Kjettingdagen 2022: – Er bilen din riktig skodd for vinteren?

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har tatt initiativet til å etablere 1. november som den årlige kjettingdagen. Datoen er ikke tilfeldig.
SJEKK DEKKENE: Det er viktig at du har sjekket vinterdekkene og  at kjettingene er hele. Foto: André Kjernsli
SJEKK DEKKENE: Det er viktig at du har sjekket vinterdekkene og at kjettingene er hele. Foto: André Kjernsli

Kjettingdagen ble innført i 2021 i regi av NLF, som hele tiden har trafikksikkerhet høyt oppe på agendaen. Datoen er ikke tilfeldig. Fra 1. november er det lov med piggdekk og krav om 5 mm mønsterdybde i tillegg til at lastebilene skal være utstyrt med hjulkjetting, i tilfelle sterkt snøfall.

Viktig å informere

Mange steder opplever sjåførene væromslag og kraftig snøfall som i løpet av noen minutter gjør det vanskelig å kjøre. Da er det veldig viktig å ha både dekk og hjulkjettinger i orden. Målet med kjettingdagen er å skape en felles forståelse for hvorfor NLF ønsker å rette søkelyset mot nettopp dette.

Dagen vil bli brukt til å informere lastebilsjåfører om bruken av kjetting. Noen steder i landet er vintere allerede godt i gang, mens andre steder lar den vente på seg.

NLF vil også benytte anledningen til å dele ut informasjonsmateriell på norsk og engelsk om hvordan man bruker hjulkjetting, i tillegg til å dele ut «lastebilens vintervettregler».

Vinteren er like om hjørnet

I fjor ble dagen markert ved Taralrud kontrollstasjon hvor det passerer 6500 tungbiler i døgnet. Både vegdirektør, Ingrid Dahl Hovland og samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård, var til stede for å ta del i markeringen. Det ble et perfekt sted for å få ut denne viktige informasjonen.

I år vil alle NLFs syv regioner ha egne informasjonskampanjer, og det viktigste blir å få spredt budskapet og kunnskapen om riktig bruk av kjetting og vinterdekk på norsk vinterføre.

Her kan du laste ned dekk- og kjettingguiden

Her kan du laste ned lastebilens vintervettregler

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Lastebileier-Forbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Transportnæringen aksjonerer - bli med i lastebil og dekk saken28.8.2023 11:48:42 CEST | Presseinvitasjon

Oslofjordforbindelsen er den viktigste ruta som binder øst og vest sammen og strekker seg fra Oslofjordtunnelen og videre til E134 Dagslett - E18 (Spikkestad til Lier i Asker kommune). Det er ikke så ofte transportnæringen bruker utestemmen, men nå er det på tide! Sammen med lokale næringsforeninger og Haukelivegen AS,arrangerer NLF 29. august om ettermiddagen en politisk markering med lastebilkonvoier.