Ooni

Gaven som gir farsdagfølelse hele året!

Søndag 13. november er det farsdag. Men hvorfor nøye seg med én dags feiring når man kan feire hele året? Og samtidig gjøre noe av det mange familier liker best – nemlig å spise pizza. I følge en undersøkelse gjennomført av YouGov troner nordmenn på pizza toppen [1] i Norden, og aller helst skal den være hjemmelagd.
Hva med å la årets farsdag bli starten på fars - og familiens store pizzareise?

Om knappe to uker er det farsdag, og far skal feires. Men hva med å bruke dagen til å gi ham noe som vil gjøre ham til en enda større familiehelt enn han allerede er? For hvem kan vel si nei til en rykende fersk, italiensk pizza?

En pizzaovn fra Ooni er allerede blitt favoritt i flere norske hjem, og ofte er det far i huset som trykker den tettest til sitt bryst. For pizza er vitenskap. Det er riktig deig, saus, topping, temperatur og utstyr. Sjekk bare den nyeste sesongen av Chef's Table på Netflix –  som er viet til nettopp pizza. Dette er lidenskap. I tillegg samler pizzabaking familien og venner rundt bordet.

Maskulin verden

Pizza er en maskulin verden i Italia, og dette appellerer også til den norske mannen. En ovn fra Ooni står utendørs, de blir ekstremt varme (over 500 grader) og man må gå vitenskapelig til verks. Alt dette trekker husets herre til pizzaens verden. Bonusen er noe av det beste vi kan tenke oss; hjemmelaget, italiensk pizza med sprø skorpe.

Ooni sin Karu 16 Multi-Fuel ovn er den eneste ovnen som den italienske foreningen for autentisk napolitansk pizza (Associazione Verace Pizza Napoletano) har godkjent til hjemmebruk. Her kan man trylle frem en napolitansk pizza, som er en lidenskapelig pizzabaker verdig.

-Når du lager pizzaen selv, har du mulighet til å være kreativ og teste det du lager der og da. Man kan skape sin helt egen pizza, sier Arthur Bovino, Ooni Head of Pizza content.

-Ooni pizzaovner er designet for at pizzaene skal stekes på den aller beste måten - uansett hvilken pizzastil du foretrekker, fortsetter Bovino.

Ooni Karu - en utendørs pizzaovn for ekte pizzaopplevelser

En utendørs pizzaovn gir hele familienen pizzalykke. Pizzaovnen Ooni Karu 16 varmes opp til over 400°C på rundt 15 til 20 minutter, og pizzaen er ferdigstekt på under minuttet. Ovnen fyres opp med ved, gass eller kull. VAlget er ditt.

Så hva med å la årets farsdag bli starten på familiens pizzaeventyr? En pizzaovn til far er kanskje den perfekte gaven til han som har «alt» - samtidig som det også er en gave som vil glede hele familien.

Pizzaens verden er stor. Hva med å teste klassikeren napolitansk Margherita? For flere oppskrifter se her

[1]Hele 1 av 4 nordmenn spiser pizza én til to ganger ukentlig. Til sammenligning spiser bare 1 av 10 svensker og finner pizza like ofte. Danskene spiser minst pizza. Kilde; Yougov undersøkelse for Ooni pizzaovner 2022.

Hva med å la årets farsdag bli starten på fars - og familiens store pizzareise?
Last ned bilde
Ingenting slår en nystekt italiensk pizza! Her stekt i ovnen Karu 16 fra Ooni.
Last ned bilde
Ovnen Karu fra Ooni er den eneste ovnen som den italienske forening for ekte napolitansk pizza – Associazione Verace Pizza Napoletano – har godkjent til hjemmebruk.

Om Ooni

Ooni

Ooni er kjent for sine bærbare pizzaovner. Ovner som skal gi alle muligheten til å lage den best mulig pizzaen hjemme.

Ooni pizzaovner er historien om en ung finne, Kristian Tapaninaho, som har laget verdens første bærbare, vedfyrte pizzaovn.

Alt startet med grunnleggeren, finske Kristian Tapaninaho sine frustrasjoner over at hans pizzaer ikke ble like gode som de han fikk ute på pizzeriane. Som ingeniør og produktdesigner bestemte han seg derfor for å lage en egen ovn. Etter flere prøve-feile-forsøk hjemme i bakgården var den første prototypen klar, og verdens første bærbare og vedfyrte pizzaovn var født. Siden har det blitt utviklet pizzaovner som varmes opp med både gass, pellets og kull.

Sammen med sin kone, Darina Garland, grunnla Kristian Ooni i 2012, og sammen har de revolusjonert utendørskjøkkenet med verdens første mobile pizzaovn. Samtlige ovner oppnår en temperatur på 500 grader, og er klare til bruk på mindre enn 25 minutter. Temperaturen er det dobbelte av temperaturen til en vanlig ovn. Dette er den perfekte temperaturen for å lage den berømte napolitanske pizzaen, og pizzaene stekes i Oonis ovner på et minutt.

Ovnene fra Ooni er blitt en global suksess, og de har flere modeller i tillegg til en mengde ”må-ha-hjemme” utstyr for pizzakokker.

Siden oppstarten har selskapet vokst fra en familiedrevet virksomhet til et prisvinnende selskap med hovedkontor i Skottland som følges av pizzaelskere over hele verden.

Ooni sine verdier er basert på lidenskap, innovasjon, vennlighet, grundighet og ambisjon med et mantra om at alle fortjener god pizza.

Ooni er den offisielle partneren til "1% for the planet" og forvalter aktivt 1% av den årlige globale omsetningen til støtte for sosiale og miljømessige årsaker. Så langt har Ooni plantet 2 097 025 trær på Madagaskar gjennom samarbeidet med Eden Reforestation Projects.

For å få den fulle opplevelsen av Ooni sine produkter, besøk gjerne www.ooni.com

Følg pressemeldinger fra Ooni

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ooni på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ooni

Ja, vi elsker pizza! Så hva med pizzaskole på hytta i høstferien?28.9.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding

Norge er Nordens pizza nasjon nummer en. En av fire nordmenn spiser pizza én til to ganger i uka viser en undersøkelse gjennomført av YouGov[1]. Til sammenligning spiser bare en av ti svensker pizza like ofte. Og mest pizza av alle spiser trønderne viser undersøkelsen. Hele 34% spiser pizza en eller flere ganger i uka i Trøndelag. Tett fulgt av sørlendingene med 28%, og vestlendingene med 27%.