1 million matposer reddet fra søpla

MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.

Too Good To Go-posene  til MENY er populære. De rives vekk så snart de legges ut i appen.
Too Good To Go-posene til MENY er populære. De rives vekk så snart de legges ut i appen.

Høsten 2017 startet MENY å samarbeide med restematappen Too Good To Go. Nå legger 158 MENY-butikker daglig ut matposer i appen, mot 148 butikker i 2022. Posene - som rives vekk - fylles med dagsferske bakevarer, mat fra varmeskapet og andre varer som er i ferd med å gå ut på dato, og hentes av kundene i butikk like før stengetid.

Økning på 21%
I 2023 reddet MENY-kundene over 260 000 matposer via Too Good To Go, en økning på 21 prosent fra året før. Totalt siden oppstarten er snaue en million poser reddet på denne måten. Posene inneholder i snitt 1 kg mat, hvilket betyr at til sammen 1000 tonn mat er reddet.

Populært med nedprisede varer

MENY har som mål å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2025 målt mot 2015.
- I MENY sier vi at den beste maten er den du spiser opp. Vi jobber med en rekke tiltak i våre butikker, alt fra økt bevisstgjøring, mer presise bestillingsrutiner og bedre logistikk til en rekke nedprisingstiltak. Samtidig inspirerer vi kunder til å minske matsvinnet gjennom porsjonsberegninger og tips til restemat, sier Skauge.

Blant tiltakene i butikk er å «omplassere» frukt og grønnsaker som ikke er helt fine, og selge dem til redusert pris. Det samme gjøres med såkalte «syltebær». Også gårsdagens brød selges til redusert pris neste morgen, mens små bakerivarer er billigere like før stenging. Varer som nærmer seg utløpsdato blir satt ned med 20 - 50 prosent, og over fem millioner varer er reddet på denne måten i 2023.
- De nedprisede varene er veldig populære. Mange motiveres av de økonomiske besparelsene, men stadig flere ønsker også å bidra til at mat ikke kastes, sier Skauge.

I Norge kaster vi årlig 450 000 tonn mat og dagligvarehandelen står for 14% av dette, mens husholdningene står bak nesten halvparten av matsvinnet.

Les mer om hvordan MENY jobber med matsvinn: https://meny.no/barekraft/miljo-matsvinn/Matsvinn/

Bærekraftansvarlig Kenneth Skauge i MENY, tlf. 970 50 222, kenneth.skauge@meny.no

Bærekraftsansvarlig i MENY

Om oss

MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 185 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2022. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet.

MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Over 9 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.