Klar til å løse fugleproblemet i Stavanger

Stavanger, ofte omtalt som et måkeparadis, har opplevd økende problemer med aggressive måker.

Illustrasjonsbilde
Illustrasjonsbilde Pixabay

Den økende måkeaktiviteten skaper utfordringer i byens offentlige rom, og utgjør en potensiell helsefare. De forfølger og angriper innbyggere og besøkende, spesielt på Torget. PELIAS Norsk Skadedyrkontroll ønsker å bidra til å håndtere det voksende fugleproblemet i Stavanger ved å tilby innovative løsninger for fuglesikring, og gi innbyggere muligheten til å nyte offentlige områder uten bekymring for måkeangrep.

«Mannen i gata tenker ikke på at måker og duer i stort antall kan spre smitte og ødelegge overflater med sin sterkt etsende avføring i tillegg til andre skader og forstyrrelser som tette takrenner og nedløpsrør. De fleste tenker på støy og ubehag. Vi forstår alvoret i situasjonen i Stavanger og er fast bestemt på å levere innovative løsninger for å takle fugleproblemet. Vårt fokus på praktiske og ofte usynlige metoder gjør at vi kan løse utfordringene uten å påvirke det estetiske eller daglige livet for innbyggerne. Dyrevelferden er også viktig å ha med seg i planleggingen av tiltakene. Alle løsningene som PELIAS benytter er ment som avskrekkende, og skal ikke skade fuglene." sier Thorbjørn Opsahl, Distriktsleder Rogaland i PELIAS.

PELIAS benytter mange forskjellige løsninger for å håndtere måkeproblematikken i Stavanger. Metoder som ikke bare fjerner eksisterende fugleutfordringer, men også forebygger fremtidige problemer. Alt fra strømskinner til lyd, nett eller pigg som ikke skader fuglene, men får de til å velge andre oppholdsområder.

"Vårt fokus på praktiske, ofte usynlige metoder, gjør at vi kan løse utfordringene uten å påvirke det estetiske. Vi identifiserer roten til problemet og implementere bærekraftige løsninger» legger Opsahl til.

PELIAS' innovative fuglesikringsløsninger tar sikte på å skape en tryggere og mer behagelig opplevelse i Stavanger, samtidig som helse- og hygienestandarder blir ivaretatt. Ved å implementere disse løsningene, gir PELIAS innbyggere muligheten til å nyte offentlige områder uten bekymring for måkeangrep.

Om PELIAS

PELIAS Norsk Skadedyrkontroll er landsdekkende, og en av landets største innen skadedyr. Vi tilbyr i tillegg tjenester innen hygiene, trygg mat, fuglesikring og radon. PELIAS er eid av det norske private equity selskapet Norvestor. Vårt hovedkontor ligger i Elverum. Vi har i dag over 200 ansatte og godt over 27 000 privat- og bedriftskunder.