MENY 30 år: Store endringer i matvaner
MENY-kjeden ble født da Telemarkskjeden, FK-kjeden og Norgeskjeden slo seg sammen med mål om å etablere Norges første landsdekkende supermarkedkjede.
- Vi skulle være best på ferskvarer, utvalg og matkunnskap, minnes Kristian Kalvenes som sammen med kona hang opp det første MENY-skiltet hos MENY Flåtten i Porsgrunn. Første året bestod kjeden av ca. 65 butikker, mange i Vestfold og Telemark, og omsatte for 2,5 milliarder kroner. Annonsene fortalte om 4000 til 5000 vareslag, og lokket med «nygrillet kylling til lørdagskosen og nystekte fiskekaker og ferdiglaget lapskaus til dem som var sent ute med middagen».
I dag har MENY to til tre ganger så mange varer – over 12.000 varer som mange tar helt for gitt. MENY har 185 butikker og omfattende netthandel, og er Norges største supermarkedkjede med en årlig omsetning på 22 milliarder kroner.
- Vi har vært tro mot konseptet og holdt fanen om kvalitet og variasjon høyt, tross et betydelig skifte i markedet mot smalsortiment og pris. 11. november hvert tredje år har vi oppgradert butikkene for å sikre at vi fornyer oss og er tidsriktige, sier MENY-sjef Vegard Kjuus. Han mener at MENY har drevet mye av matutviklingen i Norge, og det takket være dyktige matarbeidere.
Håndterte hele dyr
I 1992 håndterte butikkene for det meste hele dyr og fisk. Nå kommer mye mer ferdig pakket og filetert fra industrien. Mindre forpakninger, ferdige måltidsløsninger og i-farta-mat er sterke trender.
- For oss er matfaglig kunnskap like viktig som før. Vi finskjærer kjøtt og hel fisk, bearbeider råvarer, lager ferdige retter, veileder kunder og holder liv i mattradisjoner. Ikke uten grunn at vi har 900 ansatte med fagbrev og satser på lærlinger, sier Kjuus som legger til at hele 140 av dagens ansatte har vært med fra 1992.
Teknologisk har det også skjedd mye. I 1992 ble alt driftet manuelt. Nå brukes digitale verktøy til varebestilling, prising og kampanjer, men også som salgskanal for nettkunder.
- Varene, prisene og tilbudene endres mye oftere enn før. Vårt mål om bransjen mest fornøyde kunder står fast, sier Kjuus.
Nye trender - mange nye matvarer
Endringene i matmønster og utvalg er store. Produkter vi tar for gitt eksisterte ikke, men ble først prøvd ut i MENY. Synnøve Finden og Q-meieriene ble ønsket velkommen mot slutten av 1990-tallet. Ferdige fileter av kylling dukket opp i 1992 og Salma-laks først i 2006. Norsk anguskjøtt spede start var i 2014, da MENY og Prima Jæren bestemte seg for å avle opp en ny storferase i Norge for å sikre kvalitetskjøtt. Skyr, friske urter, spesialpølser, norske småpoteter, salatbar, Jacobs Utvalgte og vegetardisker er «nymotens greier». Alkoholfritt øl, håndtverksøl, lokalmat og norske oster skjøt fart først for 10-15 år siden. I 2008 fantes en håndfull oster fra norske gårdsysterier, nå kjøper MENY fra 80 norske ysterier, blant dem verdensmestere. MENY har samarbeidet tett med 450 lokalmatleverandører siden 2011 og har løftet frem 4000 lokalmatprodukter.
At pizza og taco er blitt Norges mest spiste middagsretter, gjenspeiler utvalget. Et vell av italiensk pizzamel, tomater og pizzasauser og over hundre taco-produkter har inntatt hyllene. Nyere trender som asiatisk, sushi og mer plantebasert gjenspeiler også utvalget.
- I en tid hvor alle heier på lave priser, heier vi også på utvalg, kvalitet og innovasjon. Stor takk til alle våre matarbeidere og produsenter som går den ekstra mila for å ivareta matglede og tilføre oss nye smaksopplevelser. Vi må sikre at mat-Norge ikke blir fattigere, avslutter Kjuus.
Fakta om MENY
- Etablert i 1992
- Består av 185 butikker (opp til Nord-Trøndelag) og nettbutikk
- Omsatte i 2021 for 22 milliarder kroner
- Markedsandelen i 2021 var på 10,6%
- 84 millioner kunder er årlig innom en MENY-butikk
- Har i underkant av 10 000 matarbeidere, hvorav 900 har fagbrev
Kontakter
Vegard KjuusAdministrerende direktør
Tel:+47 982 34 819vegard.kjuus@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY lanserer kundeklubb20.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Med kundeklubben «MENY Mer» skal kundene pleies mer individuelt. – Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY.
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom