Lyser ut hovedkontrakt for E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen

I løpet av desember og januar ble det gjennomført markedsdialog med bransjen som ga mange nyttige råd og tips til utforming av konkurransegrunnlaget for en fremtidig utbyggingskontrakt. For å tilpasse seg markedet bedre gjør Statens vegvesen endringer i tilbudsgrunnlaget.
Gartnerløkka-prosjektet omfatter bygging av ny E18/E39 i Kristiansand kommune over en lengde på cirka 1,4 km. Det omfatter to nye planskilte kryss, et mot rv. 9 og Vestre Strandgate og et mot ferjeterminal og ny Havnegate.
Hovedarbeidene består av bygging av flere konstruksjoner, veg og grøntanlegg, utvidet ferjeterminal, trafikkteknisk utstyr samt veg- og jernbaneomlegginger.
Spennende og utfordrende oppgave
Eksisterende veger, jernbanespor og flere konstruksjoner skal rives, deriblant dagens E18 Vesterbrua fra 1980 som er ei kassebru i betong med totalt 18 bruspenn og lengde på 679 meter. Entreprenøren som får oppdraget vil derfor få en spennende og utfordrende oppgave med bygging av ny veg midt i hjertet av Kristiansand sentrum med stor gjennomgangstrafikk langs E18/E39 og nærhet til både buss-, ferje- og togterminal.
Kontraktsarbeidene har et prisestimat i størrelsesorden 1,7 milliarder kroner.
I prosjektet gjennomføres det syv forberedende entrepriser for å tilrettelegge best mulig for hovedkontrakten og redusere risiko i denne. Arbeidene består i å rydde opp i gamle rørføringer og kabler under bakken og samle denne infrastrukturen i nye fellestrasèer utenfor nytt veganlegg, områdestabilisering i havnebassenget, riving av flere bygg, samt andre mindre arbeider.
Totalentreprise med forhandlinger
Hovedkontrakten planlegges nå lyst ut som en totalentreprise med forhandlinger. Statens vegvesen har gjennomført flere større utbyggingsprosjekter etter en slik kontraktsmodell og skaffet seg gode erfaringer som man nå kan nyttiggjøre seg av i Gartnerløkka-prosjektet.
- Vi har valgt å gå bort fra å gjennomføre kontraktsarbeidene etter en såkalt samspillsmodell som i lengre tid har vært vurdert som mest aktuell for prosjektet. Tilbakemeldinger fra bransjen har også vært medvirkende til denne endringen, sier assisterende prosjektleder Jan Helge Egeland.
Første fase vil være en prekvalifisering der tre tilbydere velges ut og får anledning til å delta i tilbudskonkurransen for oppdraget. Tilbudsfasen med to forhandlingsrunder planlegges gjennomført med en varighet på 6-8 måneder slik at en utbyggingskontrakt kan inngås våren 2023. Statens vegvesen vil honorere tilbydere som ikke vinner frem i konkurransen med en økonomisk kompensasjon for kostnader forbundet med tilbudsgivingen. Med dette håper man å stimulere til økt interesse omkring deltakelse i tilbudskonkurransen.
Informasjon om prosjektet finner man på www.vegvesen.no/e39gk. Her ligger også dokumenter som reguleringsplan med beskrivelse, forprosjekter for konstruksjoner, faseplaner for trafikkavvikling og mye mer.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Animasjon av planlagt prosjekt
Nøkkelord
Kontakter
Jan Helge EgelandAss. prosjektleder med ansvar for hovedkontraktenStatens vegvesen / Utbygging
Tel:99259333jan-helge.egeland@vegvesen.noBilder



Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Sommer og ferieutfart – hvor mange forventer Vegvesenet på veien i sommer?18.6.2025 16:03:15 CEST | Presseinvitasjon
I forbindelse med sommerferiestart besøker samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland Vegtrafikksentralen øst i Oslo, fredag 20. juni kl. 13.30.
Anmelder hærverk på asfalteringsutsyr på riksveg 4 ved Einavollen18.6.2025 15:14:54 CEST | Pressemelding
Sist helg ble det gjort hærverk på utstyr som stod klart for asfaltering på riksveg 4 ved Einavollen. Saken blir politianmeldt.
Setter opp 750 meter med fanggjerder i Drivdalen18.6.2025 14:42:40 CEST | Pressemelding
Mandag 23. juni starter forberedelsene til etablering av 750 meter med fanggjerder langs E6 i Drivdalen i Oppdal kommune. Det blir redusert framkommelighet.
Her testes fremtidens tungtransport på E618.6.2025 12:57:25 CEST | Pressemelding
Lastebiler på E6 som mottar og reagerer på digitale varsler om vegarbeid, uten at sjåførene er direkte involvert? Statens vegvesen testet automatisert tungtransport natt til onsdag, og gjorde interessante funn.
Nye skilttavler i lavlandet varsler vindstyrken oppe på Dovrefjell18.6.2025 12:39:33 CEST | Pressemelding
Nye digitale skilttavler langs E6 og E136 gir bilistene viktig informasjon om vindstyrken på Dovrefjell før de starter turen opp mot fjellet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom