Statens vegvesen

Begynnelsen på slutten for E6 Helgeland

Del
Gigantprosjekt avsluttes der det startet. Vegvesenet har inngått byggekontrakt på den siste biten av E6 Helgeland.
God stemning: – Vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (nede t.h.), da kontrakten med Johs J. Syltern AS ble signert i dag. (Oppe f.v.): Bård Nyland, May Brith Holand, Kenth-Ove Liland og Rainer Smedseng, vegvesenets prosjektledelse for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. (Oppe t.h.): Utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen, Statens vegvesen. (Nede f.v.): Øystein Syltern, daglig leder og Jostein Syltern prosjektleder, og Svein Ole Daltveit, Entreprenørens prosjekteringsleder for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Skjermdump - Statens vegvesen.
God stemning: – Vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (nede t.h.), da kontrakten med Johs J. Syltern AS ble signert i dag. (Oppe f.v.): Bård Nyland, May Brith Holand, Kenth-Ove Liland og Rainer Smedseng, vegvesenets prosjektledelse for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. (Oppe t.h.): Utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen, Statens vegvesen. (Nede f.v.): Øystein Syltern, daglig leder og Jostein Syltern prosjektleder, og Svein Ole Daltveit, Entreprenørens prosjekteringsleder for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Skjermdump - Statens vegvesen.

Når er det helt klart at Johs. J. Syltern AS skal bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Klagefristen etter anbudskonkurransen gikk ut i går, uten noen klager på tildelingen. I dag inngikk derfor Statens vegvesen og entreprenøren kontrakt for den aller siste strekningen i gigantprosjektet sør i Nordland fylke.

– Det er kjempehyggelig, men også litt vemodig å skrive kontrakt på akkurat denne delen av Norges lengste stamveg. E6 Helgeland har gjennom disse årene satt en ny standard for hvordan vi og bransjen i dag samarbeider om å bygge og utvikle våre prosjekt, sier utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik.

Historisk sus

Når alt står ferdig i 2025 har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 km ny E6 gjennom Helgeland. Det aller meste med 90 sone. E6 fra Trøndelag grense i sør til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard.

Johs. J. Syltern AS legger opp til byggestart våren 2023. Vegen skal etter planen tas i bruk i oktober 2024. Litt lengere nord er LNS AS i gang med å bygge ny E6 Svenningelv-Lien forbi kommunesenteret Trofors i Grane. Denne strekningen skal åpnes høsten 2025.

– Da vi bygde E6 Majavatn for 13 år siden var det den aller første parsellen på E6 Helgeland. Nå gleder vi oss til å levere den siste puslebiten også, sier daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern AS.

Dette skal bygges

Prosjektet er en totalentreprise. Det vil si at Statens vegvesen i store trekk har beskrevet veganlegget som skal bygges og hvordan det skal fungere, mens entreprenøren påtar seg å prosjektere detaljene (tegne, beregne, beskrive m.m) og bygge anlegget.

Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veglinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.

I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveger samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen. (Se vedlagt kart)

Kostnad

Medregent moms skal Johs J. Syltern bygge den nye vegen for 370 millioner kroner. Totalkostnad for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 564 millioner kroner (2022 kr) også kalt styringsramme.

Fornøyd

Bård Nyland har vært prosjektleder for E6 Helgeland siden 2010. Han er svært fornøyd med signeringen.

–Med den økonomiske uroen vi ser i markedet, er det godt å se at vi har landet den siste store kontrakten på E6 Helgeland innenfor de økonomiske rammene som var satt for anskaffelsen. Vi ser nå frem til et godt samarbeid med Johs. J. Syltern i gjennomføringen av arbeidene, sier Nyland.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

God stemning: – Vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (nede t.h.), da kontrakten med Johs J. Syltern AS ble signert i dag. (Oppe f.v.): Bård Nyland, May Brith Holand, Kenth-Ove Liland og Rainer Smedseng, vegvesenets prosjektledelse for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. (Oppe t.h.): Utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen, Statens vegvesen. (Nede f.v.): Øystein Syltern, daglig leder og Jostein Syltern prosjektleder, og Svein Ole Daltveit, Entreprenørens prosjekteringsleder for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Skjermdump - Statens vegvesen.
God stemning: – Vi gleder oss til det videre samarbeidet, sa utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (nede t.h.), da kontrakten med Johs J. Syltern AS ble signert i dag. (Oppe f.v.): Bård Nyland, May Brith Holand, Kenth-Ove Liland og Rainer Smedseng, vegvesenets prosjektledelse for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. (Oppe t.h.): Utbyggingsdirektør nord, Stein Johnny Johansen, Statens vegvesen. (Nede f.v.): Øystein Syltern, daglig leder og Jostein Syltern prosjektleder, og Svein Ole Daltveit, Entreprenørens prosjekteringsleder for E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Skjermdump - Statens vegvesen.
Last ned bilde
Prosjektet E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er delt i to parseller. Det skal blant annet bygges 9,6 kilometer, ny E6 med fartsgrense 90 km/t og klargjøres for 90 km/t på strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Prosjektet E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn er delt i to parseller. Det skal blant annet bygges 9,6 kilometer, ny E6 med fartsgrense 90 km/t og klargjøres for 90 km/t på strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn. Illustrasjon: Statens vegvesen.
Last ned bilde
E6 ved Lille Majavatn i dag, 17. november 2022. (Værkamera Statens vegvesen)
E6 ved Lille Majavatn i dag, 17. november 2022. (Værkamera Statens vegvesen)
Last ned bilde
Ringen er sluttet: I 2010 bygde Johs. J. Syltern AS den aller første strekningen på gigantprosjektet E6 Helgeland. Nå har Entreprenøren påtatt seg oppdraget med å bygge den siste delen av prosjektet, E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Foto: Statens vegvesen.
Ringen er sluttet: I 2010 bygde Johs. J. Syltern AS den aller første strekningen på gigantprosjektet E6 Helgeland. Nå har Entreprenøren påtatt seg oppdraget med å bygge den siste delen av prosjektet, E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Foto: Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye