kritiserer Konkurransetilsynet for å være ensporet
– Det er slående hvor bombastisk og ensidig Konkurransetilsynet har fremstilt denne saken. Rapporten fra Menon gir et mer nyansert bilde av hvilken effekt regulering av usaklig prisdiskriminering kan få i Norge, sier konsernsjef i Oda, Karl Munthe-Kaas, og viser til at Konkurransetilsynet konsekvent baserer seg på økonomisk teori som hevder at denne typen regulering kun vil føre til høyere innkjøpspriser.
– Det er bekymringsfullt at Konkurransetilsynet lener seg på den samme økonomiske teorien de har gjort i alle år. Det faktiske resultatet er jo at det norske dagligvaremarkedet er blant de med minst mangfold i verden. Noe må gjøres, og rapporten fra Menon viser at en forskrift vil være et steg i riktig retning, sier han.
Ønsker nye konkurrenter velkommen
Forskjeller i innkjøpspriser ble av Oslo Economics og Oeconomica (2017) identifisert som det største enkelthinderet for nyetablering av dagligvarekjeder i Norge. Kårstein Eidem Løvaas, myndighetskontakt i Reitan Retail, som står bak REMA 1000, sier selskapet ønsker økt konkurranse velkommen.
– Vi ønsker oss flere konkurrenter og leverandører. Det er ingen tvil om at flere tilbydere vil bidra til å øke konkurransen og redusere både innkjøpsprisene og prisene til kundene i butikken, sier Løvaas.
Fullstendig rapport kan lastes ned fra https://www.menon.no/wp-content/uploads/2022-97-Innkjopspriser.pdf
Nøkkelord
Kontakter
Kårstein Eidem LøvaasMyndighetskontaktReitan Retail
Tel:+4791378135kel@reitanretail.noTor Erik AagKommersiell direktørOda
Tel:+4791546169tor.erik@oda.comBilder


Lenker
Om Reitan Retail
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i syv land.
Vi er en familie med 42.000 positive og offensive mennesker og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X, YX og 7-Eleven.
Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Vår unike franchisemodell er kjernen i vår forretningsmodell, og kunden er vår øverste sjef. Vi er en del av folks hverdag - hjemme, på farten og på veien. Vi er nære, enkle og ansvarlige.
I Reitan Retail, deler vi sterke verdier og et felles formål: Å gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg pressemeldinger fra Reitan Retail
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Retail på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Retail
Reitan Retail ny medeier i Spenn29.4.2025 08:01:02 CEST | Pressemelding
Reitan Retail går inn på eiersiden i selskapet Spenn. Sammen med de eksisterende eierne, Norwegian og Strawberry, skal Reitan Retail videreutvikle Spenn til å bli Nordens mest utbredte fordelsvaluta.
Etablerer ekspertråd for bruk av kunstig intelligens14.4.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Hvordan kan et av Nordens største handelsselskaper ta ansvar i møte med den teknologiske revolusjonen som kunstig intelligens medfører? Og hvilke muligheter gir utviklingen? Det skal åtte kompetente og modige stemmer gi svar på når Reitan Retail nå etablerer sitt andre Future Advisory Board (FAB).
REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven inngår strategisk partnerskap med Danish Golf1.4.2025 11:16:07 CEST | Pressemelding
Reitan Retail og de tre merkevarene i Danmark, REMA 1000, Uno-X Mobility og 7-Eleven, har inngått et nytt, strategisk partnerskap med GolfPromote, organisasjonen bak Danish Golf Championship og den danske profftouren ECCO Tour. Merkevarene blir Premium Partnere på alle GolfPromotes aktiviteter og vil spille en sentral rolle i utviklingen av golf i Danmark.
Storsatsning fra Reitan Retail og Handelshøyskolen BI: Nytt forskningsprosjekt skal redusere utslipp og matsvinn i dagligvarehandelen13.3.2025 11:30:33 CET | Pressemelding
Reitan Retail og Handelshøyskolen BI går sammen om et nytt forskningsprosjekt med mål om å utvikle løsninger som reduserer utslipp og matsvinn i dagligvarehandelen.
Reitan Retail søker deg som vil være med og forme fremtidens handel5.2.2025 10:34:54 CET | Pressemelding
Reitan Retail søker visjonære, offensive og innovative personer til Future Advisory Board (FAB). Vi ønsker bidrag fra deg som ser muligheter der andre ser utfordringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom