Mangschou forlag

Finsksvensk krimsuksess kommer til Krimfestivalen

Eva Frantz er aktuell med «Gudfaren», – en frisk action- og intrigefylt krim fra Finland. I hovedrollen en kriminalbetjent med et mildt sagt kaotisk kjærlighetsliv, og som nesten føder på åstedet.

Den finlandssvenske krimsuksessen Eva Frantz kommer til Krimfestivalen 29. februar og 1. mars. Bli kjent med den engasjerte kriminalbetjenten Anna Glad som løser kriminalsaker i den finsksvenske skjærgården. Foto: Marica Rosengård Bilderettigheter ved Mangschou Forlag

Høygravide Anna Glad begraver seg i krimsaker for å slippe å rydde opp i privatlivet. To saker meldes inn til politikontoret samme dag: En mamma på trilletur oppdager noe ufattelig da hun kikker inn til babyen sin i barnevognen. Kranglefanten Börje Bohmann er forsvunnet, men ikke savnet. Han etterlater seg en stor blodpøl foran det forfalne murhuset sitt. Samtidig, isolert i et dyrt hus på en øde øy forsøker den amerikanske kona til den hjemflyttede hockeylegenden Samuel Lindberg å bli gravid, men han er aldri er hjemme. Hun mistenker at mannen og familien hans skjuler en mørk hemmelighet.

Kriminalbetjent Anna Glad

Kriminalbetjent Anna Glad er ikke spesielt vakker, smart eller vellykket. Kjærlighetslivet hennes er bare et rot. Hun lar kjæresten i stikken på svangerskapskurs og vet ikke om hun vil flytte inn til ham, men heldigvis har hun en bestevenn i nøden, den pensjonerte kollegaen Rolf Månsson som alltid har nybakte boller eller annet godt å by på.

Andre boka om Anna Glad "Iskald død" ble tildelt det Det finske krimselskapets krimpris og var nominert til den prestisjetunge nordiske krimprisen Glassnøkkelen

Tredje boka i Anna Glad-serien "Gudfaren" slippes 26. februar

Forfatter, journalist og Eurovisjonskommentator

Eva Frantz jobbet i YLE (Rikskringkastingen i Finland) før hun ble krimforfatter på heltid. Hun er også Finlands svensktalende Melodi Grand Prix-kommentator siden 2011!

Eva Frantz er finsksvensk, men har røtter fra Sunnmøre. Hennes favorittbanneord er perkele, finsk er best på banning. Hun liker å svømme i kaldt vann, og elsker lyden av isbiter og noe lekkert som blir blandet i en cocktailshaker.

Ta kontakt for intervju og anmeldereksemplar!

Deltar på Krimfestivalen:

29. februar kl. 15.45. Internasjonal krimkafé. Sted Aschehoug, Sehestadsgt. 3
1. mars kl. 16.00. Farlige Finland. Cappelen Damm. Akersgt. 47/49.

Gode anmeldelser:

"Gudfaren er en finlansvensk krimsuksess med spennende vendinger, høyt tempo og troverdige karakter." VASABLADET, Finland

"Det er noe uvanlig forfriskende med Anna Glad. Kanskje fordi hun er så menneskelig?"
DAGENS NYHETER, Sverige

"... Frantz gjør det med bravur ... Spennende underholdning, troverdige karakterer og åndeløs lesning i ett strekk". YLE, Finland

Eva Frantz blir omtalt som Svenskfinlands krimdronning
Last ned bilde
Eva Frantz er kjent i Finland som Grand Prix-ekspert og mangeårige kommentator for YLE
Forfatter Eva Frantz
Forside bok Gudfaren
Mangschou Forlag

Mangschou Forlag

Det lille forlaget med de store bøkene! For deg som er nysgjerrig på verden + krim + kvalitetsbøker for barn.

Følg pressemeldinger fra Mangschou forlag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mangschou forlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mangschou forlag

Finsk journalist forsøkt truet til stillhet. Jessikka Aro fortsetter kampen mot russisk desinformasjon1.11.2022 07:30:00 CET | Pressemelding

Jessikka Aro er nå aktuell med boken "Putins troll". Hun forteller historien til diplomater, forskere og andre som ble forsøkt truet til taushet. Selv måtte hun flykte til ukjent sted. Lyden av skudd, meldinger fra hennes avdøde far og annet strømmet inn på telefonen og via sosiale media. Slik er hverdagen når russiske agenter jager kritiske røster i Europa. Utgivelsen er støttet av Fritt Ord.