500 virksomheter går sammen mot grønnvasking

Troverdighet og tillit er grunnsteiner i vårt samfunn. Ved stadig å uthule disse begrepet, til kommersiell vinning, misbruker vi forbrukerens tillit. Grønnvaskere snakker høyt om bærekraft uten å bidra med noe som gjør verden bedre. Samfunnsbyggere spør hva de kan gjøre for å skape felles verdier for samfunnet og virksomheten.
Grønnvaskingsplakaten ble etablert i 2020 og bak plakaten står Skift - Næringslivets klimaledere, Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender og har bygget et sterkt samarbeid av virksomheter fra ulike sektorer slik som Hydro, Telenor, Yara, Posten, Jernia, Veidekke, Storebrand, KLP, Snøhetta, Norgesgruppen, Orkla, Laerdal og Agder Energi til Norges Idrettsforbund, Nordland Fylkeskommune, Visit Bergen og Moss Kommune.
Ved å signere plakaten forplikter virksomhetene seg til å følge de ti prinsippene i sin kommunikasjon, og bidra aktivt til kunnskap- og erfaringsdeling. Plakaten er en veileder og læringsarena som tilrettelegge for å bygge kompetanse på god og troverdig kommunikasjon.
Forbrukertilsynet strammer grepet
Forbrukertilsynet har vært involvert i utviklingen av prinsippene og ser meget positiv på at over 500 virksomheter nå aktivt samarbeider om å bli bedre på bærekraftskommunikasjon og lære av hverandre. Samtidig sier tilsynet at de i større grad kommer til å slå ned på villedende markedsføring i tiden fremover.
– Det er fullt mulig å kommunisere om bærekraft til forbrukere uten å bryte det grunnleggende forbudet mot villedende markedsføring, påpeker Tonje Drevland, seksjonssjef i Forbrukertilsynet.
– Dette krever imidlertid at næringslivet faktisk setter seg inn i regelverket, for deretter å kunne være kreative innenfor lovens grenser. Følger man prinsippene i Grønnvaskingsplakaten, skal det mye til å bryte reglene i loven, forteller Drevland.
Team Tomorrow signerer som virksomhet nr. 500
Som et nyoppstartet profilbyrå skal Team Tomorrow jobbe for å løfte frem mangfoldige og viktige stemmer.
– For Team Tomorrow var Grønnvaskingsplakaten noe vi visste vi skulle signere allerede før vi startet selskapet vårt. For oss er det åpenbart at vi skal gjøre alt i vår makt for å bidra til å bygge samfunnet i riktig retning, og dette er selve grunnsteinen i vår forretningsmodell. Grønnvaskingplakaten er en viktig ledestjerne for oss i vårt arbeid for å gjøre norsk reklamebransje mer bevisst sitt ansvar, og for at influenserne i stallen vår bruker påvirkningskraften sin til noe positivt. Når vi vurderer om vi skal ta på oss kundeoppdrag er alltid Grønnvaskingsplakaten med som vurderingskriterie, og gjør det også enklere for oss å dulte kundene våre i riktig retning, uttaler Hanne-Lene Dahlgren, medgründer og bærekraftsjef i Team Tomorrow.
– Det er med stor glede vi gratulerer Team Tomorrow som virksomhet nr. 500 som signerer Grønnvaskingsplakaten, sier Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift.
Han sier at ved å følge prinsippene i plakaten skaper en tillit til forbrukerne, som igjen gir økt konkurransekraft.
– Team Tomorrow har en ung og viktig målgruppe som stadig utsettes for kjøpepress. Å sørge for at denne gruppen får troverdige og pålitelige budskap er helt sentralt for å nå bærekraftsmålene, avslutter Haugland.
Grønnvaskingsplakaten
1. Vær ærlig og etterrettelig.
2. Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen.
3. Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep.
4. Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker.
5. Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket.
6. Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast.
7. Bruk de etablerte merkeordningene, eller jobb for å etablere gode merkeordninger på tvers av din bransje dersom det mangler.
8. Vær forsiktig med uttrykk som “bedre for klima”, “bedre for naturen”, “bedre for miljøet” osv.
9. Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på.
10. Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn Kjærand HauglandAdministrerende direktørSkift - Næringslivets klimaledere
Tel:976 87 315bjørn@skiftnorge.noBilder
Om Skift - Næringslivets klimaledere
Skift er et næringslivsdrevet klimainitiativ. Medlemsorganisasjonen består av klimaledere i næringslivet som ønsker å være pådrivere for at Norge når sine klimamål innen 2030 og gå foran for å vise hvilke forretningsmuligheter som ligger i overgangen til nullutslippsamfunnet.
Følg pressemeldinger fra Skift - Næringslivets klimaledere
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skift - Næringslivets klimaledere på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skift - Næringslivets klimaledere
Næringslivet tar grep for mer natur17.3.2023 11:36:57 CET | Pressemelding
Naturen er under sterkt press. Nå går sentrale næringslivsaktører sammen og lanserer ti steg for å stanse tap av natur i tråd med FNs naturavtale. Med disse stegene vil Skift-nettverket tilrettelegge for en omstilling i både samfunns- og næringsliv i tråd med planetens tålegrenser. Prinsippene er utviklet i et samarbeid med Deloitte, Storebrand og Skift-nettverket med faglig støtte fra WWF Verdens naturfond.
Næringslivet inviterer til samarbeid for mer natur23.11.2022 11:53:27 CET | Pressemelding
Med Storebrand og Asplan Viak i spissen, har Skift-nettverket utarbeidet en ny praktisk veileder for grønnere eiendomsforvaltning. Nå inviterer vi næringsliv og offentlige virksomheter til å bli med på et nasjonalt samarbeid for biologisk mangfold og mer natur.
Ledende næringslivsaktører lanserer veileder for bærekraftige matsystemer25.10.2022 15:53:13 CEST | Pressemelding
Matproduksjon står for 25-30% av globale klimagassutslipp, og bidrar til tap av natur og biologisk mangfold over hele verden. Derfor er det viktig å sette søkelys på hvor maten vi spiser produseres, pakkes og transporteres, i hele matens reise fra produksjon til den ligger på tallerkenen.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide støtter næringslivets klimaopprop18.8.2022 14:08:10 CEST | Pressemelding
Mer enn 40 næringslivsledere står samlet bak næringslivets klimaopprop som ble overlevert til Klima- og miljøminister Espen Barth Eide under Arendalsuka. Klimaoppropet består av tre konkrete tiltak for å akselerere den grønne omstillingen, og sørge for at Norge når klimamålene.
Strakstiltak.no, en ny nasjonal læringsarena for klimatilpasning16.2.2022 14:28:42 CET | Pressemelding
– Næringslivet må forholde seg til en ny virkelighet der klimaendringer forårsaker hyppigere ekstremværhendelser og naturkatastrofer. Behovet for klimatilpasning er stort, men få bedrifter har kompetanse og kapasitet til å arbeide strukturert med forebyggende tiltak, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom