Verdenspremiere på elektriske EQS SUV – 7 seter og rekkevidde på over 600 kilometer
- Mercedes-Benz utvider den elektriske porteføljen i et imponerende tempo, og neste modell ut er luksuriøse EQS SUV. Den nye modellen byr på et meget høyt komfortnivå, henter de beste elementene fra EQS, og har mulighet for opptil 7 seter, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Rekkevidde på over 600 kilometer (WLTP)
EQS SUV vil få en rekkevidde på opptil 660 kilometer etter WLTP-standarden. Den har et litium-ion-batteri med opptil 12 cellemoduler, og en batterikapasitet på 107,8 kWh. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS SUV holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.
EQS SUV kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på 300 nye kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.
Utgavene med 4MATIC firehjulstrekk har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes i alle tilfeller, og gir en mye raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre, og dreiemomentet kontrolleres 10.000 ganger i minuttet, med mulighet for justeringer, om nødvendig.
God plass og et høyt nivå av komfort for opptil syv personer
Den nye EQS SUV deler samme lange akselavstand som EQS, men er over 20 centimeter høyere. Interiørdimensjonene drar nytte av de generøse SUV-formene, og fra designet som er skreddersydd til den elektriske plattformen.
Andre seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengde som standard. Som et resultat av dette er kneplassen i andre seterad på et komfortabelt nivå mellom 830 og 960 millimeter. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og 4 grader bakover. Ved å justere andre seterad kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, der maksimal beinplass er prioritert, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2100 liter.
En tredje seterad med to ekstra individuelle seter er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det betyr at EQS SUV kan frakte opptil syv personer på komfortabelt vis. Selv om alle setene er i bruk, vil fortsatt 195 liter bagasjeromsplass være tilgjengelig. Med tredje seterad nedfelt flatt med gulvet, vil det være nok av plass i bagasjerommet, med opptil 800 liter bagasjeromsplass. Med begge radene nede vil EQS SUV romme opptil 2020 liter.
MBUX (Mercedes-Benz User Experience)
Med lærbar programvare tilpasser MBUX seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst. For å redusere operasjonstrinn ytterligere har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.
Navigasjonsvisningen er alltid i midten av skjermen, og over 20 andre funksjoner kan automatisk dukke opp når de er relevante for sjåføren. Disse modulene kalles for «magic modules», og belager seg på kunstig intelligens. Sjåføren kan godta eller avvise det respektive forslaget med bare ett klikk.
Her er fem representative brukertilfeller.
- Når sjåføren nærmer seg en ladestasjon som er satt opp for Plug & Charge, vil «magic module» «lading» automatisk dukke opp, og sjåføren kan starte ladingen med en gang ladekabelen er plugget inn.
- Hvis sjåføren alltid ringer en bestemt person på vei hjem fra jobb en bestemt dag i uken, vil vedkommende motta et forslag om å ringe personen den gitte dagen og tidspunktet. Hvis en annen sjåfør med en annen brukerprofil kjører bilen, vil ikke forslaget dukke opp.
- Hvis sjåføren regelmessig bruker en spesifikk massasjefunksjon om vinteren, vil systemet automatisk foreslå bruk av denne funksjonen i vintertemperaturer.
- Hvis sjåføren regelmessig skrur på rattvarme samtidig med setevarme, vil rattvarme foreslås så snart setevarmen er aktiv.
- EQS SUV har luftfjæring, og kan heves for å oppnå en høyere bakkeklaring. En fin funksjon der det er behov for å kjøre over høyere hindringer. MBUX husker GPS-posisjonen hvor sjåføren har brukt «Hev kjøretøy»-funksjonen, og hvis bilen nærmer seg denne GPS-posisjonen igjen, vil MBUX automatisk forelå å heve bilen.
MBUX Hyperscreen – Tre skjermer som visuelt smelter sammen til en
Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Den valgte visningsstilen vises jevnt på alle skjermene og lysstyrken er tilpasset lysforholdene i interiøret. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet, og vises permanent slik at sjåføren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.
Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter. Et annet hjelpemiddel er den såkalte kraftresponsen fra begge skjermene. Ulike nivåer av trykk på glasset endrer responsen.
Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.
Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.
Navigasjon med Electric Intelligence
Navigasjon med Electric Intelligence planlegger den raskeste og mest praktiske ruten, inkludert ladestopp. Den baserer seg på flere faktorer som topografi, rute, omgivelsestemperatur og fart. Den reagerer i tillegg dynamisk på kø eller endring i kjørestil. Dette inkluderer en visualisering i MBUX om hvorvidt den tilgjengelige batterikapasiteten er tilstrekkelig for å komme seg tilbake til utgangspunktet uten lading.
Ladestasjoner langs ruten som er lagt til manuelt, blir foretrukket i ruteberegningen, og foreslåtte ladestasjoner kan utelukkes. I tillegg beregnes de estimerte ladekostnadene per ladestopp.
DIGITAL LIGHT med en oppløsning på mer enn 2,6 millioner piksler
Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.
Her er noen av assistansefunksjonene:
- Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
- Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
- Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
- På trange veier projiseres ledelinjer.
- Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.
Den integrerte geofencingen hjelper til med å overholde reguleringene hvert land har basert på projiseringsfunksjonene. Når du kjører over en grense vil EQS automatisk justere funksjonene for DIGITAL LIGHT til å være i samsvar med reguleringene i landet du er i. Projiseringene kan da fortsatt aktiveres i MBUX, men funksjonen blir begrenset under oppholdet i landet.
Luftfjæring og bakakselstyring som standard
AIRMATIC luftfjæring er standard, og systemet er kombinert med adaptive ADS+ dempere, der karakteristikken kan variere mellom hvert individuelle hjul. Under kjøring vil et sofistikert sensorsystem sammen med algoritmer justere demperne i forhold til veikvaliteten, slik at kjøring over eksempelvis en dump med ett hjul ikke overføres til hele akselen og videre til interiøret.
Dersom det er behov for en høyere bakkeklaring, kan EQS SUV løftes 25 millimeter. Sjåføren kan velge mellom kjøremodusene ECO, COMFORT, SPORT, INDIVIDUAL og OFFROAD.
Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS SUV. Som tilleggsutstyr kan bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 10 grader bestilles eller aktiveres med en skybasert oppdatering (OTA). Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 11,9 til 11 meter, noe som tilsvarer svingradiusen til mange mindre modeller.
HEPA-filter mot luftbårne forurensninger
HEPA-filteret (High Efficiency Particulate Air) renser den innkommende uteluften med et høyt filtreringsnivå. Svoveldioksid og nitrogenoksider, samt lukt, reduseres takket være et aktivt kullbelegg på HEPA-filteret og kupefilteret. HEPA-filteret er en del av ekstrautstyret ENERGIZING AIR CONTROL Plus, og sørger for god luft i kjøretøyets interiør. Ved å bruke klimakontroll kan du også rengjøre inneluften før du setter deg inn i bilen. Som en del av pakken vises også partikkelnivåene i sanntid via MBUX multimediasystemet.
Mercedes-Benz er den første bilprodusenten som mottok "OFI Quality Seal ZG 250-1" fra det østerrikske forsknings- og testinstituttet (OFI). Luftfiltre med dette sertifikatet reduserer bakterier og virus spesielt effektivt direkte på filteret. For å bevise kvaliteten, må luftfiltrene bestå standardiserte tester og sjekkes ved hjelp av ytterligere vitenskapelige analyser.
Testresultatene bekrefter at ENERGIZING AIR CONTROL Plus har:
- En virusfangstkapasitet på mer enn 86 prosent i ny tilstand.
- En bakteriefangstkapasitet på mer enn 90 prosent i ny tilstand
Mercedes me charge
Ved hjelp av kvalitetssertifikater garanterer Mercedes-Benz at energi fra fornybare energikilder mates inn i nettet for lading av strøm fra Mercedes me Charge. Med Mercedes me Charge kan kundene lade på over 700 000 AC- og DC ladestasjoner rundt om i verden, der mer enn 300 000 av dem i Europa.
Med den nye Mercedes me Charge Plug & Charge-funksjonen kan EQS SUV lades enda mer praktisk på Plug & Charge-aktiverte offentlige ladepunkter. Det er bare å koble til laderen, så vil lading og fakturering skje automatisk med kommunikasjon direkte via ladekabelen.
Tekniske data:
EQS 450+ |
EQS 450 4MATIC |
EQS 580 4MATIC |
|
Drivlinje |
Bakhjulstrekk |
4MATIC firehjulstrekk |
4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor |
Permanent synkron motor (PSM) |
Permanent synkron motor (PSM) |
Permanent synkron motor (PSM) |
Effekt |
360 hk |
360 hk |
544 hk |
Dreiemoment |
568 Nm |
800 Nm |
858 Nm |
Blandet forbruk (WLTP) |
18,6 – 23,0 kWh/100 km |
20,0 – 24,0 kWh/100 km |
20,0 – 24,0 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) |
0 g/km |
0 g/km |
0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) |
536 – 660 km |
507 – 613 km |
507 – 613 km |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) |
11 kW / 22 kW |
11 kW / 22 kW |
11 kW / 22 kW |
Hurtiglader |
200 kW |
200 kW |
200 kW |
Bagasjeromsvolum (femseter / syvseter) |
645 – 2100 / 565 – 2020 |
645 – 2100 / 565 – 2020 |
645 – 2100 / 565 – 2020 |
Lengde / bredde / høyde |
5125 / 1959 / 1718 |
5125 / 1959 / 1718 |
5125 / 1959 / 1718 |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye E-Klasse All-Terrain er nå tilgjengelig for bestilling16.1.2025 10:45:42 CET | Pressemelding
Nye Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain byr på høyere bakkeklaring, luftfjæring og firehjulstrekk som standard. Nå er den tilgjengelig for bestilling som ladbar hybrid med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer. Startprisen for utgaven E 300 de All-Terrain Special Edition Plus begynner på 1.055.275,- (ekskl. levering)*. De første kundebilene forventes på norske veier i løpet av våren 2025.
Mercedes-Benz tar individualisering til nye høyder med MANUFAKTUR19.12.2024 13:53:59 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz utvider sitt MANUFAKTUR-program og åpner samtidig et helt nytt MANUFAKTUR-studio. Her møter toppmoderne produksjonsmetoder et tradisjonelt håndverk for å oppfylle de mest krevende kundeønskene.
Første glimt av en ny æra hos Mercedes-Benz Vans17.12.2024 07:03:00 CET | Pressemelding
Fra og med 2026 vil Mercedes-Benz Vans introdusere sin nyutviklede, modulære og skalerbare elektriske arkitektur kalt VAN.EA (Mercedes-Benz Van Electric Architecture). Med denne setter Mercedes-Benz Vans kursen for en helt ny æra.
Elektriske Mercedes-AMG SUV har startet vintertestingen16.12.2024 10:36:10 CET | Pressemelding
Den elektriske høyytelses-SUVen fra Mercedes-AMG testes nå sammen med kommende firedørs coupé. Begge er bygget på den elektriske plattformen AMG.EA som vil introdusere en rekke innovasjoner.
Verdenspremiere på eksklusive Mercedes-AMG PureSpeed11.12.2024 15:03:36 CET | Pressemelding
Mercedes-AMG PureSpeed er den første modellen i den begrensede Mythos-serien, og er begrenset til kun 250 enheter. Den unike bilen har hverken tak eller frontrute og byr på en uforglemmelig kjøreopplevelse.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom