Nytt rekordår for Norli

Landets største bokhandelsaktør befestet stillingen i 2021. Solide resultater og ytterligere forbedring fra 2020. Norli tok i 2021 nye markedsandeler i bokhandelsmarkedet.

Også 2021 ble et turbulent, men godt år. Det økonomiske resultatet for fjoråret endte på 82 millioner kroner før skatt. Det er en liten forbedring fra 2019 og rekord. Den samlede omsetningen for hele Norli konsernet med medlemsbutikker passerte 2,0 mrd. kr.

Butikkene fortsetter å være helt sentrale i Norli og mange butikker har blitt modernisert med de nyeste konseptene. Strategien om stor lokal selvstendighet basert på en solid kjedemaskin i bunnen videreføres for fullt med stor suksess. Det har tilkommet nye butikker både som eide og medlemmer i 2021.

mere kan leses på Norli sin linkedin konto https://www.linkedin.com/company/28568592/admin/

Storstua i Universitetsgaten/Paleet ble ferdigstilt i løpet av året. Butikken er nå nominert som en av verdens 3 best bokhandler https://www.norli.no/norlianbefaler/norli-universitetsgata-nominert-til-verdens-beste-bokhandel/

Norli Distribusjon ferdigstilte nylig en betydelig utvidelse av sitt Autostore anlegg, dette betjener både butikknettet og sluttkunder på nett.

2021 har også vært et spesielt år. Omfattende nedstenging i 1. terital ga et tap på ca 20 mill kr som ble hentet inn utover året slik at både sammenlignbar (LFL) omsetning og resultat matchet 2020. Praktisk tall alle bokhandlere tilknyttet Norli gikk med overskudd også i 2021.

Også i 2021 ligger det bonusutbetalinger til alle ansatte i selskapet. Alle butikksjefer har fått hele 35.000 kr i bonus og alle butikkansatte i full stilling kr 17.500.

Den positive trenden fra 2021 fortsetter inn i starten av 2022, det er all grunn til å forvente et godt 2022 også.

Men det er grunn til nøkternhet med tanke på annet halvår og neste år, vi er spent på effektene av full gjenåpning, reising og uroen i verdensmarkedene.

Undertegnede forlater etter sommeren Norli etter 10 år for å begynne for den ene eieren NorgesGruppen. Rekruttering av ny Norli sjef pågår og forventes avklart innen rimelig tid.

John ThomasgaardAdministrerende direktørNorli AS

Tel:45 00 58 30