Juristforbundet

Norges Juristforbund støtter TV-aksjonen

Juristforbundet gir 50 000 kroner til årets TV-aksjon, som går til Plans arbeid mot barneekteskap.
Illustrasjonsfoto/TV-aksjonen NRK Plan International Norge

Hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden, opplyser Plan. I 2017 forbød myndighetene i Malawi barneekteskap ved lov. Lovendringen er et svært viktig skritt i riktig retning, men vi er langt fra i mål. 40 prosent av jentene i landet blir fortsatt giftet bort. Og konsekvensene av barneekteskap er store; de opprettholder fattigdom, vold og overgrep.

Jenter som giftes bort mister muligheten til å gå på skole. Skolegang kan være den eneste veien ut av fattigdom, og for et barn er det vanskelig å verge seg selv mot vold og overgrep fra en voksen. Derfor skal årets TV-aksjon jobbe for å få slutt på barneekteskap. Årets aksjon har som mål at jenter får bli på skolen, at barn, unge og eldre får opplæring i jenters rettigheter og i likestilling, og at lovverket skal beskytte barn fra å bli giftet bort. Barn skal få være barn, ikke brud.

– Vi i Juristforbundet er glade for å kunne bidra til det viktige arbeidet Plan gjør. Årets TV-aksjon skal gi jenter muligheten til å velge sin egen framtid. I tillegg gjør den oss oppmerksomme på en problemstilling som dessverre er vanligere enn mange av oss er klar over, sier president i Norges Juristforbund Håvard Holm.

TV-aksjonen 2021 gjennomføres søndag 24. oktober.

Illustrasjonsfoto/TV-aksjonen NRK Plan International Norge

Om Juristforbundet

Juristforbundet
Kristian Augustsgt 9

+47 40 00 24 25http://www.juristforbundet.no

Juristforbundet er interesse- og arbeidstakerorganisasjonen for mer enn 20.000 jurister, advokater og juridiske studenter. Vi arbeider for at medlemmene skal få best mulige lønns- og arbeidsvilkår. Vi støtter deres faglige utvikling og etiske bevissthet – og gir dem tilgang til nettverk og økonomiske fordeler.

Juristforbundet arbeider for at rettssikkerhet og likhet for loven skal styrkes og gjelde alle innbyggere. Alle enkeltpersoner og virksomheter skal ha tilgang til rettshjelp og juridisk veiledning. Vi synliggjør betydningen av juridisk kompetanse i alle deler av samfunnet.

Følg pressemeldinger fra Juristforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Juristforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Juristforbundet