Stortinget viser tydelig veg for rassikring
Vedtakene det ble flertall for, følger langt på veg ønskene og innspillene fra Nasjonal rassikringsgruppe til transport- og kommunikasjonskomiten. Leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling, applauderer Stortingets tydelige signal og marsjordre. Debatten i Stortinget viser at regjeringspartiene vil ha mye å svare ut gjennom romsligere budsjetter til rassikring, programmer, ordninger og plansamarbeid.
"Dette markerer starten på en kursendring og kraftfull pakke for rassikring av riks- og fylkesvegene i Norge, men det må også følges opp med konkrete penger i statsbudsjettet", sier Følling. Hun mener tiden er inne for at statsbudsjettene styrkes allerede fra 2023 – «Spesielt ber vi om 2 mrd. mer per år til sikring av fylkesvegene", avslutter hun.
Her er vedtakene som skaper en god innretning for arbeidet framover;
-Stortinget ber regjeringa sette fortgang i arbeidet med å få utarbeidd heilskaplege nasjonale ras- og skredsikringsplanar som omfattar alle skredpunkt med høg og middels skredfare, både for riksvegnettet og for fylkesvegnettet. Planane skal vera ferdige før utgangen av 2023.
-Stortinget ber regjeringa følgje opp arbeidet som vert utført av Statens vegvesen i samband med skredfaktormodellen, og at alle relevante prosjekt vert vurderte basert på to sikringsnivå med tilhøyrande tiltak og kostnadsanalysar. Vidare ber Stortinget regjeringa syte for at fylkeskommunane vert godt involverte i arbeidet.
-Stortinget ber regjeringa utarbeide eit innovasjonsprogram for skredsikring. Programmet bør støtte alternative løysingar og nivå innan skredsikring, på både fylkes- og riksvegar, og femne om alt frå enkel skredovervaking til tunge infrastrukturtiltak.
-Stortinget ber regjeringa vurdere om dagens driftskontraktar for vegvedlikehald er optimale med tanke på tidleg involvering, og opne nok slik at ein kan ta i bruk innovative løysingar. Det bør i denne samanhengen vurderast om det kan vera formålstenleg med auka bruk av insentivordningar som del av driftskontraktane.
-Stortinget ber regjeringen opprette en insentivordning for utredning, installering og drift av forebyggende skredkontrollanlegg og varslingssystemer.
Nøkkelord
Kontakter
Åshild Kjelsnes, Tlf. 91888568 Epost: Ashild.Kjelsnes@sfj.no
Jenny FøllingLederNasjonal rassikringsgruppe
Tel:47905990Tel:47905990Jenny.Folling@sunnfjord.kommune.noMarius ChramerSekretariatNasjonal rassikringsgruppe
Tel:95816737Tel:95816737marius.chramer@tffk.noBilder
Lenker
Om Nasjonal rassikringsgruppe
Nasjonal rassikringsgruppe c/o Troms fylkeskommune, Samferdselsetaten
9296 Tromsø
http://www.nasjonalrassikringsgruppe.no
Nasjonal rassikringsgruppes mandat har siden oppstarten vært å sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden, samt øke midlene som skal brukes på rassikringstiltak.
Nasjonal rassikringsgruppe ble vedtatt opprettet i et eget møte under Nasjonal rassikringskonferanse i Tromsø, 14. mai 2001. Gruppen ble stiftet av representanter fra de mest rasutsatte fylkene i Norge. Medlemsfylkene er: Innlandet, Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark. Hvert medlemsfylke har én representant i Nasjonal rassikringsgruppe.
Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe
Skal det ta 330 år å rassikre veiene våre?18.10.2024 12:43:10 CEST | Pressemelding
Leder av Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll, reagerer på regjeringens manglende bevilgninger til rassikring i forslag til Statsbudsjett. Nå krever gruppa en opptrappingsplan og to milliarder mer per år til rassikring av fylkesvegene.
Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding
I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.
Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding
Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?
Regjeringen må prioriterer rassikring av vegene høyere - naturfaren bare øker9.10.2023 08:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen foreslår for 2024 å bevilge 941 millioner kroner som rammetilskudd til fylkeskommunenes skredsikringsarbeid på fylkesvegene. En minimal bevilgning som ikke hensyntar høy prisstigning eller økt naturfare som følge av klimaendringer.
Regjeringen skaper utrygge rammer for rassikring av vegene våre25.10.2022 11:40:13 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til Statsbudsjett skaper utrygge rammer for rassikring Nasjonal rassikringsgruppe har lagt fram vårt syn på forslag til Statsbudsjett i den åpne høringen til transport- og kommunikasjonskomiteen og kommunalkomiteene på Stortinget. Vegene er helt sentrale som framføringsårer i fredstid eller i krig. Beredskapen vår er avhengig av at de er fremkommelige, sikre og åpne. «Regjeringa har bare levert en marginal økning på rassikringsrammen til fylkesveg. For riksvegene ser det enda verre ut der flere prosjekter er satt på vent. Det haster å sikre riks- og fylkesvegene våre og jeg håper at flertall på Stortinget ikke vil være bekjent av dette», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom