Rotteinvasjon i Arendal

Langs store deler av Kystveien fra Krøgenes og inn mot Barbu opplever beboerne en rotteinvasjon!

Beboerne langs Kystveien mellom Krøgenes og inn mot Barbu opplever en rotteinvasjon. Ute på kveldstur møtte noen av beboerne mellom 100 og 200 rotter. Vår skadedyrtekniker Tor Ole Dalen ser på situasjonen som alvorlig. Han og flere skadedyrteknikere fra oss har vært i området de siste dagene for å få bukt med problemet.

Rotter trenger ikke store hullet for å komme seg inn. Et hull på 20mm er alt de trenger, og dette tilsvarer diameteren på en enkrone. Rotter kan bli 25cm lange og kan hoppe 1 meter. De kan også klatre flere etasjer på innsiden av et loddrett avløpsrør. Rottepar kan også gi opphav til 800-1000 nye individer på under ett år, mens de lever i ett til tre år.

Hvordan du kan forebygge mot rotter:

- Lukk kjellervinduer, tett lufteluker, ventiler og sluk. Disse kan rottene krype inn gjennom.

- Tett også sprekker i grunnmuren og glipper mellom muren og kledningen.

- Hold det ryddig rundt huset. Unngå nedfallsfrukt og store blad- og løvhauger i hagen.

- Kontakt kommunen om du oppdager rotter i kloakken.

Rotter kan også være smittebærere av sykdom, men sjansen er liten for smitte.

Blir du plaget av rotter så hjelper vi gjerne til.

Om PELIAS Norsk Skadedyrkontroll

Martensvegen 63
2409 Elverum

33 33 00 00https://pelias.no/

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll er landsdekkende, og en av landets største innen skadedyr. Vi tilbyr i tillegg tjenester innen hygiene, trygg mat, fuglesikring, radon og sopp.

PELIAS er eid av det norske private equity selskapet Norvestor. Vårt hovedkontor ligger i Elverum. Vi har i dag over 200 ansatte og godt over 27 000 privat- og bedriftskunder.