Bedrifter som får støtte i oppstarten gjør det bedre

Oppstartsbedrifter, det vil si bedrifter som er fem år eller yngre, bidrar betydelig til ny verdiskapning og arbeidsplasser i hele landet. Sammen står oppstartsbedriftene i Norge for en årlig verdiskaping på mer enn 70 milliarder kroner, – mer enn et forsvarsbudsjett.
Samtidig har andelen vekstorienterte oppstartsbedrifter vært relativ lav i Norge sammenlignet med andre høyinntektsland, og da særlig andre nordiske land, Storbritannia og USA.
Den nye rapporten fra Menon Economics understreker viktigheten av tilgang på kapital og kompetanse for at oppstartsbedriftenes skal lykkes. Tall fra SSB viser at nesten tre av fire bedrifter ikke overlever oppstarten. Rapporten viser blant annet at bedrifter med oppstartsfinansiering fra Innovasjon Norge får mer egenkapital i tiden etterpå og har større sjanse til å lykkes.
Flere virkemidler gir bedre effekt
I tillegg til å vurdere Innovasjon Norges virkemidler for oppstartsfinansiering, omhandler rapporten også evaluering av utviklingen i tilgang på privat kapital og hvordan ulike virkemidler, både kapital og kompetanse, er av betydning for oppstartsbedriftenes suksess.
Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli, sier at rapporten gir nyttig innsikt til det videre arbeidet til Innovasjon Norge innenfor oppstart, skalering og internasjonalisering.
- Rapporten viser blant annet at bedrifter som bruker flere ordninger og følges over tid, lykkes langt bedre enn sammenlignbare bedrifter. Det er et viktig funn og en oppfordring til oss om å følge oppstartsbedriftene enda tettere.
Menons rapport peker på at det er et tydelig mønster som viser at bedrifter som gjennomfører en lengre «virkemiddelreise» i og utenfor Innovasjon Norge, gjør det langt bedre etter fem år.
Større tilgang på kapital
Et av spørsmålene som stilles i rapporten er i hvilken grad det er behov for denne type virkemidler for oppstartsbedrifter. Rapporten poengterer at tilgangen på ny og ekstern egenkapital i oppstartsselskaper har bedret seg markant de siste fem årene og at markedet i dag er villig til å ta mer risiko.
Menon konkluderer imidlertid med at det fortsatt er behov for offentlig støtte i oppstartsfasen, men at denne tilførselen er sårbar for økonomiske svingninger og bør være markant større i vanskelige økonomiske tider.
Anbefalinger
Menon kommer med en rekke anbefalinger på hvordan de mener oppstartsvirkemidlene bør organiseres fremover. Blant annet pekes det på at Kommersialiseringstilskuddet i for liten grad tar bedriftene frem til kommersialiseringsfasen. Menon anbefaler derfor at Kommersialiseringstilskuddet gjøres om til et kommersialiserings- og vekstverktøy gjennom blant annet større rammer og tettere oppfølging fra Innovasjon Norge.
- Det er tid- og kapitalkrevende å lykkes med kommersialisering. Vi ser på behovet for å sikre mer systematisk kunnskapsdeling på tvers av regionkontorene våre. Vi ønsker også å sikre god domene- og bransjekunnskap i sparringen, og kan bli flinkere til å finne fram til folk med bransjekunnskap i økosystemet rundt oppstartsbedriftene og invitere dem med inn i prosessene, sier Haugli.
Nøkkelord
Kontakter
Martha GrønningSeniorrådgiver
Tel:+4745480299Martha.Gronning@innovasjonnorge.noBilder


Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom