Åpnet ny bru midt på E6 i Nordland

I tillegg til en 58 meter lang ny bru er det bygd om lag 600 meter ny E6. I tillegg er det bygd gang- og sykkelveg fra Valjordkrysset til småbåthavna på Straumen, og en gangsti i tunnel under E6 som gir myke trafikanter en trygg forbindelse fra sentrum av Straumen og ut til fjorden.
Viktig bru
– Det har blitt en flott bru. Strømmen bru er verken stor eller spektakulær, men fyller en viktig funksjon både i lokalmiljøet og for langtransporten. Og denne brua er et godt eksempel på alle bruene som er viktige for at riksvegnettet skal fungere og Norge henge sammen, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.
Entreprenører har vært ONOS Ole Nordmo & Sønn fra Bardufoss i Troms og Haugholt Anleggs Service AS/Ra1 Anlegg fra Agder. De totale kostnadene for prosjektet er 75 millioner kroner.
Skulle bli jernbane
Den gamle brua fra 1964 var bare 25 meter lang. Den ble ble bygd på fyllingen som ble anlagt av den tyske okkupasjonsmakten under krigen, som en del av den planlagte jernbanetraseen til Polarbanen mellom Fauske og Narvik. Brua har ikke vært fundamentert på fjell, og straumen har gradvis vasket ut det ene landkaret, og det var setningsskader både på landkarene og på kjørebanen.
Feiret med vegbrukerne
Ny bru ble planlagt allerede i 2009, og torsdag kunne endelig Statens vegvesen feire bruåpninga sammen med ordfører Gisle Hansen og flere av kommunepolitikere i Sørfold og transportnæringa, representert ved Frank Lauritz Jensen i Norsk Lastebileier-Forbund. Mona Iren Wiik, som er en av kandidatene til Årets nordlending, fikk æren av å klippe snora.
Flere bruer på E6 i nord
De neste årene vil flere bruer på E6 i Nord-Norge bli erstattet med nye. Først ute er Vuolmmašjohka bru i Porsanger, som får byggestart tidlig i 2023. I løpet av få uker blir oppdraget med å bygge ny Storslett bru i Nordreisa i Troms lyst ut.
Planlegging av ny Badderen bru i Kvænangen og ny bru over Hatterelv og Transferelv i Alta er i gang.
Nøkkelord
Kontakter
Tore LysbergavdelingsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:91345738tore.lysberg@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nattestengjer E16 Åsbrekkegjelet-Skromle bru til 20. juni7.5.2025 11:00:58 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må ta opp att nattestenginga ved Kvarmakløvet.
BMO skal drifte elektro på riksvegene i Salten og Helgeland7.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inngår kontrakt med BMO Elektro AS om å drifte elektroinstallasjoner på riksvegene i Salten og på Helgeland.
Veisalt forurenser vannmiljøet i mange innsjøer7.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forurensing fra veisalt er et problem for mange innsjøer i Sør-Norge. Det viser innsjøundersøkelsen for 2024.
Strindheimtunnelen: Stenging og trafikkomlegging søndag kveld6.5.2025 14:22:58 CEST | Pressemelding
Snart starter arbeidene i Rv. 706 Strindheimtunnelen i Trondheim. Fra søndag 11. mai kl. 21:00 til mandag 12. mai kl. 07:00 helstenges begge tunnelløp for å forberede trafikkomleggingen. Mandag morgen 12. mai begynner arbeidene i tunnelen.
Mesta skal drifte riksvegene i Salten6.5.2025 13:00:56 CEST | Pressemelding
Mesta vant anbudet om fem nye år med vegdrift på riksvegene i Salten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom