Tildeling med historisk sus
I konkurranse med Hæhre Entreprenør AS og Bertelsen & Garpestad AS er Johs. J. Syltern AS tildelt oppdraget med å bygge E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn. Selskapet leverte samlet sett det beste tilbudet når en sammenligner pris og kvalitet.(se tabellen under)
– Det har vært en god og reell konkurranse med tre svært kompetente tilbydere, forteller prosjektleder Bård Nyland i Statens vegvesen.
Medregent moms skal Johs J. Syltern bygge den nye vegen for 370 millioner kroner. Totalkostnad for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 564 millioner kroner (2022 kr) også kalt styringsramme.
Konkurransen
Gjennom forhandlinger ble prisene justert, samtidig ble kvaliteten hevet.
– Vi opplever at forhandlinger der det leveres flere tilbud, gjør entreprenørene mer sikker på hva de skal levere, og at de som en følge av mindre usikkerhet, kan levere en lavere tilbudspris, sier Nyland.
I konkurransen ble gode løsninger og økt kvalitet premiert. Det kunne totalt gi entreprenørene 75 millioner kroner i fratrekk på tilbudt pris. Konkurranseprisen = tilbudspris - fratrekk for gode løsninger og kvalitet.
Tabell: E6 Trøndelag grense-Lille Majavatn
Johs J. Syltern AS |
Hæhre Entreprenør AS |
Bertelsen & Garpestad AS |
|
K1: Tilbudssum |
296 081 000 |
346 328 326 |
455 878 628 |
K2: Gjennomføring av oppdraget, herunder organisering og tilbudt nøkkelpersonell |
24 000 000 |
20 000 000 |
23 000 000 |
K3: Ivaretagelse av HMS på prosjektet, herunder SHA, YM og klima |
7 000 000 |
8 000 000 |
8 000 000 |
K4 Anleggets Kvalitet |
16 000 000 |
15 000 000 |
11 000 000 |
Konkurransesum |
249 081 000 |
303 328 326 |
413 878 628 |
Om prosjektet
Prosjektet er en totalentreprise. Det vil si at Statens vegvesen i store trekk har beskrevet veganlegget som skal bygges, mens entreprenøren påtar seg å prosjektere og bygge anlegget.
Arbeidene omfatter prosjektering og bygging av omkring 9,6 kilometer ny E6 med fartsgrense 90 km/t på strekningen Trøndelag grense-Majahaugen og Flyum-Kappfjellia. Ny veglinje går stort sett i jomfruelig terreng utenfor eksisterende E6.
I tillegg skal strekningen Kappfjellia-Lille Majavatn klargjøres for 90 km/t. Det er sanering av avkjørsler, bygging av sideveger samt noe bearbeiding av sideterreng som skal utføres på denne strekningen. (Se vedlagt kart)
– Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer, forteller Nyland.
Historisk sus
Johs. J. Syltern AS legger opp til byggestart våren 2023. Vegen skal etter planen tas i bruk i oktober 2024.
– Dette er virkelig stor stas! Det var vi som bygde den aller første delen av gigantprosjektet E6 Helgeland. Da bygde vi E6 Majavatn som sto ferdig i 2010. Når vi nå skal bygge den siste delen av prosjektet er ringen sluttet, sier daglig leder Øystein Syltern i Johs. J. Syltern AS.
Litt lengere nord er LNS AS i gang med å bygge ny E6 Svenningelv-Lien forbi kommunesenteret Trofors i Grane. Denne strekningen skal åpnes høsten 2025.
Nesten bare 90
Når de siste to strekningene står ferdig har Statens vegvesen siden 2009 bygd 157 km ny E6 gjennom Helgeland. Det aller meste med 90 sone. E6 fra Trøndelag grense i sør til nord på Saltfjellet vil da med få unntak ha gjennomgående god eller høy standard.
Klagefrist
Det er som vanlig lagt inn en klagefrist på ti dager (karensperiode) før kontrakten blir formelt signert og bindene. Dette for at tapende tilbydere skal ha tid til å be om innsyn og eventuelt klage på tildelingen om de finner grunn til det. Det er planlagt signering av kontrakt den 17. november.
Kontakter
Bård NylandProsjektleder Statens vegvesen Utbygging
Tel:95242741baard.nyland@vegvesen.noRainer SmedsengDelprosjektlederStatens vegvesen, Utbygging Nord
Tel:97605145rainer.smedseng@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Finansieringa av Fellesprosjektet Arna-Stanghelle er godkjent av Stortinget3.6.2025 15:22:45 CEST | Pressemelding
Prosjektet inkluderer bygging av totalt 80 kilometer med tunnelar, fordelt på tre nye vegtunnelar på E16 og to nye tunnelar for dobbeltspora jernbane, samt transport- og tilkomsttunnelar og rømmingstunnelar.
Sikrar rv. 7 i Eidfjord mot skred3.6.2025 13:49:10 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen sikrar rv. 7 mellom Hardangerbrua og Eidfjord mot skred.
Skiftar ut E39-rekkverk i Stord og Sveio3.6.2025 12:20:57 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal skifte ut gammalt rekkverk på strekninga E39 fra Heiane på Stord til Rød i Sveio.
10 russebusser politianmeldt: frykter en alvorlig ulykke2.6.2025 10:29:01 CEST | Pressemelding
Over halvparten av alle russebusser/-biler som ble stoppet i kontroll langs veien under årets russetid, fikk bruksforbud. 10 av disse ble i tillegg anmeldt til politiet.
10 omkom i trafikken i mai1.6.2025 06:29:59 CEST | Pressemelding
33 personer mistet livet på norske veier i årets fem første måneder. Det er fire færre enn i tilsvarende periode i fjor. I mai var det ni dødsulykker med ti omkomne, en mer enn i mai 2024. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom