Mangschou forlag

Hver kritisk stemme er en fiende

Da den finske journalisten Jessikka Aro avslører hvordan Russland fører informasjonskrig mot den demokratiske verden blir hun selv angrepet og må flykte fra hjemlandet sitt.
Russlands propagandamaskineri har vært i full aktivitet lenge. Jessika Aro kommer til Norge for å fortelle sin historie. Foto: Nelli Kivinen

Etter at hun skrev en artikkelserie om prorussiske nettroll ble Jessikka Aro et mål for en propaganda- og hatytringskampanje som fortsatt pågår. Dette forteller hun om i den nye boka "Putins troll." I 2018 ble tre prorussiske finner dømt for grove æreskrenkelser, stalking og for oppfordring til grove æreskrenkelser mot Jessikka Aro. Før de tre startet den aggressive hatkampanjen mot journalisten var fenomenet ukjent. Nå er metodiske, systematiske angrep på journalister og andre samfunnsborgere den nye normalen i mange land.

Avslører hvordan det russiske regimet fører propagandakrig

I boka "Putins troll" forteller diplomater, forskere, journalister, forretningsfolk og frivillige om hvordan de trues til taushet av det russiske regimet. Aros sjokkerende beretning etterlater ingen tvil om at Russland bruker nettkrigføring for å spre feilinformasjon og eliminere fiender. "Putins troll" beskriver strategiene bak Kremls aksjoner og hvordan regimet jobber for å destabilisere de demokratiske landene.

Jessikka Aro er en prisvinnende journalist i Yle, det finske kringkastingsselskapet som har spesialisert seg på Russland, ekstremisme og informasjonskrigføring. Hun mottok den høythengende Bonniers journalistpris i Finland i 2016 for artikkelserien om de russiske trollfabrikkene. I 2019 ble hun tildelt den amerikanske utenriksdepartementets International Women of Courage-prisen, men prisen ble på mystisk vis trukket tilbake av Trump-administrasjonen.

"Putins troll. Russlands informasjonskrig mot den demokratiske verden" kommer for salg nå. E-boka er tilgjengelig tirsdag 25. oktober. Papirboka slippes 10. november.

Besøker Norge

Jessikka Aro kan treffes når hun besøker Oslo 10. november.
Boka lanseres på Litteraturhuset i Oslo 10. november fra kl. 18-19.
Kjetil Stormark fra Aldrimer.no leder samtalen med Jessikka Aro.
Atle Staalesen fra The Independent Barents Observer deler avisredaksjonens historie.

Utviser stort mot

Vi lever i en brytningstid skriver journalist Kjetil Stormark fra Aldrimer.no i forordet til "Putins troll". Kjetil Stormark har kjent Jessikka Aro siden 2016 og skriver at hun utviser et stort journalistisk mot.

Sa opp jobbene sine etter russisk press

Thomas Nilsen og Atle Staalesen, hhv redaktør og grunnlegger av Barents Observer forteller sin historie i boka. De ble tvunget til å si opp sine jobbene sine etter russisk press om sensur. Avisa ble utsatt for press, siden Russland blant annet er opptatt av Barentshavet, norsk olje og havområdene rundt Svalbard. Barents Observer gjenoppstod senere som en uavhengig publikasjon. Nettavisen skriver på engelsk og russisk og er en viktig informasjonskilde for russere.

Utgivelsen av "Putins troll" er støttet av Fritt ord.
Flere Norgesaktuelle fortellinger i boka.

Bilder

Foto: Nelli Kivinen
Foto: Nelli Kivinen
Nelli Kivinen

Om Mangschou forlag

Mangschou forlag
Vestre Torggaten 18

Mangschou forlag gir ut kvalitetslitteratur for barn og voksne. Tidligere var forlaget kjent som forlaget med de gode barnebøkene. Siden 2020 har forlaget også gitt ut bøker til voksne lesere. Forlegger er Marianne Mangschou Rieber.

Følg pressemeldinger fra Mangschou forlag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mangschou forlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mangschou forlag