Tre leverandørene kjemper om å få rehabilitere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten

Bakgrunn
Den undersjøiske Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten skal rehabiliteres, og i den forbindelse ble det lyst ut en anbudskonkurranse på kontrakten 12. juni. Grunnet uklarheter i kvalifikasjonskravet om «relevant erfaring», ble det besluttet at konkurransen måtte avlyses for å rette opp i feilen. Konkurransen ble så lyst ut på nytt, og nå er det klart hvilke leverandører som kjemper om kontrakten.
Tre leverandører er med videre
Statens vegvesen mottok totalt fire forespørsler om deltakelse på konkurransen, og evaluerte forespørslene opp mot kvalifikasjonskravene som er angitt i konkurransegrunnlagets kapittel B2 – kvalifikasjonskrav. Tre leverandører er vurdert som kvalifisert, og invitert med videre til å inngi tilbud.
Leverandørene som er med videre, er:
- BMO Tunnelsikring AS
- Mesta AS
- Skanska Norge AS
Litt forsinkelse
Siden første runde med anbudskonkurransen måtte avlyses, er det en liten forsinkelse i forhold til opprinnelige kjøreplan.
– Vi går i gang med oppstartsmøter med de inviterte leverandørene i desember, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Jøran Heimdal.
På denne måten får Statens vegvesen et godt innblikk i den tenkte arbeidsprosessen til hver leverandør, og gitt gode tilbakemeldinger til leverandørene om hvilke krav som stilles til arbeidet.
Valg av leverandør
Etter oppstartsmøtene gir leverandørene et tilbud på jobben, og hvert tilbud blir vurdert opp mot vurderingskriteriene i kontraktsgrunnlaget.
Den leverandøren som gir det beste tilbudet basert på pris og kvalitet, blir tildelt kontrakten. Deretter går de i gang med prosjektering av arbeidet som skal utføres.
Valg av leverandør skjer i første kvartal 2023.
Tunnelen skal oppgraderes
Arbeidet som skal gjøres i tunnelen er nødvendig rehabiliteringsarbeid og oppgradering av sikkerhetsutstyr.
– All innvendig duk skal rives. Det skal etablerers ny vann- og frostsikring i hele tunnelen, i tillegg til at det elektriske anlegget og sikkerhetsutstyret blir nytt, sier Heimdal.
Tre års byggetid
– Vi regner med cirka tre års byggetid, men det kommer også an på hvordan det hele forløper. Det skal ikke være mye arbeid i tunnelen om sommeren når turisttrafikken er på sitt største. Ellers blir det nattestengning med ett gjennomslipp av trafikk hver natt, sier han.
Arbeidet skal ferdigstilles i løpet av 2026
Kontakter
Jøran HeimdalProsjektlederStatens vegvesen Utbygging
Tel:976 43 825jaoran.heimdal@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Skal breddeutvide E39 Nedre Roaldsetbrua i Molde26.8.2025 10:36:55 CEST | Pressemelding
Arbeidet består av breddeutvidelse med nye kantdragere og rekkverk, samt etablering av ny fuktisolering og nytt slitelag.
Nord-Norges største vegprosjekt er halvferdig26.8.2025 09:32:54 CEST | Pressemelding
OPS Hålogalandsvegen er 50 % ferdig bygget. Det offentlige private samarbeidet ligger også flere måneder før tidsskjema.
Starter vedlikehold av Kautokeino bru denne uka25.8.2025 10:08:21 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal skifte brufuge på E45-brua over Kautokeinoelva. Mens arbeidet pågår, vil trafikken gå i ett kjørefelt.
Her skal Vegvesenet hindre flaum i framtida25.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal etablere ei stikkrenne på E39 Skrede i Jølster.
Hålogalandsbrua reguleres for asfaltreparasjon21.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det blir begrensninger for trafikken over Hålogalandsbrua på E6 i Narvik fra mandag 25. august og i tre uker fremover.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom