PELIAS Norsk Skadedyrkontroll

Stor økning i veggedyroppdrag

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll opplever en sterk økning i henvendelser om veggedyr. Hittil i 2023 har det vært en økning i oppdragsmengden nær 80% i forhold til 2022.

Foto: Freepik

Veggedyrproblemer oppstår ofte i etterkant av ferieturer, både innen- og utenlands. Veggedyrbitt kan forårsake kløende utslett og det oppleves som svært plagsomt å ha disse insektene i boligen. Veggedyrene bosetter seg som oftest i sengen vår, der det er kort vei til matkilden, som er blod fra mennesker. De er helt avhengig av oss mennesker, derfor er det viktig å tenke på hva hver enkelt av oss kan gjøre for å redusere spredningen av disse insektene. Kunnskap rundt hva du selv kan gjøre for å unngå å bli en spreder er viktig. Ta forhåndsregler når du er ute på reise og når du kommer hjem til din egen bolig. Søk hjelp hvis uhellet skulle være ute, og du oppdager at du har fått med deg veggedyr hjem.

På reisen:

• Behold klærne i kofferten, og hold denne lukket.
  • Det beste stedet for oppbevaring er på badet. Der er det sjelden aktivitet av veggedyr.
  • Sjekk sengen for avføringsmerker eller levende veggedyr. Spesielt i hjørner under seng, sømmer og folder på madrass. Bruk mobil som lyskilde.
  • Hvis du opplever å bli bitt, eller oppdager veggedyr, gi beskjed til de som er ansvarlig på overnattingsstedet.

Når du har kommet hjem:

• Pakk ut bagasjen på badet. Badekar er det beste stedet.
  • Hvis du vet at du sannsynligvis har veggedyr i bagasjen, så kan den fryses eller varmebehandles.
  • Vask klær som tåler høye temperaturer på minimum 60 grader.
  • Klær og gjenstander som ikke tåler varmebehandling kan fryses. Minimum -18 grader i tre døgn. Hvis det er vinter, og temperaturen er lav nok, kan gjenstander settes utendørs.

For flere tips eller råd så kan du finne mer informasjon og veiledning på hjemmesidene pelias.no eller hos FHI.

Om oss

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll er landsdekkende, og en av landets største innen skadedyr. Vi tilbyr i tillegg tjenester innen hygiene, trygg mat, fuglesikring og radon. PELIAS er eid av det norske private equity selskapet Norvestor. Vårt hovedkontor ligger i Elverum.

Følg pressemeldinger fra PELIAS Norsk Skadedyrkontroll

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra PELIAS Norsk Skadedyrkontroll på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra PELIAS Norsk Skadedyrkontroll