Nye Veier anbefaler vestlig trasé for E6 Nedgård – Toset
Nye Veier har vurdert flere traséalternativer for strekningen Nedgård – Toset. Etter en siling av alle de ulike alternativene innenfor planområdet, foreligger det nå reguleringsplaner for to traséalternativer. I dag er Nye Veier i formannskapet i Rennebu kommune for å gi sin anbefaling om hvilken trasé de bør gå videre med.
– Vi mener at den vestlige traseen er bedre med hensyn til både dyrkamarkbeslag, klimagassutslipp, naturmangfold, friluftsliv, by- og bygdeliv, kulturarv og økonomi. Nye Veier anbefaler derfor Rennebu kommune å gå videre med dette alternativet, sier Arild Mathisen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.
Sammenligningen viser at:
- Det vestre alternativet har lavest estimert utbyggingskostnad og gir best netto nytte.
- Det vestre alternativet medfører samlet sett mindre ulemper forbundet med såkalte ikke-prissatte konsekvenser (landskapsbilde, friluftsliv/by- og bygdeliv, naturmangfold, kulturarv og naturressurser).
– Ut fra en helthetsvurdering, ser vi at det vestre alternativet fremstår som den beste løsningen, sier Mathisen.
Evalueringen av de prissatte konsekvensene (bl.a. utbyggingskostnader, ulykker, støy og klimagass) og de ikke-prissatte konsekvensene er gjort etter standard retningslinjer for konsekvensanalyser. Nye Veier mener at resultatet fra evalueringen er en robust konklusjon.
Prosjektmål
Nye Veiers anbefaling baserer seg på relevante utdrag fra konsekvensutredningen og fagrapporter. Dette er sett opp mot prosjektets målsetninger. Målene er at prosjektet skal:
- gi størst mulig nytte per budsjettkrone
- minimere klimagassutslipp og øvrige belastninger på ytre miljø
- minimere både midlertidig og permanent arealbeslag
- øke trafikksikkerheten på veien
Langs dagens E6 eller i uberørt natur?
Det er klare forskjeller mellom de to traséalternativene. Det vestre alternativet går langs dagens E6, mens det østre hovedsakelig går i uberørt natur og kulturlandskap.
– Nye Veier er kjent med at det er forhold knyttet til den østre traseen som kan oppfattes som utfordrende fra sektormyndighetene sin side, og som kan komme opp i forbindelse med offentlig høring av planene. Dette kan også påvirke planprosessen, sier Mathisen.
Politisk behandling mot slutten av året
Reguleringsplaner for begge alternativer oversendes til Rennebu kommune i begynnelsen av november, og de vil deretter bli lagt på høring. Evalueringen vil være en del av dokumentasjonen som følger planprosessen, og som sendes til kommunen.
– Dette har vært en lang prosess. Det var imidlertid et riktig grep å ta et skritt tilbake og vurdere flere alternativer for strekningsutvidelsen Nedgård-Ulsberg. Nå er det viktig å få en avklaring gjennom sluttbehandling av reguleringsplaner, sier Mathisen.
Planen er at kommunen skal behandle saken i slutten av året, og deretter fatte vedtak på alternativ i løpet av våren 2023.
Nøkkelord
Kontakter
Arild MathisenProsjektutviklingssjef
Tel:477 52 696arild.mathisen@nyeveier.noJan Olav SivertsenPlanprosesslederE6 Trøndelag
Tel:915 46 871jan.olav.sivertsen@nyeveier.noBilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Feiret åpning av nybygd veidriftstasjon for E3931.10.2024 16:14:51 CET | Pressemelding
Nye Veier åpnet helt ny veidriftsstasjon torsdag. Strategisk beliggenhet like ved kryssområdet E39 Lohnelier vest i Kristiansand, gir best mulige forhold for entreprenøren som har driftsansvaret på europaveien.
BREEAM Excellent for E6 Kvænangsfjellet30.10.2024 15:22:09 CET | Pressemelding
På BREEAM Infrastructure Assessorsamling hos Grønn Byggallianse onsdag 30. oktober mottok Nye Veier, sammen med totalentreprenør LNS AS (Leonhard Nilsen & Sønner AS), og rådgivere fra Rambøll/Henning Larsen og Asplan Viak, sertifikatet for BREEAM Infrastructure til Excellent for prosjektet E6 Kvænangsfjellet.
ZERO og Nye Veier forlenger klimasamarbeid9.10.2024 10:26:11 CEST | Pressemelding
ZERO og Nye Veier har de siste seks årene samarbeidet om nye klimaløsninger. Dette er en viktig del av Nye Veiers mandat om å fornye og utfordre norsk samferdselssektor. Nå forlenges samarbeidet, og vi fortsetter jakten på nye utslippskutt i årene som kommer.
Fire entreprenører skal konkurrere om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder2.10.2024 13:00:20 CEST | Pressemelding
Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri er kvalifisert til å gi tilbud om drift og vedlikehold på Nye Veiers strekninger. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner eks. mva.
Tre entreprenører konkurrerer om to byggeprosjekter på E1362.10.2024 07:45:19 CEST | Pressemelding
Nye Veier har kvalifisert tre tilbydere i konkurransen om bygging av E136 Veblungsnes og Stuguflåten – Raudstøl i Romsdalen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom