Mangschou forlag

Finske mord og mysterier på norsk

Norsk-finske Eva Frantz skriver landsbykrim fra kysten av Finland. Hun besøker Norge 26.-27. april for å lansere først bok i ny krimserie. Hun er også kjent som Finlands Grand Prix-ekspert og kommentator.
Eva Frantz har røtter fra Sunnmøre og er inspirert av britisk krim. Krediteres Marcia Rosengård

Den 26. april lanseres "Den blå villaen" av Eva Frantz. Første boka i ny krimserie om politietterforsker Anna Glad, kriminalbetjenten som søker en ny retning livet mens hun løser kriminalsaker i den lille finske byen.

Populær blogger funnet i blodpøl

Becca Stenlund har alt. Hun er ung, pen og har den kjente bloggen "Becca i den blå villaen". Men under overflaten ulmer det. Mannen hennes er gått lei av den perfekte fasaden og flyttet ut, i bloggens kommentarfelt trues Becca på livet, og etterforskningen avdekker mørke hemmeligheter fra fortiden hennes. Og hvem er det som setter frem friske blomster i den tomme og avstengte villaen?

Eva Frantz fortellinger utmerker seg med stemningsfulle skildringer og interessante karakterer. Hun er inspirert av klassisk engelsk litteratur og krim, og dras mot den illevarslende stemningen under den hyggelige atmosfæren i de små landsbyene. For henne er det viktig at Anna Glad er en karakter mange kan kjenne seg igjen i. Hun er ikke spesielt vakker, smart eller vellykket. Hun er ikke engang glad, lever som en outsider i en liten by og sitter fast i et kjedelig forhold.

Om forfatteren

Eva Frantz er utdanna journalist og kjent i Finland som mangeårig Melodi Grand Prix-ekspert og -kommentator. Hun debuterte i 2016 med "Sommerön". Andre bok i serien om Anna Glad ble kåret til Årets krim av Det finske krimselskapet og nominert til den nordiske krimprisen Glassnøkkelen.

Eva Frantz skriver på svensk og har røtter fra Sunnmøre. Hennes favorittbanneord er perkele, finsk er best på banning. Hun liker å svømme i kaldt vann, og elsker lyden av is og noe lekkert som blir blandet i en cocktailshaker.

Lanseres i Bergen og Ålesund

26 . april kl. 20.00. Litteraturhuset i Bergen
27. april kl. 18.00. Ålesund bibliotek

Bilder

Last ned bilde
Eva Frantz bestemor syklet fra Stockholm til Ålesund og møtte Reidar. Reidar vokste opp i Ålesund, men kom fra Ørsta. Privat bilde. Vi har flere.
Last ned bilde

Om Mangschou forlag

Mangschou forlag
Vestre Torggaten 18

Mangschou forlag gir ut oversatte bøker av høy kvalitet. Forraget har en betydelig portefølje av gode oversatte barnebøker. Siden 2020 har forlaget utvidet listen med gode bøker til voksne lesere. Forlegger er Marianne Mangschou Rieber.

Følg pressemeldinger fra Mangschou forlag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mangschou forlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mangschou forlag

Finsk journalist forsøkt truet til stillhet. Jessikka Aro fortsetter kampen mot russisk desinformasjon1.11.2022 07:30:00 CET | Pressemelding

Jessikka Aro er nå aktuell med boken "Putins troll". Hun forteller historien til diplomater, forskere og andre som ble forsøkt truet til taushet. Selv måtte hun flykte til ukjent sted. Lyden av skudd, meldinger fra hennes avdøde far og annet strømmet inn på telefonen og via sosiale media. Slik er hverdagen når russiske agenter jager kritiske røster i Europa. Utgivelsen er støttet av Fritt Ord.