Forskriftforslag: Close, but no cigar

Forskriften gir for mange unntak fra forbudet mot usaklig prisdiskriminering, og må bli mer operasjonell for å kunne rette opp konkurransen i norsk dagligvare, mener de to selskapene.
– Det er veldig positivt at regjeringen har foreslått konkrete grep mot usaklig og konkurranseskadelig prisdiskriminering fra leverandørene, som har svekket konkurransen i norsk dagligvaresektor i lang tid, uttaler myndighetskontakt i Reitan Retail, Kårstein Eidem Løvaas.
Konsernsjef i Oda, Karl Munthe Kaas, sier dagens konkurranselov gir for lite hjemmel til å slå ned på usaklig prisdiskriminering og at det derfor er behov for å innføre en forskrift som krever at de dominerende leverandørene endrer praksis.
– Regjeringens forslag må justeres på vesentlige punkter for å kunne gjøre en ekte forskjell i forhandlingene, og ikke minst for å oppfylle Stortingets vilje i denne saken, sier han.
Forbudet mot usaklig prisdiskriminering må ikke uthules
Regjeringen har foreslått at leverandører med vesentlig markedsmakt ikke kan prisdiskriminere mellom dagligvarekjeder med mindre det kan begrunnes saklig. Det blir derfor avgjørende hvordan regjeringen ender opp med å definere hva som utgjør saklig begrunnelse.
– Vi er enig med departementet i at forskjeller i leverandørenes kostnader, eller ulik verdi på konkrete motytelser, kan utgjøre saklig begrunnelse for forskjeller innkjøpspriser. Men det må presiseres at leverandørene har bevisbyrden for å påvise at ulikhetene er reelle, og står i stil med rabattene leverandørene gir, sier Munthe Kaas.
Forslaget om å åpne for «andre objektive begrunnelser» vil etter Reitan Retail og Oda Norways vurdering kunne bety at dominerende leverandører kan videreføre usaklige prisforskjeller ved å påstå at de har en «objektiv begrunnelse».
– For at forskriften skal få ønsket effekt, kan ikke alt mulig kalles en saklig begrunnelse og dermed gi leverandørene unntak fra forbudet. For eksempel har departementet foreslått å gjøre argumentet «å møte konkurransen» til en objektiv begrunnelse for prisforskjeller. Det er problematisk, og uthuler hele forskriften, sier Løvaas.
– Den nylige kartleggingen Konkurransetilsynet har gjort på årsaker til forskjeller i innkjøpsbetingelser viser at dette er en begrunnelse dominerende leverandører gjerne bruker. Resultatet blir svekket konkurranse og potensielt høyere priser, som er stikk i strid med Stortingets bestilling, sier han.
Forskriften må fungere i praksis for å kunne stramme opp konkurransen
Departementet har fremmet to alternative forslag til forskrift, der det i «alternativ 2» kreves at det kan påvises en konkurranseskadelig virkning for at usaklige forskjeller skal være ulovlige etter forskriften. Reitan Retail og Oda Norway mener dette alternativet ikke er et effektivt virkemiddel mot usaklige forskjeller i innkjøpspriser i dagligvaremarkedet og mener at alternativ 2 derfor må skrinlegges.
– Vi har ikke tilgang til informasjon om priser og vilkår i avtaler mellom leverandører og andre kjeder, så det er helt umulig for oss å vurdere om det foreligger noe konkurranseskadelig eller ikke. Sånn fungerer det rett og slett ikke i praksis, så alternativ 2 gjør ingenting for å styrke konkurransen i dagligvare, sier Løvaas.
Kontakter
Kårstein Eidem LøvaasMyndighetskontaktReitan Retail
Tel:+4791378135kel@reitanretail.noTor Erik AagKommersiell direktørOda
Tel:+4791546169tor.erik@oda.comBilder

Lenker
Om Reitan Retail
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i syv land.
Vi er en familie med 42.000 positive og offensive mennesker og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X, YX og 7-Eleven.
Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Vår unike franchisemodell er kjernen i vår forretningsmodell, og kunden er vår øverste sjef. Vi er en del av folks hverdag - hjemme, på farten og på veien. Vi er nære, enkle og ansvarlige.
I Reitan Retail, deler vi sterke verdier og et felles formål: Å gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg pressemeldinger fra Reitan Retail
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Retail på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Retail
Uno-X og REMA 1000 satser stort på elektrisk tungtransport3.11.2023 10:24:20 CET | Pressemelding
I forbindelse med at REMA 1000 skal legge om all sin varetransport til nullutslippsløsninger, åpner Uno-X Mobility i dag selskapets første lynlader for tungtransport i Norge. Uno-X Mobility lanserer samtidig en o;ensiv satsing på å bygge o;entlig tilgjengelig infrastruktur til underveislading for tungtransport.
University of South Carolina er vinner av NHHs casekonkurranse11.10.2023 09:00:00 CEST | Pressemelding
Reitan Retail spurte studenter om råd i NHHs internasjonale casekonkurranse. Nå er konkurransen over, og vi gratulerer studentene fra University of South Carolina som vinnerlaget.
Reitan Retail er caseselskap i NHHs casekonkurranse4.10.2023 11:46:04 CEST | Pressemelding
I dag ble Reitan Retail avslørt som caseselskap i årets NHH International Case Competition (NHH ICC). De neste 24 timene vil 12 lag utvikle løsninger for hvordan REMA 1000 kan nå det strategiske målet om et bærekraftig dagligvaresortiment innen 2030.
Ny administrerende direktør i Norsk Kylling14.9.2023 13:00:00 CEST | Pressemelding
Hilde Talseth blir ny administrerende direktør i REMA 1000-eide Norsk Kylling. Talseth tar over stillingen etter Kjell Stokbakken, som skal over i ny rolle i Reitan Retail.
Reitan Retail 2022: Fornyelse og vekst i et krevende år30.3.2023 08:30:00 CEST | Pressemelding
Normalisering og økt aktivitet etter pandemien, samt stigende energipriser og global inflasjon, var de viktigste driverne for Reitan Retails virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet i 2022. Trangere tider og prisfokus trakk kunder til lavpris dagligvare, mens økt reisevirksomhet ga kundevekst i convenience. I mobilitet bidro stigende energipriser til et sterkt resultat.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom