VID får 11,9 millioner til å forske på medborgerskap
På skolen lærer man hvordan man skal bli en god borger. Hvordan foregikk denne undervisningen i historietimene i Norge etter andre verdenskrig? I Sør-Afrika etter apartheid? På Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden? Og hvordan kan man undervise i medborgerskap i dag, når elevene i klasserommet kommer fra alle verdenshjørner?
- Prosjektet handler om hvordan historieundervisningen i ungdomsskolen har fremmet medborgerskap, både i dag og historisk, forteller professor i interkulturell kommunikasjon og globale studier ved VID, Ellen Vea Rosnes. Hun er prosjektleder for “Transloyalties in Citizenship Education (TransCit)”, et forskningsprosjekt som nylig fikk innvilget nærmere 11,9 millioner i støtte fra Forskningsrådet.
- Utgangspunktet for prosjektet er begrepet translojalitet. Fordi verden har blitt mer globalisert og mangfoldig, er det blitt naturlig å ha flere lojaliteter, det vi kaller translojalitet, forteller hun, og viser til et forsøk hun var med på i en fjerdeklasse på en norsk skole. Elevene ble bedt om å tegne flaggene på de nasjonene de følte seg knyttet til. Minst fire av elevene tegnet flere flagg, og minst fem tegnet bare ett flagg - som ikke var det norske.
- Undervisningen har nok hatt mye fokus på det nasjonale, og ikke tatt inn over seg at elevene i dag har ulike lojaliteter, påpeker Rosnes.
Vil lage lærebok for historielærere
Forskningsprosjektet består av to hoveddeler. Den første delen vil se på hvordan man har undervist i historie i fire ulike land i viktige perioder av landenes historie.
-Vi har valgt å se på Norge etter andre verdenskrig, Sør-Afrika etter apartheid og Madagaskar og Mauritius etter kolonitiden. Hvordan fremmet undervisningen medborgerskap i disse periodene? forteller Rosnes.
Landene er valgt fordi de er på ulike nivå i henhold til indeksen for menneskelig utvikling.
Den andre delen av prosjektet vil utforske hvordan lærere i ungdomsskolen i dag kan være bevisst på translojaliteter i historieundervisning og undervisning i medborgerskap.
- I andre del vil vi gjennom aksjonsforskning i disse fire landene jobbe med lærerne for å finne ut hvordan man kan undervise på en måte som tar innover seg at elevene i dag har mange lojaliteter, forteller hun.
I tillegg til vitenskapelige artikler, er planen å publisere en lærebok om hvordan lærere kan ta hensyn til translojalitet i historieundervisningen.
Internasjonalt samarbeid
Rosnes er glad for bevilgningen de nå har fått fra Forskningsrådet, og påpeker at prosjektet ikke kunne vært gjennomført i dette omfanget uten den.
- Jeg er særlig glad for forskningen vi nå kan gjøre på tvers av disse landene. Vi har fått med oss en kvinnelig historiker fra både Madagaskar, Mauritius og Sør-Afrika, og skal også rekruttere to doktogradsstipendiater fra to av disse landene, forteller hun.
Forskningsprosjektet vil gå fra 2023-2026. I tillegg til Ellen Vea Rosnes som prosjektleder, er tre VID-forskere med på prosjektet: Britt Marie Hovland, Øystein Lund Johannessen og Frieder Ludwig. Hvert av case-landene utenfor Norge har en historiker tilknyttet prosjektet, i tillegg til at det skal rekrutteres to stipendiater fra disse landene. Med på prosjektet er også Geir Skeie fra Universitetet i Stavanger.
Nøkkelord
Kontakter
Kjersti BusterudSenior kommunikasjonsrådgiverKommunikasjon- og markedsavdelingen
Tel:900 92 497kjersti.busterud@vid.noBilder
Om VID vitenskapelige høgskole
Om VID vitenskapelige høgskole
Fakta VID vitenskapelig høgskole
- Ca. 5600 studenter og 560 ansatte
- VID har campus i Oslo, Sandvika, Bergen, Stavanger og Tromsø.
- Bokstavene VID står for Vitenskapelig, Internasjonal og Diakonal.
- Vårt motto er Engasjert for mennesket – lokalt og globalt.
- PÅ VID kan du ta årsstudium, bachelor, master, phd, profesjonsutdanning, videreutdanning og enkeltemner.
- Fagområder: Helse, familieterapi, kirke, ledelse, samfunn og sosial.
Følg pressemeldinger fra VID vitenskapelige høgskole
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VID vitenskapelige høgskole på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra VID vitenskapelige høgskole
VID får nytt doktorgradsprogram i helsevitenskap8.5.2024 15:18:20 CEST | Pressemelding
VID får nå sitt tredje doktorgradsprogram, og det første siden fusjonen i 2016. - En milepæl, mener rektor Bård Mæland.
VID får 30 millioner til forskningssenter: Skal forske på barn og unge i institusjoner3.5.2024 09:23:23 CEST | Pressemelding
VID har fått 30 millioner kroner fra Forskningsrådet til å forske på barn og unge i utsatte situasjoner og deres bevegelser mellom ulike institusjoner og tjenester.
Sykepleie er årets vinner hos VID26.4.2024 09:31:00 CEST | Pressemelding
Flere søker seg til bachelorstudiene ved VID sammenlignet med i 2023. Størst økning i antall søkere har bachelor i sykepleie og teologistudiene, viser årets tall fra Samordna opptak.
Får støtte av Forskningsrådet til å få flere menn i toppstillinger19.2.2024 20:58:27 CET | Pressemelding
VID har fått en million fra Forskningsrådet til å få flere menn inn i toppstillinger på helse- og sosialfagutdanningene.
VID-studentene var mer tilfredse i 202315.2.2024 12:45:46 CET | Pressemelding
VID-studentene var mer tilfredse med sine studier i 2023 sammenlignet med året før, ifølge Studiebarometeret. Aller mest fornøyd er bachelorstudentene i vernepleie deltid i Stavanger og studentene på Master of Theology and Religious Studies.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom