Tunnelkontrakt ute i markedet

Bakgrunn
Med bakgrunn i reguleringsarbeidet til gjenoppbyggingen av regjeringskvartalet ble det forutsatt at det måtte gjøres tiltak på Hammersborgtunnelen for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet for den nye departementsbebyggelsen.
Hammersborgtunnelen må bygges om i forbindelse med arbeidene med regjeringskvartalet, og blir som et resultat av denne ombyggingen oppgradert til dagens standard. Arbeidene med Vaterlandstunnelen skal utføres som et ordinært oppgraderingsprosjekt. Arbeidene på tunnelene vil bli utført i samme entreprise fordi trafikksystemet til de to tunnelene henger sammen og tunnelene kan derfor ikke kan stenges separat.
De viktigste endringene fra dagens vegsystem
- Hammersborgtunnelen som i dag består av flere sammensatte kulvertsystemer (støpte betongtunneler), bygges som sammenhengende ny kulvert fra Akersgata og østover til Møllergata. Store deler av dagens trasé senkes, og tunnelen forlenges mot øst med ca. 100 meter.
- Dagsonen mellom tunnelene halveres til ca. 70 m i ny situasjon, mot ca. 140 m i dag. Rampene til og fra gatenettet ved Vaterlandtunnelens vestre portalen senkes sammenlignet med dagens situasjon.
- Vaterlandtunnelen blir om lag 40 m kortere enn i dag, da dagens overbygg ved vestre portal fjernes.
- Rampetilknytninger til Akersgata, Hospitalsgata og Mariboes gate fjernes.
- Det bygges arkade for gangtrafikk innenfor fasaden i kvartalet Møllergata 24/Hammersborggata 17 (Megazone) for gangtrafikk mellom Mariboes gate og Møllergata. Fortau langs Folkets hus fjernes og erstattes med arkade for gangtrafikk innenfor fasaden.
- Vaterlandstunnelen oppgraderes.
Figur 1 - Tunnelsystemet før og etter ombygging/oppgradering
Fremdrift
Prosjekt har en estimert anleggsperiode på tre år. Dette innebærer at Ring 1 vil være helt stengt fra Pilestredet i vest til Torggata i øst, inkludert Vaterlandstunnelen i anleggsperioden.
Tabell 1 - Fremdriftsplan
Nøkkelord
Kontakter
Elin Hermanstad HavikProsjektlederStatens vegvesen Utbygging Sørøst
Tel:481 18 540elin.hermanstad.havik@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Advarer om at kraftig vind vil gi stengte veier26.12.2025 14:19:54 CET | Pressemelding
Oransje farevarsler om kraftig vind. – Sørg for å holde deg oppdatert om forholdene hvis du skal ut og reise, melder Statens vegvesen.
2. juledag blir den store reisedagen26.12.2025 07:01:45 CET | Pressemelding
Andre juledag blir romjulens store reisedag, men været legger føringer for nordmenns reiseplaner i julen. Spesielt er vi redde for glatte veier, viser undersøkelse.
Flyplasskrysset er utlyst23.12.2025 13:56:14 CET | Pressemelding
Vegvesenet har åpnet anbudskonkurransen for nytt trafikksikkert og effektivt kryss på E10 ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes.
Julaften: Glatte veier i nord – kjør forsiktig!23.12.2025 13:10:09 CET | Pressemelding
Det er meldt mildvær, mye regn og glatte veier i deler av Nordland, Troms og Finnmark julaften og 1. juledag. Regnet kan fryse på bakken og gi svært glatte veier disse juledagene.
E39 ved Kongeparken i Rogaland er åpen igjen20.12.2025 11:16:16 CET | Pressemelding
I dag kl. 11.00 åpnet E39 ved Kongeparken i Rogaland igjen etter å ha vært stengt siden torsdag kveld på grunn av fare for jordskred.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom


