Byggestart i Harstadpakkens trinn 2

Tirsdag formiddag kunne en feststemt gjeng glede seg over oppstart for del to av Harstadpakken. Nå skal rv. 83, Kanebogen Margrethe Jørgensens vei, bygges helt om. Det vil gi Nord-Norges tredje største by en fremtidsrettet og mer effektiv innfartsåre.
– Det er herlig å komme i gang med selve byggingen. Det er nå vi skal høste fruktene av år med forberedelser og planlegging, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Geir Harz Jørgensen.
Vil sikre vekst
Dagens rv. 83 har nådd et metningspunkt i dette området og kan ikke håndtere stort mer trafikk. Skal byen kunne vokse må et nytt veganlegg med rundkjøringer og bedre trafikkavvikling på plass. Ordfører i Harstad, Kari-Anne Opsal mener dette er en merkedag for harstadsamfunnet.
- Harstadpakken er et av de viktigste byutviklingsprosjektene vi har. Det har allerede bidratt til bedre trafikkflyt, mindre tungtrafikk, støy og støv i sentrum, og ikke minst økt trafikksikkerhet langs flere av våre veier og et moderne kollektivsystem, sier hun.
Opsal minner om at det ikke var noen selvfølge at byen skulle få ekstrafinansieringen til byggetrinn to.
– Det viser hvor viktig det er å stå sammen om gode prosjekter. Samtidig vet vi at det vil bli en krevende periode når byggingen nå starter for alvor. Men når denne parsellen er ferdig gir den oss nye vekst- og utviklingsmuligheter på aksen inn til sentrum, sier Opsal.
Styrker Regionen
Harstad er en viktig motor for utviklinga av Sør-Troms mener Troms og Finnmark fylkeskommune.
– Ny innfartsåre vil ikke bare styrke næringslivet i Harstad, det vil også komme næringslivet i hele regionen til gode når vegen står ferdig, sier fylkesråd for Samferdsel, Agnete Masternes Hanssen.
Spent og klar
Hos Anlegg Øst AS, som skal bygge anlegget for Statens vegvesen og Harstadpakken, er de mer enn klar for å ta fatt på oppgaven. Entreprenørens folk har rigget og drevet forarbeider siden midten av februar.
– For oss er dette et stort og viktig prosjekt. Nå er vi glad for å være i gang og ser fram til en spennende utbygging, sier prosjektleder, Roy Løkken.
Kostnad
Den 2,2 km lange strekningen som skal bygges inneholder blant annet to rundkjøringer, en påkjøringsrampe, og sykkelveg med fortau langs riksveg 83. (Se illustrasjon nederst i saken)
Anlegg Øst As skal bygge anlegget for drøyt 330 millioner kroner (331.198.909 kr) pluss moms. Totalkostnad for prosjektet er medregnet moms, grunnerverv, prosjektering, planlegging og usikkerhet, beregnet til 520 millioner kroner (2021 kr) også kalt styringsramme.
Ferdig
Arbeidet med strekningen har en kontraktsfestet byggetid på 4 år.
Fellesprosjekt
Harstadpakken, er et politisk styrt fellesprosjekt mellom Harstad kommune, Troms og Finnmark fylkeskommune og Statens vegvesen. Anbudskonkurransen ble utlyst august i fjor, etter at stortinget i juni besluttet tilleggsfinansiering av Harstadpakken gjennom Prop. 204S (2020-2021). Pakken skal blant annet gjøre det enklere å gå, sykle og bruke kollektiv transport i Harstad.
Frykter trafikkaos
I byggerioden vil riksvegen i perioder bli stengt i dager og uker for nødvendig ombygging. I disse periodene vil det bli omlegging av trafikken i en retning i store deler av tiden, og for en del av perioden i begge retninger. Trafikken vil da legges over til Seljestadveien, og i perioden hvor rundkjøringen ved Rema bygges vil den ene retningen legges om Sjøkanten senter. Slike omlegginger vil føre til redusert fremkommelighet på riksvegen. Dersom alle som i dag kjører bil på jobb fortsetter å gjøre det i hele byggeperioden vil trafikken gå fullstendig i stå to ganger i døgnet, men dette kan vi som by løse sammen.
Oppfordrer til Dugnad
– Skal vi få dette til uten at byen lammes i rushtiden trenger vi rett og slett hjelp fra kommunens innbyggere, vi trenger at de bidrar til en større dugnad, forteller Jørgensen.
Statens vegvesen har derfor tre råd til kommunens innbyggere.
• Bruk buss, sykle eller gå til jobb og skole om du kan.
• Snakk med naboer eller kollegaer og organiser kompiskjøring med flere i bilen.
• Hvis du må kjøre til/fra jobb – velg andre tidspunkt enn den typiske rushperioden.
– Hvis alle vi som kan gjøre endringer, gjør noe av det som er beskrevet over, så vil situasjonen avhjelpes betydelig, sier Jørgensen.
Fullskalatest
Før det blir nødvendig å legge om trafikken skal entreprenøren gjennomføre en fullskala test. Denne vil bli varslet i god tid før gjennomføring. Testen vil mest sannsynlig inneholde to hovedløsninger for omlegging av trafikken og ha en varighet på 4 dager.
Informasjon og varsling
Det vil bil varslet og informert før alle tiltak som krever stenging av riksvegen og omdirigering av trafikken. Sammen med Anlegg Øst, Harstad kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune legger vi opp til å informere blant annet på nett, i media og gjennom SMS-tjenester. SMS-varslingen kan innbyggerne som ønsker det abonnere på.
Kontakter
Geir Hartz JørgensenProsjektlederStatens vegvesen, Utbygging
Tel:90524001geir.jorgensen@vegvesen.noBilder


Dokumenter
Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Redusert framkommelighet i Fløyfjelltunnelen fram til 16. mai2.5.2025 10:54:15 CEST | Pressemelding
E39 Fløyfjelltunnelen i Bergen vil ha redusert framkommelighet fra mandag kveld og hver natt fram til 16. mai.
Nye gatelys og nytt rekkverk i Etne2.5.2025 08:39:08 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal montere nye gatelys og nytt rekkverk på E134 i Etne.
7 omkom på veiene i april – 3 kjørte MC1.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemelding
I april døde syv personer i trafikkulykker. Tre av disse kjørte MC. Så langt i år er 23 personer omkommet i trafikken. Det er fem færre enn på samme tid i fjor. Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
Vegarbeid på rv. 658 frå Gjøsund til Ålesund lufthamn Vigra30.4.2025 19:12:48 CEST | Pressemelding
Frå måndag 5. mai til slutten av juli skal det gjerast vegarbeid på strekninga rv. 658 frå Gjøsund til Vigra flyplass i Giske kommune.
Veitransporten blir utslippsfri om 15 år30.4.2025 10:03:43 CEST | Pressemelding
Klimagassutslippene fra veitransporten ble redusert med ni prosent fra 2023 til 2024 til 7,25 millioner tonn CO2.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom