Ny Menon-rapport: Prisdiskrimineringsforbud kan gi lavere priser

I rapporten oppsummerer det anerkjente analyse- og rådgivningsselskapet at en forskrift kan ha flere positive effekter for norske dagligvarekunder, blant annet gjennom
- reduserte etableringshindre både på leverandør- og kjedeleddet
- at det blir enklere for både leverandører og dagligvareaktører å vokse, noe som vil bidra til økt konkurranse og reduserte priser både i leverandør- og kjedeleddet
Menon anser at gjennomsnittlige innkjøps- og sluttbrukerpriser kan øke moderat på kort sikt, men at det er sannsynlig at det oppveies av nyetablering og vekst blant mindre kjeder og leverandører på lenger sikt.
Analysebyrået konkluderer også med at på kort sikt, før ny etablering finner sted, vil det variere mellom varer, kjeder og leverandører hvorvidt forskriften fører til økte eller reduserte innkjøpspriser.
Rapporten fra Menon er utarbeidet på oppdrag fra Oda Norway og Reitan Retail.
Kritiserer Konkurransetilsynet for å være ensporet
– Det er slående hvor bombastisk og ensidig Konkurransetilsynet har fremstilt denne saken. Rapporten fra Menon gir et mer nyansert bilde av hvilken effekt regulering av usaklig prisdiskriminering kan få i Norge, sier konsernsjef i Oda, Karl Munthe-Kaas, og viser til at Konkurransetilsynet konsekvent baserer seg på økonomisk teori som hevder at denne typen regulering kun vil føre til høyere innkjøpspriser.
– Det er bekymringsfullt at Konkurransetilsynet lener seg på den samme økonomiske teorien de har gjort i alle år. Det faktiske resultatet er jo at det norske dagligvaremarkedet er blant de med minst mangfold i verden. Noe må gjøres, og rapporten fra Menon viser at en forskrift vil være et steg i riktig retning, sier han.
Ønsker nye konkurrenter velkommen
Forskjeller i innkjøpspriser ble av Oslo Economics og Oeconomica (2017) identifisert som det største enkelthinderet for nyetablering av dagligvarekjeder i Norge. Kårstein Eidem Løvaas, myndighetskontakt i Reitan Retail, som står bak REMA 1000, sier selskapet ønsker økt konkurranse velkommen.
– Vi ønsker oss flere konkurrenter og leverandører. Det er ingen tvil om at flere tilbydere vil bidra til å øke konkurransen og redusere både innkjøpsprisene og prisene til kundene i butikken, sier Løvaas.
Fullstendig rapport kan lastes ned fra https://www.menon.no/wp-content/uploads/2022-97-Innkjopspriser.pdf
Nøkkelord
Kontakter
Kårstein Eidem LøvaasMyndighetskontaktReitan Retail
Tel:+4791378135kel@reitanretail.noTor Erik AagKommersiell direktørOda
Tel:+4791546169tor.erik@oda.comBilder


Lenker
Om Reitan Retail
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i syv land.
Vi er en familie med 42.000 positive og offensive mennesker og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X, YX og 7-Eleven.
Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Vår unike franchisemodell er kjernen i vår forretningsmodell, og kunden er vår øverste sjef. Vi er en del av folks hverdag - hjemme, på farten og på veien. Vi er nære, enkle og ansvarlige.
I Reitan Retail, deler vi sterke verdier og et felles formål: Å gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg pressemeldinger fra Reitan Retail
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Retail på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Retail
Uno-X og REMA 1000 satser stort på elektrisk tungtransport3.11.2023 10:24:20 CET | Pressemelding
I forbindelse med at REMA 1000 skal legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger, åpner Uno-X Mobility i dag selskapets første lynlader for tungtransport i Norge. Uno-X Mobility lanserer samtidig en o;ensiv satsing på å bygge o;entlig tilgjengelig infrastruktur til underveislading for tungtransport.
University of South Carolina er vinner av NHHs casekonkurranse11.10.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Reitan Retail spurte studenter om råd i NHHs internasjonale casekonkurranse. Nå er konkurransen over, og vi gratulerer studentene fra University of South Carolina som vinnerlaget.
Reitan Retail er caseselskap i NHHs casekonkurranse4.10.2023 11:46:04 CEST | Pressemelding
I dag ble Reitan Retail avslørt som caseselskap i årets NHH International Case Competition (NHH ICC). De neste 24 timene vil 12 lag utvikle løsninger for hvordan REMA 1000 kan nå det strategiske målet om et bærekraftig dagligvaresortiment innen 2030.
Ny administrerende direktør i Norsk Kylling14.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Hilde Talseth blir ny administrerende direktør i REMA 1000-eide Norsk Kylling. Talseth tar over stillingen etter Kjell Stokbakken, som skal over i ny rolle i Reitan Retail.
Reitan Retail 2022: Fornyelse og vekst i et krevende år30.3.2023 08:30:00 CEST | Pressemelding
Normalisering og økt aktivitet etter pandemien, samt stigende energipriser og global inflasjon, var de viktigste driverne for Reitan Retails virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet i 2022. Trangere tider og prisfokus trakk kunder til lavpris dagligvare, mens økt reisevirksomhet ga kundevekst i convenience. I mobilitet bidro stigende energipriser til et sterkt resultat.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom