Forskriftforslag: Close, but no cigar
Forskriften gir for mange unntak fra forbudet mot usaklig prisdiskriminering, og må bli mer operasjonell for å kunne rette opp konkurransen i norsk dagligvare, mener de to selskapene.
– Det er veldig positivt at regjeringen har foreslått konkrete grep mot usaklig og konkurranseskadelig prisdiskriminering fra leverandørene, som har svekket konkurransen i norsk dagligvaresektor i lang tid, uttaler myndighetskontakt i Reitan Retail, Kårstein Eidem Løvaas.
Konsernsjef i Oda, Karl Munthe Kaas, sier dagens konkurranselov gir for lite hjemmel til å slå ned på usaklig prisdiskriminering og at det derfor er behov for å innføre en forskrift som krever at de dominerende leverandørene endrer praksis.
– Regjeringens forslag må justeres på vesentlige punkter for å kunne gjøre en ekte forskjell i forhandlingene, og ikke minst for å oppfylle Stortingets vilje i denne saken, sier han.
Forbudet mot usaklig prisdiskriminering må ikke uthules
Regjeringen har foreslått at leverandører med vesentlig markedsmakt ikke kan prisdiskriminere mellom dagligvarekjeder med mindre det kan begrunnes saklig. Det blir derfor avgjørende hvordan regjeringen ender opp med å definere hva som utgjør saklig begrunnelse.
– Vi er enig med departementet i at forskjeller i leverandørenes kostnader, eller ulik verdi på konkrete motytelser, kan utgjøre saklig begrunnelse for forskjeller innkjøpspriser. Men det må presiseres at leverandørene har bevisbyrden for å påvise at ulikhetene er reelle, og står i stil med rabattene leverandørene gir, sier Munthe Kaas.
Forslaget om å åpne for «andre objektive begrunnelser» vil etter Reitan Retail og Oda Norways vurdering kunne bety at dominerende leverandører kan videreføre usaklige prisforskjeller ved å påstå at de har en «objektiv begrunnelse».
– For at forskriften skal få ønsket effekt, kan ikke alt mulig kalles en saklig begrunnelse og dermed gi leverandørene unntak fra forbudet. For eksempel har departementet foreslått å gjøre argumentet «å møte konkurransen» til en objektiv begrunnelse for prisforskjeller. Det er problematisk, og uthuler hele forskriften, sier Løvaas.
– Den nylige kartleggingen Konkurransetilsynet har gjort på årsaker til forskjeller i innkjøpsbetingelser viser at dette er en begrunnelse dominerende leverandører gjerne bruker. Resultatet blir svekket konkurranse og potensielt høyere priser, som er stikk i strid med Stortingets bestilling, sier han.
Forskriften må fungere i praksis for å kunne stramme opp konkurransen
Departementet har fremmet to alternative forslag til forskrift, der det i «alternativ 2» kreves at det kan påvises en konkurranseskadelig virkning for at usaklige forskjeller skal være ulovlige etter forskriften. Reitan Retail og Oda Norway mener dette alternativet ikke er et effektivt virkemiddel mot usaklige forskjeller i innkjøpspriser i dagligvaremarkedet og mener at alternativ 2 derfor må skrinlegges.
– Vi har ikke tilgang til informasjon om priser og vilkår i avtaler mellom leverandører og andre kjeder, så det er helt umulig for oss å vurdere om det foreligger noe konkurranseskadelig eller ikke. Sånn fungerer det rett og slett ikke i praksis, så alternativ 2 gjør ingenting for å styrke konkurransen i dagligvare, sier Løvaas.
Kontakter
Kårstein Eidem LøvaasMyndighetskontaktReitan Retail
Tel:+4791378135kel@reitanretail.noTor Erik AagKommersiell direktørOda
Tel:+4791546169tor.erik@oda.comBilder
Lenker
Om Reitan Retail
Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, servicehandel og mobilitet i syv land.
Vi er en familie med 42.000 positive og offensive mennesker og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X, YX og 7-Eleven.
Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Vår unike franchisemodell er kjernen i vår forretningsmodell, og kunden er vår øverste sjef. Vi er en del av folks hverdag - hjemme, på farten og på veien. Vi er nære, enkle og ansvarlige.
I Reitan Retail, deler vi sterke verdier og et felles formål: Å gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre.
Følg pressemeldinger fra Reitan Retail
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Reitan Retail på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Reitan Retail
Uno-X Mobility og Felleskjøpet inngår samarbeid om lading av elektriske lastebiler26.11.2024 13:28:40 CET | Pressemelding
Selskapene signerte tirsdag en intensjonsavtale om samarbeid rundt lading og bruk av elektriske lastebiler for leveranser til kunder av Felleskjøpet som er tilknyttet Reitan Retail.
Reitan Retail blir partner i The Oslo Company8.11.2024 12:00:56 CET | Press release
Handelsselskapet Reitan Retail kjøper 30 prosent av The Oslo Company. Sammen skal partene utfordre og komplementere hverandre for å bygge sterke merkevarer gjennom utvikling av kampanjer, kreativ produksjon og historiefortelling.
Nye styremedlemmer til Reitan Retail15.10.2024 09:49:52 CEST | Pressemelding
Professor i bærekraftig forbrukeradferd Siv E. Rosendahl Skard og politiker, tidligere statsråd og forfatter Linda Hofstad Helleland går inn i styret i handelsselskapet Reitan Retail.
Reitan Retail vil anke Konkurransetilsynets vedtak21.8.2024 08:46:55 CEST | Pressemelding
Konkurransetilsynet har i dag fattet vedtak mot REMA 1000 Norge, NorgesGruppen og Coop for påstått samarbeid med konkurransebegrensende virkning som følge av at aktørene har sjekket hverandres butikkpriser.
Reitan Retail søker seks ledertraineer9.2.2024 12:27:06 CET | Pressemelding
Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å være ledertrainee hos oss? Helene Stenseth, Mithun Ramesh og Silje Enger er blant ledertraineene som startet hos oss i august. De deler sine erfaringer så langt, og gir sine beste råd for en vellykket søknadsprosess og programperiode.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom