Coop rangert som mest bærekraftige merkevare i norsk dagligvare

Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med søkelys på bærekraft. Kåringen fokuserer på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes av forbrukere.
- Med over 1,9 millioner medeiere er Coop i en særstilling i norsk sammenheng. Vi er eid av folket, og det forplikter. Helt siden samvirkets opprinnelse har vi vært til for å løse store samfunnsproblemer i fellesskap. Derfor har Coop satt en ny og ambisiøs retning for bærekraft for årene som kommer, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.
- Det er veldig inspirerende å se at norske forbrukere legger merke til innsatsen vår. Langvarig og vellykket satsning på norske produkter, egen vegetarserie og et stort økologisk sortiment med Änglamark som spydspiss, vet vi at kundene setter pris på. I tillegg vi gjør en rekke tiltak for å redusere plastforbruket, med gjenbruksbonus på gjenbruksnettene våre og utallige forbedringer på emballasje. At vi også er i gang med å utvikle Norges første energipositive logistikksenter og stadig mer klimavennlig transport, viser at Coop gjør utrolig mye bra innen bærekraft, sier Løberg Eriksen.
Kåringen består av en vurdering av to områder; miljøansvaret og samfunnsansvaret til en merkevare. For Coop handler bærekraft om å skape positive verdier for mennesker, miljøet og Coop. Strategien «Et bærekraftig Coop» er ledestjernen for arbeidet frem mot 2025. Denne inkluderer arbeid med blant annet sirkulærøkonomi, sunnere kosthold, mindre matsvinn og mangfold på arbeidsplassen.
- I Coop sier vi at bærekraft starter i det små, i hverdagen. Derfor er en av våre viktigste oppgaver å gjøre det enkelt å bidra. For å nå våre ambisiøse mål, er vi nødt til å inkludere et bredt spekter av krefter som alle trekker i samme retning; fra leverandører og organisasjoner, til våre 66 samvirkelag, flere tusen medarbeidere og 1,9 millioner medeiere, avslutter Løberg Eriksen.
Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige merkevarestudie med fokus på bærekraft. Basert på mer enn 70 000 forbrukerintervjuer i Norden, Nederland og Baltikum, ser studien på hvor bærekraftig merkevarer oppfattes som og hvorfor den oppfattes slik. Studien inkluderer også en omfattende trendanalyse, forbrukeratferdsanalyse og strategiske anbefalinger. Sustainable Brand Index ble grunnlagt i 2011 i Sverige og gjennomføres nå årlig i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederland, Estland, Latvia og Litauen.
De offisielle rangeringene til Sustainable Brand Index viser hvordan merkevarer oppfattes når det gjelder bærekraft av forbrukerne. Undersøkelsene måler hvor mye eller lite forbrukere vet om hver aktørs bærekraftsarbeid, samt hvordan dette verdsettes.
Kontakter
Per Løberg EriksenBærekraftsansvarlig i Coop Norge
Tel:+4793834080per.loberg.eriksen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom