Statens vegvesen

Forankringsboltene til Norges nest lengste hengebru er byttet

Del
De 344 forankringsboltene til Hålogalandsbrua på E6 i Narvik er byttet ut. Jobben har krevd smidighet, kompetanse og utvikling av nytt verktøy.
Lang, tung og sterk: Bruas to bærekabler har en lengde på er 1621 meter. De er nesten en halv meter tykk og veier 2000 tonn hver. De er beregnet til å holde mange ganger bruas vekt. Hver bærekabel består av et førtitalls mindre delkabler som festes inne i de fire forankringskamrene på land. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Lang, tung og sterk: Bruas to bærekabler har en lengde på er 1621 meter. De er nesten en halv meter tykk og veier 2000 tonn hver. De er beregnet til å holde mange ganger bruas vekt. Hver bærekabel består av et førtitalls mindre delkabler som festes inne i de fire forankringskamrene på land. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.

.

Det er trangt inne i forankringskamrene der bærekablene til Hålogalandsbrua er festet. I hvert kammer står et førtitalls delkabler under høyt spenn. De danner en firkantet kjegle ned mot forankringsplatene i gulvet. Ingen vinkler er rette. Gulv, tak og vegger heller med 45 grader og alle boltene har ulik vinkel. Under forankringsplatene må arbeidslaget føle seg fram for å få på plass de koniske mutterne som låser bolten og holder brua oppe.

– Arbeidsstillinga er det mest utfordrende med denne jobben. Ein blir en liten apekatt som klatrer og klyver. Uansett ka du gjør står du aldri godt. Derfor roterer vi på oppgavene og så har vi funnet måter å jobbe på for å spare oss sjøl, smiler arbeidsleder i verkstedbedriften HMR Voss, Daniel Stokken.

Se video fra arbeidet

Tunge løft

Arbeidslaget henger mer eller mindre i sikringstau og seler. Det letteste løftet er boltene. De er drøyt to meter lange og veier 50 kilo hver. Det tyngste løftet er på 300 kilo. Det er det hydrauliske verktøyet som brukes for å sette et ekstra spenn på en og en delkabel mens de to boltene som forankrer den byttes. For å få utstyret inn og på plass brukes taljer og skinner med vinsj som arbeidslaget monterer i taket og langs veggene.

– Det er svært mange enkeltoperasjoner som skal til for å bytte en bolt. Metoden har vi utviklet og forbedret undervegs. Målet var å bytte to bolter per dag, men nå kan vi gangen i arbeidet , så på det meste har vi skiftet opp til fem bolter per dag, sier Stokken.

Statens vegvesen er svært fornøyd med arbeidet HMR Voss har utført.

– De har gjennomført en svært krevende jobb uten skader og med høy grad av sikkerhet. Samtidig har de holdt sin planlagte framdrift. Det setter vi som oppdragsgiver pris på sier, byggeleder Signe Katarina Evjen.

Den 1533 meter lange Hålogalandsbrua på E6 i Narvik åpnet i desember 2018. Med et hovedspenn på 1145 meter er den Norges nest lengste hengebru. En måned etter åpning ble det oppdaget brudd i en forankringsbolt. En ekspertgruppe konkluderte med at det ikke var materialfeil, men sannsynlig at boltene hadde blitt utsatt for fuktighet i løpet av byggetiden.

På den sikre siden

Ståltypen har meget høy hardhet og fasthet men er samtidig sensitiv for fuktighet og det som kalles sprøbrudd. Ved inspeksjon ble det ikke oppdaget sprekker i flere bolter. Likevel valgte Statens vegvesen å skifte ut alle festeboltene på Hålogalandsbrua.

Brudd i en bolt utgjør ingen fare for brua eller sikkerheten for dem som bruker brua. Det forteller prosjektleder Han Jack Arntzen.

– Men brua skal stå der i hundrede år. For å fjerne en mulig fremtidig risiko, landet vi på at vi ville skifte alle boltene. Boltene som nå fester bærekablene har aldri har vært utsatt for fuktighet. De er gjennomlyst og testet for å tåle mange gange den belastningen de utsettes for.

Totalt har bytte av forankringsboltene kostet 32,5 millioner kroner. Totalkostnaden for brua da den sto ferdig i 2018 var 3,8 milliarder kroner.

Egenutviklet verktøy

Selskapet HRM Voss er vant til krevende oppdrag med store kabelspenn. Men til denne helt spesielle jobben måtte de selv lage og utvikle nytt verktøyet for å kunne løse oppgaven, forteller arbeidslederen.

– Vi testet ut en masse verktøy hjemme på Voss og forkastet halvparten. Så forkastet vi halvparten av det verktøyet vi tok med nordover. Etter hvert har vi modifisert og bygd nye verktøy for å få gjort jobben sånn vi ønsket.

Av konkurransehensyn ønsker ikke HRM Voss å vise fram utstyret de har utviklet.

– Skulle det dukke opp et tilsvarende oppdag et eller annet sted i verden, har vi erfaring, kompetanse og et utstyr som trolig er ganske unikt, avslutter Stokken.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Boltebytte på E6 HålogalandsbruaVideokanal

Kontakter

Bilder

Lang, tung og sterk: Bruas to bærekabler har en lengde på er 1621 meter. De er nesten en halv meter tykk og veier 2000 tonn hver. De er beregnet til å holde mange ganger bruas vekt. Hver bærekabel består av et førtitalls mindre delkabler som festes inne i de fire forankringskamrene på land. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Lang, tung og sterk: Bruas to bærekabler har en lengde på er 1621 meter. De er nesten en halv meter tykk og veier 2000 tonn hver. De er beregnet til å holde mange ganger bruas vekt. Hver bærekabel består av et førtitalls mindre delkabler som festes inne i de fire forankringskamrene på land. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde
Vektfordeling: Hver delkabel ender i et solid støpt kabelhode. De forankres i landfestet med to lange bolter som låses til grove festeplater av massivt stål. Det er disse 344 boltene som nå er skiftet ut. Prinsippet sørger for at vekten av brua fordeles jevnt. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Vektfordeling: Hver delkabel ender i et solid støpt kabelhode. De forankres i landfestet med to lange bolter som låses til grove festeplater av massivt stål. Det er disse 344 boltene som nå er skiftet ut. Prinsippet sørger for at vekten av brua fordeles jevnt. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde
Store dimensjoner: Byggeleder Signe Katarina Evjen blir liten ved siden av forankringsboltene til Hålogalandsbrua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Store dimensjoner: Byggeleder Signe Katarina Evjen blir liten ved siden av forankringsboltene til Hålogalandsbrua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde
Smidig: Arbeiderne må være litt apekatt for å få jobben gjort. Her monteres løpeskinne for talje og vinsj i taket på det ene forankringskammeret. Taket det jobbes under har 45 graders vinkel. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Smidig: Arbeiderne må være litt apekatt for å få jobben gjort. Her monteres løpeskinne for talje og vinsj i taket på det ene forankringskammeret. Taket det jobbes under har 45 graders vinkel. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde
Fornøyd: Arbeidsleder Daniel Stokken i HRM Voss i dialog med prosjektleder E6 Hålogalandsbrua Hans Jack Arntzen og byggeleder Signe Katarina Evjen. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Fornøyd: Arbeidsleder Daniel Stokken i HRM Voss i dialog med prosjektleder E6 Hålogalandsbrua Hans Jack Arntzen og byggeleder Signe Katarina Evjen. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde
Tunge løft: Forankringsboltene er ca. 210 cm lange og veier ca. 50 kilo hver. Arbeidsleder Stokken vurderer å ta med en hjem som suvenir fra det spesielle oppdraget. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Tunge løft: Forankringsboltene er ca. 210 cm lange og veier ca. 50 kilo hver. Arbeidsleder Stokken vurderer å ta med en hjem som suvenir fra det spesielle oppdraget. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde
Ikke til hinder: Skifte av forankringsbolter har ikke påvirket trafikken over Hålogalandsbrua på E6 i Narvik. Brua ble åpnet i desember 2018. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Ikke til hinder: Skifte av forankringsbolter har ikke påvirket trafikken over Hålogalandsbrua på E6 i Narvik. Brua ble åpnet i desember 2018. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde
Trangt: Det er lite plass under platene der boltene festes. Platene er av massivt stål som er støpt fast, spent opp og forankret lang inne i fjellet på begge sider av brua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Trangt: Det er lite plass under platene der boltene festes. Platene er av massivt stål som er støpt fast, spent opp og forankret lang inne i fjellet på begge sider av brua. Foto: Knut Haarvik, Statens vegvesen.
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye